Na een nachtje slapen is die gasklepschakelaar toch ook wel verdacht. Die is snel door te meten natuurlijk. De vraag is dan of het contact ook bij de ECU aankomt. Dus nieuw onderzoekje.
Wat ik me nog even afvroeg: hoe heb je de nieuwe schakelaar afgesteld? Daar moet je namelijk hetzelfde voor doen als het doormeten van de oude.
Test: werkt de gasklepschakelaar op de juiste manier (of had je dat al zeker gesteld)?
- Zet multimeter op de twee contactenpunten voor `gasklep dicht` van de gasklepschakelaar
- Controleer of de schakelaar tegelijk met het moment dat de gasklep tegen de eindnok aanloopt het contact sluit.
- Zo niet: afstellen en controleren of de motor nu wel stationair loopt op benzine.
Volgende test:
- meet even op, welke twee draden worden doorverbonden door de gasklepschakelaar bij gasklep dicht en markeer deze op de stekker van de bedrading.
- maak twee draadjes met kleine AMP mannenpootjes er aan en stop die in de gemarkeerde contacten van de stekker.
- zet de gasklep een stukje open met een schroevendraaier tussen de gaskabel of zo en laat de motor lopen op 1500 - 2000 tpm
- maak het contact op de bedrading van de gasklepschakelaar en kijk of de motor door het toerental te laten dalen tot stationair, of in jouw geval de motor te laten afslaan.
ALs dit zo werkt weten we dat de bedrading van de gasklepschakelaar naar de ECU werkt. DAt is eigenlijk iets dat moet worden zeker gesteld voordat je aan de stationiair regelzooi gaat rommelen.
FTBX

Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Theoretisch gezien zijn de koeltemsensoren, gasklepstand(niet positie!)meter e.d. louter fijn afstel & milieu parameters.
In hoeverre dit echt invloed heeft op het starten kan ik niet zeker zeggen.
Zoals ik al gepost had.
Polen hebben nog nooit van een scoop gehoord zeker?
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:Theoretisch gezien zijn de koeltemsensoren, gasklepstand(niet positie!)meter e.d. louter fijn afstel & milieu parameters.
In hoeverre dit echt invloed heeft op het starten kan ik niet zeker zeggen.Zoals ik al gepost had.
Polen hebben nog nooit van een scoop gehoord zeker?
Ik wil toch een belangrijk detail nog even naar voren halen. De eindstandschakelaar op de gasklep (ja we hebben het nog steeds over hetzelfde ding) vertelt de ECU dat ie moet stoppen met benzine injecteren totdat het toerental in de stationair bandbreedte komt, en dan geeft ie de boel weer vrij. Doet ie dat niet dan daalt je toerental niet echt lekker, want de motor houdt zichtzelf dan op snelheid zeg maar en de veerdruk van de gasklep en de mate waarin deze daarmee de luchtstroom afsluit, bepaalt zonder die regeling hoe snel het stationair toerental wordt bereikt en waar dat ongeveer gaat liggen. Het stationair toerental zonder die schakelaar wordt bepaald door het evenwicht tussen hoe hard de motor vacuum zuigt en hoe de gasklepveer tegen dat vacuum in, de klep dicht kan houden. De computer meet dan gewoon de hoeveelheid lucht en injecteert de bijbehorende hoeveelheid brandstof. Met een beetje slappe veer kom je zo makkelijk op 2000 - 2500 tpm uit.
Daarom is het essentieel dat die schakelaar goed werkt en goed is afgesteld.
Ik heb een tijdje rondgereden dat ie te vroeg de stationair regeling inschakelde. Dat rijdt dus echt heel slecht in de stad. ALs je dan bij 50 iets inhield, stopte de motor er meteen mee. Gaf je dan weer een beetje gas (de klep stond nog niet dicht) dan knalde ie er gelijk weer in. Overigens stond toen ook de schroef op de gasklep voor de stationair afstelling (die het gasklepomloopkanaal open zet) te ver open, waardoor de gasklep eerder dicht ging bij lage belastingen. Dichtschroeven van die schroef en daarmee verlagen van het stationair toerental, maar ook de gasklepstand verder open zetten bij lage belastingen hielp al heel veel.

- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Klopt zeker Frans,
Maar of het nu echt mis zou gaan bij het starten, daar twijfel ik serieus aan.
Maargoed, zeker ben je nooit!
Ontbrekende info: loopt de motor wel bijna stationair op benzine als je met de hand het toerental langzaam laat zakken tot bijna stationair, net boven het punt dat de gasklep het eindcontact maakt? Eventueel kan je ook proberen rond te rijden met het stekkertje van de gasklepschakelaar losgemaakt. Op welk stationair toerental je dan uitkomt weet ik niet, maar je omzeilt dan in ieder geval de stationair regeling wel.
@ frans: antwoord op je vraag is een duidelijke nee. De auto moet starten op benzine. Dat doet die prima. Ik geef gas bij tot dat die overschakelt op lpg. Dan laat ik het gas los en blijft die netjes 1000 rpm lopen. Dat zit ik hem op benzine. En valt die direct dood. Trap ik even het gas in op gas. (lekker duidelijk, lpg dus) Zet ik hem dan op benzine kan ik prima gas blijven geven.
Laat ik het gas langzaam teruglopen tot stationair toerental van 1000 dan blijft die daar niet op hangen. Zodra ik dan het gas loslaat valt die direct weer uit.
Ik moet toegeven ik word heel moe van deze auto. Daarom ga ik van de week kijken bij de tzd break met dik 4 ton op de klok. Maar ik wil niet opgeven, want voor mijn gevoel ben ik nu zo dichtbij een goed werkenden auto.
Verder hebben we alles correct en opnieuw afgesteld. Ik vrees zelf ook iets in de bekabeling maar dat lijkt me nou echt onbegonnen werk.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Bekabeling hermaken is geen onbegonnen werk, maar wel veel werk…

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zoals ik begrijp valt er nu dus eigenlijk mee te rijden?
Want zodra die op LPG overschakeld dan werkt alles goed?
Enige minpunt is dan dat je even wat langer bezig ben om weg te komen
Ik zou zeggen, maar er eens wat kms mee, als de auto je bevalt kom je misschien tot de conslusie dat je het een lekkere auto vind en het probleem wel wil oplossen
Het moet toch 1 van de benzine dingetjes zijn die er dan voor zorgen dat de auto stationair blijft lopen
Arjan Verkade schreef:Zoals ik begrijp valt er nu dus eigenlijk mee te rijden?
Want zodra die op LPG overschakeld dan werkt alles goed?Enige minpunt is dan dat je even wat langer bezig ben om weg te komen
Ik zou zeggen, maar er eens wat kms mee, als de auto je bevalt kom je misschien tot de conslusie dat je het een lekkere auto vind en het probleem wel wil oplossen
Het moet toch 1 van de benzine dingetjes zijn die er dan voor zorgen dat de auto stationair blijft lopen
@ arjan: het punt is dat ik met dez auto op wintersport ga. Dan kan ik het echt niet hebben dan die niet benzine stationair wil lopen. Dat is een drama. En na 4 maanden bij de garage te hebben gestaan ben ik het zat en wil ik hem terug.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De frustratie is te begrijpen…
Ik hoop dat dit een klein dingetjes is wat snel boven water komt.
Succes!
BX19TZI schreef:Laat ik het gas langzaam teruglopen tot stationair toerental van 1000 dan blijft die daar niet op hangen. Zodra ik dan het gas loslaat valt die direct weer uit.
Verder hebben we alles correct en opnieuw afgesteld. Ik vrees zelf ook iets in de bekabeling maar dat lijkt me nou echt onbegonnen werk.
Kmoet toch zeggen dat mijn vingers beginnen te jeuken. Dat zal toch echt te vinden zijn.
Dus op benzine starten, rijden en toerental terug laten lopen met gaspedaal ingedrukt gaat allemaal prima, maar laat je het gaspedaal los, dan slaat ie af?! Als ik het zo goed begrijp dan zijn er maar twee kanshebbers die beide besproken zijn. Met het doormeten van vier draadjes heb je al een aardig beeld lijkt me zo.
Laat ik het zo zeggen: mocht je overwegen de auto weg te doen, dan kom ik zeker even kijken.

- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
zoon propere GTi heeft toch ook een extra luchtschuif of niet?
Citroenbx schreef:zoon propere GTi heeft toch ook een extra luchtschuif of niet?
Is dat dan niet het apparaat dat ik aanzag voor stationair beveiligingsvoorziening? Dat ding met een luchtomloop om de gasklep? Of bedoel je wat anders? Hoe ziet dat er uit en waar zou dat moeten zitten volgens jou?
De ECU heeft zo een ding natuurlijk niet nodig om de motor draaiend te houden. Die begint gewoon weer met benzine injecteren als ie vindt dat dat nodig is om het stationair toerental te behouden, lijkt mij, maar ik ben aan het raden.

- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dat is idd het apparaat dat de stationair lucht voorziening regelt.
Deze zit op de zijkant van de cilinderkop boven de bak.(weet niet of het bij alle GTi’s daar zit.
Als die geen extra lucht doorgeeft en je gasklep gaat dicht word de motor bijna helemaal gesmoord.
Waarom de motor dan wel draait op gas is uiteraard nog wat vaag.
Kans is daar de hoeveelheid gas groot genoeg is om een brandbaar mensel te creeren tov de hoeveelheid lucht die er “maar” doorkomt icm de benzine?(dat die dus onmiddelijk veel te rijk word door missen van lucht).
Iig Willem, laat ze even de slang eraf trekken dat de motor vrij(er) kan ademen…
Morgen is dus de dag!! Ik heb de garage voor het weekend gebeld en gezegd dat die woensdag klaar moest zijn. Zo niet dan stoppen we ermee.
Dan ga ik hem uit elkaar trekken. Dan verdiend dit hondenhok niet verder te bestaan.
Ik moet wle toegeven ik blijf nog altijd hopen dat het goed komt. Tis gewoon een leuke wagen. Maar ik heb er genoeg geld tegen aan gegooid en zelfs ik ben er een keertje klaar mee.
Ik kan alleen maar afwachten en blijven hopen dat die morgen toch weer werkt.

- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
neem ik em anders wel terug over Willem