Kantelende zuiger en C-Matic
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 13 november 2008 05:59 PM

De GSA mag weer een jaar deelnemen aan het verkeer Razz
Alle probleempjes van de laatste weken lijken te komen door loskomende bouten, warteltjes en zo. Ook de lekkage bij de HD-pomp kwanm doordat de leiding niet goed vast zat. Even aandraaien en klaar. Neem daarbij de tuimelas bout met de forse olielekkage. Alles valt dus reuze mee.
Ad Brouwer memoreerde nog over de koude tik die de motor heeft, de kantelende zuiger. Hij kent dit fenomeen eigenlijk bij C-Matics. Is dat een logisch verband. Krijgt het blok bijvoorbeeld meer op zijn donder aan een C-Matic gekoppeld?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 november 2008 06:57 PM
  [ # 1 ]

Nee hoor. Licht niet aan de C- Matic bak.

Komt ook regelmatig voor bij handbakken.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 november 2008 10:27 PM
  [ # 2 ]

Mooi dat die van jou weer een jaar verder mag!

Uit topics over kantelende zuigers alhier heb ik begrepen dat een motortje daar heel oud mee kan worden.

Mijn GSA is trouwens ook iets tikkeriger als ze koud is maar volgens mij is dat geen zuiger. Na een half minuutje loopt alles mooi soepel.
Ze hebben er bij het lekvrij maken 10W 40 in gegooid ipv 15 W 40, zou dat nog iets uitmaken?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 13 november 2008 10:33 PM
  [ # 3 ]

Naar mijn idee is dat een redelijk dunne olie voor dit blok en kun je er gerust 20W50 in gooien. Het zou mij niets verbazen dat hij dan ook stiller wordt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 november 2008 10:34 PM
  [ # 4 ]

10w40 in mijn gs was géén succes: Hoog olieverbruik, en veel meer kabaal. Enige voordeel was dat het motortje bij heel erg koud weer sneller rond ging op de startmotor omdat de koude olie minder dik was. Ben weer snel op 20w50 overgestapt!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 november 2008 10:49 PM
  [ # 5 ]

GSA hoort 15/40 in , GS 20/50.

Maar het kan best om in een GSA 20/50 te doen.

Een motor met kantelende zuiger kan inderdaad heel oud ermee worden , als je maar een beetje kalm aan doet als ie koud is.

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 13 november 2008 11:44 PM
  [ # 6 ]

kan het getik ook nog aan een iets minder nette nokkenas liggen? of iets verkeerd gestelde keppen?

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook