theoretisch hydraulisch verhaal
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10344
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 november 2008 02:27 AM

Ik kom er niet uit! Mijn pomp slaat elke 5 s aan gedurende 1 s. (stationnair). Voorraadbol 4 jaar oud, remaccu weet ik niet. Uit de gegevens in de revue technique maak ik op dat bij mijn stationnaire toerental (900 rpm) in die 1 s ongeveer 22 cc olie verpompt wordt. Dit lijkt mij erg weinig tussen aanslaan en afslaan van de pomp (nog niet eens 1/10 van een flesje bier!). Drukregelaar afstellen?
Als ik de dame stilzet en gelijk het contact weer aanzet (ik heb een 123, dus dat kan) duurt het 3 minuten voordat de lamp voor hydraulische druk aangaat. 3 minuten dus voordat de druk van +/- 160 naar +/- 60 bar gezakt is. Dat lijkt mij niet slecht, het lijkt er op dat er dus met remservo en stuurinrichting niets mis is.
Waarom slaat die pomp dan toch zo vaak aan?? Toch hoogteregelaars/veercylinders? Want als de druk onder de 110 bar zakt zijn die gescheiden van het hoofdsysteem, waardoor de druk in het hoofdsysteem op peil blijft.
Het betreft trouwens een 21 IE handgeschakeld.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 november 2008 09:28 AM
  [ # 1 ]

Lijkt me dat de inslag- en afslagdrukken van de HD-regelaar te dicht bij elkaar liggen, het lampje wordt elders geschakeld.

Heb ooit eens opgestoken dat in de HD-regelaar een veer zit die af te stellen is (?)

knuffel

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 13 november 2008 10:52 AM
  [ # 2 ]

Je zult echt hier moeten gaan meten met een paar manometers om een zinnige uitspraak te doen over de staat van het systeem. Veronderstellingen heb je niet zoveel aan. HD regelaar kan idd een hoofdoorzaak zijn en een voorraadbol mag na 4 jaar ook vervangen of bijgevuld worden…......

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 november 2008 10:58 AM
  [ # 3 ]

Inderdaad, meten is weten (heb ik weer eens ondervonden op de hydraulique-cursus). Smile

Citroen!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 13 november 2008 11:03 AM
  [ # 4 ]

Surprisedfftopic DriverD; mooie auto die Panhard Break….....
Kun je daarvoor nog wel een beetje aan onderdelen komen?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 november 2008 11:09 AM
  [ # 5 ]

Ik heb het zelfde probleem met de SM. Heb al het stuurhuis afgedopt en hoogteregelaars vervangen. Hoofdbol en remaccu zijn nieuw. Ben nu van plan om bij de vanne securite een voor een de delen af te sluiten en dan het effect op de pomp te bekijken.
Ik heb wel het gehele secundaire systeem eens afgesloten en dan blijft de pomp meer dan een kwartier stil!! ( na dat kwartier ben ik opgehouden met wachten tot ie zou aanslaan.)

Tegelijk wil ik een manometer gaan klussen die tussen HD regelaar en secundaire circuit kan.  Dan weten we meer.

Overigens kan een compleet platte hoofdbol wel ons probleem veroorzaken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 november 2008 12:17 PM
  [ # 6 ]

éérts hoofdbol vernieuwen , dan pas rampscenario’s bedenken .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 november 2008 12:29 PM
  [ # 7 ]

Ook ik zeg: eerst meten! Ga niet “at random” onderdelen lopen vervangen, daar los je niets mee op!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 13 november 2008 12:33 PM
  [ # 8 ]

Re: theoretisch hydraulisch verhaal

jantje1948 schreef:

Als ik de dame stilzet en gelijk het contact weer aanzet (ik heb een 123, dus dat kan) duurt het 3 minuten voordat de lamp voor hydraulische druk aangaat. 3 minuten dus voordat de druk van +/- 160 naar +/- 60 bar gezakt is. Dat lijkt mij niet slecht, het lijkt er op dat er dus met remservo en stuurinrichting niets mis is.

Ik vind drie minuten juist best wel snel, dan is waarschijnlijk de auto ook al omlaaggezakt in die tijd? Lijkt mij dat hier ook heel goed het probleem kan zitten.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10344
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 november 2008 01:47 PM
  [ # 9 ]

Hij is pas na 4 uur helemaal beneden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 november 2008 01:52 PM
  [ # 10 ]
jantje1948 schreef:

Hij is pas na 4 uur helemaal beneden.

Dat is helemaal niet slecht voor een auto van meer dan 30 jaar Laughing

Dus hoofbol eraf en testen , of gelijk vervangen .

Ben er gisteren achter gekomen dat sommige ” revisedrijven ” gewoon bijvullen en mooi spuiten in plaats van ook de membraam te vervangen ( bij deelbare bollen )

Gelukkiglijk zijn die gestopt met deelbare bollen . Rolling Eyes

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 november 2008 01:56 PM
  [ # 11 ]

Bij mijn SM is het probleem dat het secundaire circuit leeg loopt. De auto blijft een uurtje hoog staan. dan wil ie restdruk nemen maar dat is er niet. Hij spoelt dan de veerdruk het secundaiere circuit in en ploft op de grond…
Gevoelsmatig is het de remservo want achter zakt eerst…De achterveerdruk loopt weg via de remservo…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10344
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 november 2008 03:20 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

Ik heb het zelfde probleem met de SM. Heb al het stuurhuis afgedopt en hoogteregelaars vervangen. Hoofdbol en remaccu zijn nieuw. Ben nu van plan om bij de vanne securite een voor een de delen af te sluiten en dan het effect op de pomp te bekijken.
Ik heb wel het gehele secundaire systeem eens afgesloten en dan blijft de pomp meer dan een kwartier stil!! ( na dat kwartier ben ik opgehouden met wachten tot ie zou aanslaan.)

Tegelijk wil ik een manometer gaan klussen die tussen HD regelaar en secundaire circuit kan.  Dan weten we meer.

Overigens kan een compleet platte hoofdbol wel ons probleem veroorzaken.


Het lijkt me dat het vaak aanslaan bij jou dan door het secundaire systeem veroorzaakt wordt!
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10344
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 november 2008 03:23 PM
  [ # 13 ]

Oops, had niet verder doorgelezen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 november 2008 05:05 PM
  [ # 14 ]

heb de manometer inmiddels besteld…Verloopnippeltje klussen.. en meten maar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 13 november 2008 09:05 PM
  [ # 15 ]

Jantje,

Gebeurt het soms dat je auto staat te dansen, dat hij zn normale rijstand niet vind?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook