Hoi allemaal,
Ik heb sinds kort weer een Citroen, namelijk een Xantia 2.0 16v.
Het is 1 groot feest om mee te rijden, alleen heb ik 1 vraagje.
Als ik rijdt staat de temperatuur meter rond de 80 op de meter.
Als ik stilsta loopt ie al snel op richting de 100, waarna ie zich blijkt de herstellen en zakt naar 90, eenmaal aan het rijden gaat ie weer naar 80 op de meter.
Omdat ie naar 100 oploopt en 110 het maximale is op de meter vraag ik jullie of dit gedrag normaal is voor de 2.0 16v motor.
Thanks!
Bob
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mijn XM doet hetzelfde met een nieuwe thermostaat, (de oude thermostaat hield ‘m constant op 90). Lijkt me aardig normaal dus.
Nee, dit is niet normaal.
Je thermostaat is duidelijk aan vervanging toe…
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
1 antwoord dat het normaal is en 1 antwoord dat het niet normaal is.
Nog meer mensen met een Xantia ervaringen??
Bob
De thermostaat van een Xantia behoort een warmtegetal te hebben van 75/83.
Bij 75 graden gaat ie dus open, bij 83 staat ie vol open.
Bij 92 graden hoort de koelventilator bij te komen.
Warmer mag ie dus nooit worden….
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
ok, maar de meter veranderd dus wel degelijk bij stilstaan?
Hij blijft dus niet zoals b.v. VW constant op 90.
Wat kost overigens een nieuwe thermostaat?
Bob
Nee, maar het is duidelijk dat je thermostaat niet meer werkt zoals ie hoort te doen.
Ik heb de mijne laatst vervangen en was 25 Euro kwijt voor de thermostaat.
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alvorens een nieuwe thermostaat te gaan halen, even het volgende:
Slaan de beide koelfans wel aan? En doen ze het dan ook op zowel de lage stand als op de hoge stand?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dit duid niet op een thermostaat probleem, dan koelt die nl niet af.
Dit lijkt op je fan die niet of slecht aanslaan. Zo te zien draait die alleen op de hoge stand, een stand die eigenlijk alleen voor extreme omstandigheden is bedoelt.
Daardoor krijg je ook schommellingen.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Net weer test ritje gemaakt.
Bij rijden ronde de 80.
Eenmaal stil al snel tot bijna 100, dan hoor je de fan aanslaan en zakt ie tot iets boven de 90.
Fan slaat ongeveer om de 5 minuten aan en ik heb geen airco, dus waarschijnlijk maar 1 fan.
Wat bedoelen jullie met 2 standen van de fan??
Bob
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
langzaam en snel draaien
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ok, ik hoor hem alleen om de 5 minuten als een gek te keer gaan.
Hij slaat het langzame dus over….....
Wat nu te doen???
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
even een vraag in algemeen…. 90graden is langzaam 100 graden is snel?
in dat geval krijgt hij mogelijk geen signaal en en hetthermocontact defect zijn.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik snap het nu helemaal niet meer
100 graden heeft ie nooit gehaald, hij blijft er net onderhangen als de koelfan aanslaat, dan zakt ie weer naar 90.
Thermostaat of koelfan ? Of alle twee…..
De verwarming in de auto doet het wel!!!
Ik hoor de koelfan dus wel aanslaan rond de 95…...
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ok dan slaat mogelijk stand 2 aan op 95 graden, stand 1 hoort volgens mij al eerder aan te slaan…...
Mijne draait volgens mij al bij 90 graden Mijne komt nooit boven de 90 uit!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
1e optie Thermo contact.
2e optie kan zijn dat je weerstand verdampt is.
Voor stand 1 zijn er 2 manieren: Bij 2 ventilatoren worden ze in serie gezet, bij 1 ventilator word er een weerstand in serie gezet.
2e optie kan ook zijn dat de zekering van de voeding van 1 van je fans overleden is waardoor de serie schakelling (stand 1) niet werkt.
3e optie is je relais die ergens hapert, de fan is wel een zware belasting.
4e optie is corrosie op je contacten ergens.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard