Heb nu dus een revisie vege motor in de eend.
De eerste 1000 km reed ie nogal beroerd, maar dat gaat nu zeker beter.
Alleen nu weer ander probleem, olie lekkage
Net ff gekeken maar ziet ernaar uit dat de pakking tussen de beide motor helften lekt! Iemand dit al eens meegemaakt?
Ga morgen wel ff bellen naar de toko waar ik het blok gekocht heb.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Inderdaad wel eens eerder gehoord.
Ik ken twee mensen met een Vege-motor en die hebben ook twee totaal verschillende ervaringen.
De een heeft het blok erin gelepeld en heeft vervolgens jaren probleemloos gereden. Dat was echt een fijn blokje, die auto haalde op z’n slofjes de 130.
De ander daarentegen heeft louter problemen gekend. Het blok was vanaf het begin zo lek als een Theems, draaide niet lekker en ontwikkelde onvoldoende vermogen. Hij is ermee terug geweest, waarbij volgens de verkoper alle pakkingen zijn vervangen. Het lekken was daarna in ieder geval wel grotendeels over. Lekker lopen deed ‘ie echter nog steeds niet.
Uiteindelijk is het blok geruild voor een origineel blok dat tot op de dag van vandaag probleemloos functioneert.
Het schijnt dat die Vege blokken ergens in Noord-Afrika geassembleerd worden. Het maandagmorgen-syndroom is daar kennelijk nog niet helemaal uitgebannen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een korte zoektocht op google brengt mij al snel naar 2cv.nl. De verhlen zijn duidelijk, de kwaliteit is niet constant te noemen. Wel bijzonder datde draadjes hierover op slot staan trouwens.
In mijn omgeving heb ik ook al slecht verhalen vernomen. Persoonlijk ben ik dan ook geen directe voorstander voor dit soort dure blokjes. Er zijn meer blokken dan eenden, en de blokken zijn best degelijk te noemen. Met een juiste behandeling kunnen ze prima 2 eendenlevens mee (of langer!).
Ik ben benieuwd naar de garantieafhandelingen. Ik heb vernomen dat zo’n blokje tegenwoordig 3k mag opbrengen, wat ik een flink bedrag vind. Ik zou eerder kiezen voor een gereviseerde bak i.c.m. een goedlopend maar gebruikt torretje.
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Heb ook slechte ervaring met Vege blokje in onze Ami. Na ca. 1000 km alweer gewisseld voor blokje via Mehari-club Cassis. Dat Blokje doet het nu al geruime tijd erg goed.
Vege blok verbruikte erg veel olie, liep warm, geen vermogen etc etc.
Via de leverancier (Amivereniging ) is het uiteindelijk prima opgelost.
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: vege motor in eend
verkuilm schreef:Net ff gekeken maar ziet ernaar uit dat de pakking tussen de beide motor helften lekt! Iemand dit al eens meegemaakt?
Daar zit geen pakking tussen. Het zijn twee bij elkaar horende delen. Als je van 2 motoren een halft pakt en samen bout, lekt ie vaak…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ik woon dus in de plaats van Vege en een oud leerling van mij werkt daar
en zodoende weet ik dat de 2cv blokjes in Tunesie gereviseerd worden
Maar ik zou altijd zelf de motor reviseren.Een eend ed rijden is toch een
hobby
Ik heb een poosje bij een 2cv garage gewerkt, en daar hebben we vaker een 2cv terug gekregen met een Vege motor, om allerlei redenen. Olielekkage, futloos, beroerd lopen, olie verstoken..
Enige pluspunt; wij hadden een Acadiane met Vege motor*, die liep de teller uit Alhoewel dat al de 2e Vege motor was, de eerste luste nogal een slok olie.
Maar dit is al jaren geleden. Tegenwoordig zou ik een blok ook zelf doen denk ik…
Edit:
* ik herinner me net pas dat we dit blok nog altijd hebben liggen, echter met lekke zuigerveren. En dat na nog helemaal niet zo veel km…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Maar ik zou altijd zelf de motor reviseren.Een eend ed rijden is toch een
hobby
Jij kunt dat!
Wij niet.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat is goed om te horen! (btw, toch niet DE De Graaf van “die” chassis’?)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
patje74 schreef:Dat is goed om te horen! (btw, toch niet DE De Graaf van “die” chassis’?)
Vrees van wel.
Jeroen
ff een update over het blok. Helaas lukt het me niet om aardig wat kilomters te maken, dus de ervaring gaat langzaam.
Lekken tussen de twee motor helften doet ie nog maar is weinig.
Inmiddels rijdt het blok wel redelijk, maar echt soepel gaat het zeker niet, nu 2500 mee gereden. Kort contact gehad met Burton,(heb daar het blok niet gekocht) En deze man wees zeer behulpzaam. Kan wel 5000 km duren voor ie goed rijdt! Heb ook een documentje gahd met instructies.
Daar ben ik van geschrokken!!!!!!! 5000km rijden met max 80Km/h Hoe doe je dat in nederland?? das lastig!
Heb ook het idee dat ik een paar keer tegen een warm loper aan zat. En rij nooit boven de 100.
En heb het probleem dat ie koud stionair goed loopt maar met gas geven minder. Als het blok warm word precies andersom. En ik vertrouw het niet, durf er niet mee naar frankrijk.
Al met al geen juich stemming,
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
beetje of topic, maar de kwaliteit van de onderdelen is echt een drama aan het worden. Ben nooit heel moeilijk, maar ga morgen weer eens bellen. As hoezen van de cx, zijn nu imitatie voor de bakzijde, die zijn veel te groot!!! Die orgine die ze hadden waren goed.
Achterbunper van mijn eend, nu 2 jaar oud, vol in de roest!
Zucht.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bumpertjes kun je het beste voor montage opnieuw kaal maken en zelf vanaf het blanke staal opnieuw behandelen. Pas dan kunnen ze best wel een tijdje mee.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 26-03-2009
- Ami 6 Berline
- 2CV 2cv4 ZDZ
- Dyane 6 Commerciale
- HY Indenor Diesel
- 2CV AZ
Een tijd geleden kreeg ik een man aan de telefoon die zijn 2cv niet via de startmotor gestart kreeg en na het aantrekken van de 2cv op snelheid sloeg de motor wel aan maar liep erg rauw.
Het motorblok heb ik uit elkaar gehaald (een echte vege was het met zo’n mooi plaatje erop) bleek er een zuigerpen eruit gelopen te zijn, de borgveer was half weg en zat met de andere helft in de zuiger gesmolten, in de cilinder was een ruimte uitgevreten van minimaal 1mm….voor de zekerheid het blok maar gesplitst om de halve borgveer te zoeken, zeker wat gruis tegengekomen maar minimaal..
Het geheel met P.C. 9.0 in elkaar gezet en loopt sinds die tijd goed.
Bij De Graaf verkopen ze mooie P.C zuigers en cilinder waardoor je in ieder geval van olieverbruik af bent… en die caravan,carevan,keravan of kerevan zuigers+cilinders nooit kopen da’s rotzooi…..toch Rudi…
Cheers
Pinoos