Qua accerelatietesten:
Voordat ik die bak volledig ga belasten zal ik eerst maar eens de prise-as lagers gaan vervangen. Mij is vandaag duidelijk geworden dat dat mogelijk is zonder de aggregaat uit de auto te tillen
Dus we gaan niet wachten tot die bak volledig in de soep is….
Eerst maar even oefenen op 1 van de 3 bakken die ik nog los heb liggen
En dan…. tja er weer uit halen heeft geen zin, want ik heb de buis van turbo naar inlaat doorgezaagd ops: + ik heb geen zin om de operatie “draai de uitlaat van de turbo 180 graden” nog eens 2 maal te doen
dus we zullen het voorlopig niet weten
Tenzij iemand zijn turbo 1 ter beschikking stelt als vergelijkingsmateriaal…. S.P.?
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik wil best mijn Gti Turbo 1 tussenmodel hiervoor inzetten, maar alhoewel het leuk is om acceleraties te meten is het denk ik als vergelijkingsmateriaal wat nutteloos. Het zijn 20 jaar oude auto’s waar van alles aan beklooid is, dus het is vrij lastig om vast te stellen of je dan een ‘goeie’ of een ‘slechte’ te pakken hebt.
Ik ben bang dat voor een beetje betrouwbaar vergelijkingsmateriaal, dat het nodig is om een gti turbo 1 te nemen, die te meten, dan op diezelfde auto/motor bak combo de intercooler te bouwen en dan nog een keer te meten.
En op een tussenmodel een standaard intercooler zetten is wel een hele lelijke aanpassing dan heb je dat ding onderaan uitsteken net zoals op die lelijke oranje CX-basis prestige TD2 die op de citromobile stond.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Dat is toch prima op te lossen met een mooi kinnebak-spoilertje ?
Anyway, voorlopig geen nieuws op het GTiT+ front
(hoewel er misschien binnenkort andere wielen onder zullen gaan)
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 2474
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
sans-pareil schreef:Het is eigenlijk wel jammer dat geen acceleratietijden zijn gemeten voor de aanpassing, dan zouden we het verschil kunnen zien. Een 0-100 tijd en een 80-120 tijd met en zonder intercooler was wel erg interessant geweest.
scheelt niet zoveel hoor… in eerste plaats is de intercooler niet op de gti turbo gezet om sneller te kunnen rijden maar om het benzineverbruik op hogere snelheid te temperen….vooral het lagere vliegwielgewicht speelt daarin een rol en ivm met de hogere compressie…denk ik dat dan ook weer niet want in een T2 is de turbodruk dan weer lager dan in een T1…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Bij de meeste toepassingen is het verschil uberhaupt geen intercooler vs. wel een intercooler (ook al is ie relatief klein) vrij dramatisch. Als je inlaatlucht door de intercooler ook maar 20 graden koeler is (en daar zit je al gauw aan), dan heeft dat een tamelijk groot effect.
pv = nRt
Betekent dat 20 graden verschil bij verder gelijkblijvende omstandigheden toch al gauw 6% meer lucht oplevert, dus 6% potentieel vermogen meer.
Je zou het verschil in inlaatlucht temp moeten meten voor en na montage om meer te weten maar ik denk dat het zonder intercooler echt goed heet wordt in het inlaattraject van een gti turbo 1. Het zou mij niet verbazen als bij optrekken de intercooler 30 graden verschil maakt, da’s een procent of 9.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil schreef:Ik wil best mijn Gti Turbo 1 tussenmodel hiervoor inzetten, maar alhoewel het leuk is om acceleraties te meten is het denk ik als vergelijkingsmateriaal wat nutteloos.
Je zou evt. om een begin te maken je Turbo 1 kunnen vergelijken met je RV?
Beide zijn toch nog orgineel?
Wel op de GPS, om de afwijking van de kmteller te elimineren

De RV is ook niet origneel. Het dopje van de wastegate zit er niet meer in, dus iemand heeft er ooit aangezeten.

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
sans-pareil schreef:Bij de meeste toepassingen is het verschil uberhaupt geen intercooler vs. wel een intercooler (ook al is ie relatief klein) vrij dramatisch. Als je inlaatlucht door de intercooler ook maar 20 graden koeler is (en daar zit je al gauw aan), dan heeft dat een tamelijk groot effect.
pv = nRt
Betekent dat 20 graden verschil bij verder gelijkblijvende omstandigheden toch al gauw 6% meer lucht oplevert, dus 6% potentieel vermogen meer.
Je zou het verschil in inlaatlucht temp moeten meten voor en na montage om meer te weten maar ik denk dat het zonder intercooler echt goed heet wordt in het inlaattraject van een gti turbo 1. Het zou mij niet verbazen als bij optrekken de intercooler 30 graden verschil maakt, da’s een procent of 9.
ik heb hier de officiele testverslagen… en tussen een turbo 1 en 2 zijn er kwa optrektijden max 1.5 - 2.5 sec verschil… met andere woorden een autolengte verschil…. zowel van stilstaand als van tussenacceleraties…. zoals ik al zei de intercooler zit er niet in om de prestaties naar een hoger niveau te tillen… maar het verbruik te doen dalen…
zo als ik laatst al vertelde heb ik mijn turbo ook op gedraaid ik dit was al een wereld van verschil. echter ben ik nu in het bezit gekomen van een passende intercooler van seat tdi dit is qua model en vorm gelijk aan de cx ik ga hem volgende week proberen te plaatsen dan laat ik weten of het waarneembaar is. echter kun je wel merken dat als de auto koud is je rustig aan moet doen want de turbo slaat er dan feller in (koudere lucht) zit er bij een turbo2 ook geen intercooler op ter compensatie van de kat dit vraagt namelijk ook vermogens verlies en beide vermogens zowel turbo1 als 2 zijn nagenoeg gelijk

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
niet op alle turbo 2 zat kat op…. in belgie zelfs bijna nooit… nederland weet ik ni was vooral zwitserland en miss duitsland…

- CX 25 GTi Turbo 2
Een Nederlandse Turbo 2 is (bijna) nooit met kat geleverd
De Duitse (zoals ik heb) en de Zwitserse bijvoorbeeld zit vaak wel een kat onder. Ook onder een normale 25 GTi is daar vaak een kat vinden uit die landen
Tussen een Turbo 1 en 2 zit natuurlijk ook nog compressie verschil.

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
Arjan Verkade schreef:Een Nederlandse Turbo 2 is (bijna) nooit met kat geleverd
De Duitse (zoals ik heb) en de Zwitserse bijvoorbeeld zit vaak wel een kat onder. Ook onder een normale 25 GTi is daar vaak een kat vinden uit die landen
Tussen een Turbo 1 en 2 zit natuurlijk ook nog compressie verschil.
jep ma de hogere compressie in de T2 wordt door de T1 gecompenseerd door de hogere turbodruk…
zit er dan op een turbo2 wel altijd een labda sensor of hoeft dit ook niet altijd
ik heb nog een technise mededeling van citroen cx turbo 2
voordelen intercooler
-verbeteringvullingsgraad
-vermindering van detonatieverschijnselen (pingeldetector me kleiner bereik)
-verhoging van de compressieverhouding dus verbetering van de werking van de motor bij deellast
compressie ver houding turbo 1 turbo2
7.5 / 8.5
turbodruk max. 440 mbar bij 5000 t/min vollast

- CX 25 GTi Turbo 2
cx gti turbo schreef:zit er dan op een turbo2 wel altijd een labda sensor of hoeft dit ook niet altijd
Nee alleen op de 667, die hebben een sensor en een kat.
De 666 is zonder beide.
Overigens vorige week achter gekomen dat ik op mijn 667 alleen nog de kat heb, geen sensor meer

Goed voor de grap, de nul naar 100 tijden…
Gti Turbo 1: 8.5 sec
Gti Turbo 2: 7.8 sec
100km/h = 27.78 m/sec
De gemiddelde acceleratie tijdens het optrekken is dus:
Gti Turbo 1: 3.27 m/sec kwadraat
Gti Turbo 2: 3.56 m/sec kwadraat
Hoeveel sneller is dat? Juist ja. 9%. Goh, hoe zou dat nou komen?
Wat betekent dit kwa afstand?
De Gti Turbo 1 zit na 118.06m op 100km/h
De Gti Turbo 2 zit na 108.33m op 100km/h
0.7 sec is dus meer dan 2 cx lengtes in dit geval.
In de praktijk komt dit er op neer dat de gti turbo 2 veel sneller is. Verschillen van 1.5 tot 2.5 seconden zijn dan dus ook een heleboel in de vergelijking tussen auto’s. Koudere lucht is efficienter is meer vermogen. De intercooler maakt hem veel zuiniger, maar ook flink sneller… de twee aspecten zijn onlosmakelijk verbonden.