1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Xsara coupé 1.4 - beginnersvragen
Metallicdeth
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26

Gepost: 15 november 2008 01:22 AM

Goedenavond,

Ik heb deze week mijn eerste auto aangeschaft: een Citroen Xsara coupé 1.4. Het eerste wat mij opviel tijdens het rijden is de ietwat stugge koppeling. Het indrukken gaat wel gemakkelijk, maar toch niet zo soepel als bij onze Toyota Yaris. (van vriendin). Nu is dit volgens een collega van mij normaal bij dit type (hij heeft zelf ook een Xsara), maar ik wou toch nog even wat meer ervaringen horen. Smile

Verder rijdt hij erg lekker en trekt snel genoeg op… een hele verbetering bij onze Yaris 1.0. Ik heb het gevoel dat deze auto over de weg ‘zweeft’.. je voelt niet dat je rijdt en je gaat ook snel te hard Very Happy Hoop dat ik er nog vele jaren plezier van mag hebben.

Morgen eerst eens m’n autoradio laten inbouwen.. Citroen houdt zich niet aan de ISO standaarden, dus moet ik een converter kopen.
Sad

Ik zal, als de radio er eenmaal inzit, eens wat mooie foto’s maken van de Xsara, want dit type zie ik echt niet vaak rijden hier in België!

Nou goed, ik zal het hier voorlopig bij laten… ervaringen met de koppeling en de auto in het algemeen zijn zeker welkom!

Groet,

Dennis

http://images.spritmonitor.de/320446.png
^ Citroen Xsara Coupe 1.4. ^

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27943

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 november 2008 01:17 PM
  [ # 1 ]

Ben benieuwd wat je heb dan als je het normaal gesproken niet veel ziet rijden in België Wink

Is het een type 1 of 2?
Koppeling is denk ik gewoon even wennen Smile

Ik begrijp de uitspraak goed dat je zegt dat dit al helemaal zweeft vergeleken met een Yaris. Kan je nagaan als je in een hydrolisch geveerde Citroën rijdt Wink

Foto’s wachten we af.

Veel plezier ermee!

Profiel  

nok
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101

Gepost: 15 november 2008 09:33 PM
  [ # 2 ]

Mijn koppeling gaat juist erg soepeltjes.
Helemaal vergeleken met mijn andere auto (Corsa D) die gaat erg zwaar.

Profiel  

r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1146

Gepost: 15 november 2008 09:46 PM
  [ # 3 ]
nok schreef:

Mijn koppeling gaat juist erg soepeltjes.
Helemaal vergeleken met mijn andere auto (Corsa D) die gaat erg zwaar.

Ik heb ook wel eens een leenauto mee gehad en ben weer blij als ik mijn eigen koppeling weer heb! Ding gaat veel lichter dan die ik mee gehad heb, onder andere: Peugeot 306 1.6i, Renault Kangoo 1.6, Renault Clio 1.2…

Profiel  

mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1014

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 16 november 2008 09:53 PM
  [ # 4 ]

Ik moet zeggen dat mijn koppiling toch ook heel erg soepeltjes gaat hoor hij doet echt niet onder voor een nieuwe c1 of c2 ofzo dus ik heb niks te klagen.

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  

Metallicdeth
< 100 berichten
Rank

Gepost: 17 november 2008 12:22 AM
  [ # 5 ]

Misschien is deze koppeling wel soepel, maar ben ik gewoon soepeler gewend door de Yaris. Dat is de enige auto waar ik in gereden heb tot nu toe.

Domme vraag: kan je een koppeling zo afstellen dat hij wat lichter gaat? Ik ben het inmiddels wel redelijk gewend, maar gewoon even ter informatie.

De radio zit er inmiddels in, maar helaas moeten er 2 draadjes andersom (rood en geel) omdat hij nu telkens de zenders vergeet na het uitschakelen van het contact.

Hieronder wat foto’s van de auto. Wel wat bewogen foto’s, komen later nog betere als het wat beter weer is.

Nette wagen toch nog? Is van oktober 2000. Inmiddels wel de remmen laten vervangen, want die waren dus al versleten. Dat dat door de keuring kwam was de man van de garage een raadsel (iets met minimum 19mm dik, de mijne waren al 17mm). Nu is alles in orde! Smile

En ik vroeg mij nog 1 ding af: bij de knoppen van de airco zit ook een knopje met een zonnetje erop. Wat zou deze doen? Ik heb geen boekje, dus vandaar dat ik het ook niet zo 1-2-3 kan opzoeken. Zal kijken of ik deze kan bestellen though.

Profiel  

r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1146

Gepost: 17 november 2008 06:42 PM
  [ # 6 ]

Hey,

kijk voor je boekje eens onder je passagiersstoel…
Koppeling is niet in te stellen dacht ik…
Voor de rest nette xsara!

gr Richard

Profiel  

Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3180

Gepost: 17 november 2008 06:54 PM
  [ # 7 ]

Hoe komen die wijzers zo groen?

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 17 november 2008 08:30 PM
  [ # 8 ]
Metallicdeth schreef:

En ik vroeg mij nog 1 ding af: bij de knoppen van de airco zit ook een knopje met een zonnetje erop. Wat zou deze doen? Ik heb geen boekje, dus vandaar dat ik het ook niet zo 1-2-3 kan opzoeken. Zal kijken of ik deze kan bestellen though.

Is dat niet een ijsvlokje? Oftewel de knop om de airco aan en uit te schakelen? Wink
Ik heb nog nooit een knop met een zonnetje gezien Rolling Eyes

@Bart
Die wijzers horen zo groen te zijn… Wink

Profiel  

Josssie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101

Gepost: 17 november 2008 09:28 PM
  [ # 9 ]

Ik had bij mijn Xsara type 1 de wijzers ook niet groen, was inderdaad ook het eerste wat mij opviel Very Happy

Xsara Coupe 1.6 16v VTR

Profiel  

Metallicdeth
< 100 berichten
Rank

Gepost: 17 november 2008 09:41 PM
  [ # 10 ]

Alles is groen in die auto. Nouja, alles… om de sigarettenaansteker is het lampje ook groen. Smile Wel erg strak imho!.

Het is inderdaad een soort van sneeuwvlokje…  Surprisedops: Dat is dus de airco… het enige verschil met airco en blazers is een ‘stabielere’ lucht en dat je ook koude lucht hebt in de zomer, toch? Of denk ik er weer te simpel over.

Heb er echt geen boekje bij gekregen en hij ligt ook niet onder de passagiersstoel. Normaal kan je dat wel bestellen bij de dealer zeker? Kan hem ook niet meer online vinden namelijk.

Ik dacht even in te loggen op dat service.citroen.com, maar daar kan ik ook nergens m’n chassisnr ingeven o.i.d. Nouja, ik zal nog wel wat zoeken.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 17 november 2008 10:02 PM
  [ # 11 ]

Knopje airco zorgt er gewoon voor dat de airco aan gaat.
Als deze niet aan staat heb je gewone normale lucht door je roosters Wink

Met knopje airco aan (en de verwarming laag) moet er zeer koude lucht uit je roosters komen, overigens ook om je voorruit snel te ontwassemen Wink

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 17 november 2008 10:23 PM
  [ # 12 ]

Het is gewoon climat control, als je de temperatuur in de zomer op 18 zet, zal de airco automatisch gaan werken. Net als wanneer je de luchtstroom op alleen de voorruit zet.
Althans in de Xsara van m’n pa, zo ontdekte ik.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 17 november 2008 11:22 PM
  [ # 13 ]

In een Xsara met climate control gaat de airco niet vanzelf aan…

En je heb ook handbediende airco in een Xsara, zeker in een type 1 zie je dat vaker dan automatische Wink

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 17 november 2008 11:27 PM
  [ # 14 ]

Typisch, in die van m’n pa zeker wel, zelfs nog uitleg aan de dealer gevraagd, want de pomp slaat wel degelijk aan en je voelt ‘m. Logisch volgens hen, want als de sensor een lagere interieurtemperatuur meet dan het buiten is, zal de airco voor de lagere binnentemperatuur moeten gaan zorgen. Het lichtje in het knopje gaat overigens niet aan, waardoor het lijkt dat ie niet aan staat.

Ik wist niet dat er ook handbediende airco was.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 17 november 2008 11:38 PM
  [ # 15 ]

Mijn ervaring is bij automatische airco:

Lichtje uit dan staat de airco uit en zal die niet inschakkelen.

Staat het lichtje aan, dan draait de airco mee, als het dan te koud wordt in de auto draait de verwarming mee en/of gaat de blower langzamer draaien. Als het (snel) koud moet worden gaat de blower hard draaien.

Hebben we het in jouw geval over een Xsara of over een Xsara Picasso?
Mijn ervaring is wel dat de Picasso anders werkt Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook