Ik heb vandaag mijn bx eens getrakteerd op een setje nieuwe bollen voor en achter. Het rijd heerlijk btw, maar…. aangezien de nieuwe bollen een heel stuk soepeler zijn dan de oude, en daarme de in- en uitveerslag achter flink vergroot is zit in nu dus met een tik rechts achter. Ik heb even gekeken terwijl ik de auto in en uit veer en de tik komt van de ankerplaat rechts achter, dus iets raakt die plaat met in en uitveren. Met de oude bollen tikte er ook al iets maar dan alleen met achteruitrijden. Iemand zoiets al eens meegemaakt?? Zelf heb ik het idee dat het iets met de remklauw te maken zou kunnen hebben, maar zeker weten doe ik dat niet.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ik vermoed dat het wel eens de remblokjes kunnen zijn, even eruit halen schoonmaken beetje kopervet achterop en het veertje goed monteren met de haakjes naar onderen op de remklauw zodat de remblokken aangedrukt worden.
dit zijn antipiep veertjes en zijn ook tegen het rammelen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Ik zal morgen of maandag wel even kijken. Wieweet zit het veertje wel op z,n kop. Wel vreemd dat ik het nu pas merk nu er andere veerbollen opzitten, normaal was het alleen met achteruit rijden een beetje een gerommel/klapper
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
ik herken het probleem. Het zijn de klemmetjes. Als je er niet uitkomt maar even zeggen!
Het bolgewricht in de stang van de achterveerpoot kan soms ook bijgeluiden maken.
Ich bin ein Breaker
Nou, ik ben er net maar weer s mee bezig geweest.
Begonnen met de achterrem rechts achter te bekijken. Hmm veertje zit goed, toch maar even uit elkaar gehaald en de boel schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet. Ook voor de zekerheid de remklauw er maar even afgehaald en alles goed schoongemaakt, ook de pasvlakken van de remklauw op de draagarm. Alles weer in elkaar gefietst en veren maar….huh wasdat. Nog steeds die knak/tik! Toen maar de splitpen van het veerelement eruitgehaald en die kogel is goed in het vet gezet. Nog steeds zat die verdomde tik erin. Toen heb ik de veerbol er maar weer is afgehaald om te kijken of daarachter soms iets te zien was, niet dus! Teneinderaad heb ik toen de veerbollen links en rechts achter omgewisseld. Toen zat de tik/knak dus ineens link ipv recht. Kortom het komt uit de (NIEUWE!) veerbol zelf! Nu zitten de oude er weer op, die het nog best wel goed doen eigenlijk. Tik is weg. Morgen maar even het setje ruilen voor goede bollen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Oja, het gerommel met achteruit rijden is nu ook weg. Toch niet helemaal voor niets die rem uit elkaar gehad
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)