2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Schakelstangetje. pag 7
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 13 november 2008 11:41 PM
  [ # 16 ]
McDean schreef:

veel is goed zelf te doen!  daar bespaar je je vlink mee!!!

goede 2de hands handremkabels scheeld ook veel!

nieuwe kosten slechts 17 euro ex btw bij de dealer(orginele kabels!)

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 14 november 2008 12:12 AM
  [ # 17 ]

Als ik je lijstje zie dan valt het wel mee:
Het lijstje.
=============================================

Handremkabel links en rechts
Remschijven en blokken voor
Remschijf en blok rechts achter ( links is nog goed)
fuseekogelhoes
Stuurhuishoes
Remslang rechts voor
Brandstofleiding roest verwijderen en in de tectyl
Uitlaatophanging achter lassen
En één afgekeurde band.

Totaal komt dit dan op 1100 euro inclusief
===============================================

Het laswerk is wat lastiger als je dat zelf niet kan. Kan je zelf wel lassen, dan zou ik zeggen huur zo’n apparaat voor 1 dag en regel het zelf.
Vervangen van de stuurhuishoes is te doen, maar daar ben je wel even mee bezig. Na vervanging wel voor de zekerheid de BX opnieuw laten uitlijnen.
Alle andere klusjes stellen erg weinig voor. dit is allemaal best te doen als de BX aan de voorzijde op goede bokken staat.(Geldt natuurlijk niet voor de achterremmen!!! Very Happy )
Ik denk dat je alles bij elkaar een dagje bezig bent en heel wat euries bespaart!!!
Als de BX daarna is goedgekeurd geeft dat voor jezelf nog een beter gevoel!!!!!

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 november 2008 12:25 AM
  [ # 18 ]
McDean schreef:

veel is goed zelf te doen!  daar bespaar je je vlink mee!!!
goede 2de hands handremkabels scheeld ook veel!

Eh, 2e hands handremkabels? Die zullen er niet veel beter aan toe zijn, en nog vies ook.

Als je de dealer te duur vindt hebben ze bij de Brezan ook nog kabels in een 2 of 3 tal kwaliteiten en prijsklassen.

De goedkoopste urft bevalt mij het best overigens.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 november 2008 12:29 AM
  [ # 19 ]
macnail schreef:

Het laswerk is wat lastiger als je dat zelf niet kan. Kan je zelf wel lassen, dan zou ik zeggen huur zo’n apparaat voor 1 dag en regel het zelf.
Vervangen van de stuurhuishoes is te doen, maar daar ben je wel even mee bezig. Na vervanging wel voor de zekerheid de BX opnieuw laten uitlijnen.
Alle andere klusjes stellen erg weinig voor. dit is allemaal best te doen als de BX aan de voorzijde op goede bokken staat.(Geldt natuurlijk niet voor de achterremmen!!! Very Happy )
Ik denk dat je alles bij elkaar een dagje bezig bent en heel wat euries bespaart!!!
Als de BX daarna is goedgekeurd geeft dat voor jezelf nog een beter gevoel!!!!!

En zit je op korte termijn met de kosten: laswerk kun je met een beetje handigheid ook nog voorkomen of uitstellen door de uitlaat op een andere wijze op te hangen. Ik heb ‘t ooit aan een om- en uitgebogen beugel van een ruitensproeiertank gehangen, met een bout door een stukje stevig plaat heen. Prik het rotte plaat wel weg en conserveer het, zodat het niet verder gaat rotten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 14 november 2008 01:32 AM
  [ # 20 ]

Mijn BX 16v was gewoon goedgekeurd zonder de achterste uitlaat ophangpunt

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 november 2008 01:45 AM
  [ # 21 ]

Dan heb je “geluk” gehad want dat moet er wel zijn.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 14 november 2008 01:46 AM
  [ # 22 ]

Ik kan me best voorstellen dat het ff schrikken is van een bedrag van 1100 euro. Ik heb zelf nog wel eens een duurdere APK gehad, dat was zeker wel flink slikken geblazen. Maar als de BX verder nog in een goede staat verkeert en je een hoop rijplezier bezorgd, en je niet constant op kosten wordt gejaagd, dan zou ik het gewoon laten doen. Met dien verstande dat alles wat je zelf kunt natuurlijk mooi is meegenomen.
Ikzelf heb er in elk geval nooit spijt van gehad dat ik mijn BX toen gewoon heb laten behandelen in plaats van een andere te zoeken, want ze heeft me verder nooit in de steek gelaten. Maar er is op het forum ook iemand met een BX GTi automaat die constant tegen stevige kosten aanloopt. In zo’n geval zou ik zelf stevig gaan twijfelen. Kwestie van voor jezelf afwegen wat je van je BX verlangt en wat je daarvoor financieel kunt opbrengen.

Ik wens je in elk geval veel succes en sterkte met je beslissing, wat die ook moge zijn.  Smile

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 november 2008 06:50 PM
  [ # 23 ]

Ach, je moet alles in perspectief zien….wat is duur?

M’n zwager rijdt een BMW 530d uit 2000, en die kreeg een herstelrekening van >2000 euri voor z’n kiezen voor de APK:
er waren wat ophangingsrubbers en stabi-stangen aan vervanging toe vóór (schijnbaar kwetsbaar punt van achterwielaandrijvers)....

Dan valt 1100 voor zo’n waslijst wel weer mee….

Wink

Lekker zelf een weekendje sleutelen!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 14 november 2008 11:29 PM
  [ # 24 ]
karel schreef:
McDean schreef:

veel is goed zelf te doen!  daar bespaar je je vlink mee!!!
goede 2de hands handremkabels scheeld ook veel!

Eh, 2e hands handremkabels? Die zullen er niet veel beter aan toe zijn, en nog vies ook.

Als je de dealer te duur vindt hebben ze bij de Brezan ook nog kabels in een 2 of 3 tal kwaliteiten en prijsklassen.

De goedkoopste urft bevalt mij het best overigens.

heb je bij de brezan kabels voor een tientje????

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 15 november 2008 12:11 AM
  [ # 25 ]

Ookal kosten ze 20 euro, ze moeten er op…

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 15 november 2008 01:00 AM
  [ # 26 ]

Achterste uitlaatsteun: Niet zelden een los stukje staal gepakt, daar een bout doorheen gejast als ophangstaaf, en de rest met met bouten vastgezet aan de koets. Wat nou lassen! Very Happy

Wordt zonder problemen goedgekeurd en kost aan materiaal misschien een eurootje of 10.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 november 2008 02:33 AM
  [ # 27 ]
Assitch schreef:

heb je bij de brezan kabels voor een tientje????

Het zal niet veel schelen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 15 november 2008 10:02 AM
  [ # 28 ]

Als je nieuwe handremkabels erop zet, doe dan gelijk een beschermhuls om die kabels waar ze door die ringen heen gaan. Daar slijten ze het snelst namelijk.

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 15 november 2008 06:08 PM
  [ # 29 ]

Ik heb een paar foto’s gemaakt van de remmen.

Handremkabel is duidelijk.
 

Schijf links

 

Schijf rechts

 

Schijf links achter

 

Schijf rechts achter
 

De schijf rechts achter is duidelijk aan vernieuwing toe. Ik twijfel een beetje of rechts voor een afkeur is voor de blokken maar de schijf ziet er nog wel goed uit.

Overigens zie ik geen problemen met de remslang. Aangenomen dat ze het flexibele gedeelte bedoelen achter de veerpoot. 

De fusseekogelhoes heeft inderdaad een klein scheurtje in het rubber op het metaal. 
Stuurhuishoes heb ik niet kunnen bekijken. Maar ik ga nog een keer een brug op om de brandstofleiding te bekijken. Waar loopt die eigenlijk?
Want het enige metalen leiding gedeelte zit toch alleen bij de pomp in de buurt dacht ik.

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 15 november 2008 06:49 PM
  [ # 30 ]

Ten eerste vraag ik mij af hoe ze hebben vastgesteld dat je emmen versleten zijn. Het is bij een APK keuring niet de bedoeling dat er iets van de auto wordt verwijderd (bv. wielen). Dan kun je de schijven/blokken dus niet zien ook. Er kan slechts proefondervindelijk worden vastgesteld dat de remmen goed werken door een remproef te doen. APK is sowieso altijd een moment opname.

Neemt niet weg dat ik na bestudering van de foto’s van mening ben dat alle remschijven vervangen dienen te worden. In ieder geval is de schijf rechts achter helemaal naar de gallemiesen. en vervang je rechts dan moet je ook links vervangen. Zet je er nieuwe schijven op dan zet je er ook nieuwe blokken op. Of je moet willen blijven sleutelen Laughing

De voorste schijven zijn ook al kanp ver versleten. Kijk naar de ‘opstaande’ rand waar de blokken hun slijtage slag hebben gespeeld. Die is minstens 1mm hoog. Neem maar eens een datablad van remschijven ter hand en kijk wat de dikte is nieuw en de minimaal toegestane dikte. Dit verschil mag er dus afgesleten worden en bedraagt over het algemeen 2 á 2,1mm. Wanneer er dus aan bijde zijden 1mm is afgesleten dienen de schijven vervangen te worden.

Bij de weg: Remmen zijn levensreddende noodzakelijkheden. Daar geef ik graag iets meer aan uit om er zeker van te zijn dat ze hun werk ook tadeloos uitvoeren wanneer ik dat nodig heb. Één meter meer remweg kan al het verschil zijn tussen leven en dood. Of valide en blijvend kreupel zo je wilt.

Het zelf vervangen van je remschijven en blokken stelt echt niets voor.

Toen mijn handremkabels dergelijke slijtageplekken vertoonden nam de keurmeester zelf ducktape ter hand. Nu kan ik ze tenminste goedkeuren was zijn commentaar.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook