9 van de 22
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
BX TZD-turbo (berline)
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 mei 2005 02:36 AM
  [ # 121 ]
Simpele Ziel schreef:

Ik heb het uiteraard over die van Renz, die van Bram herken ik ook duidelijk als Bosch pomp met het schoteltje…. Cool

Allebei, zou ik zeggen?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 mei 2005 12:16 AM
  [ # 122 ]

Ik heb een probleempje sinds 2 dagen. Confused

Toen ik hem kocht had ik al gezien dat de uitlaat al flink verroest, maar wel DICHT was.

Ik rook de eerste tijd (anderhalve week) dus helemaal niks in de auto.
Nu ruik ik duidelijk een uitlaatgas-lucht binnen…..of ik de ramen en schuifdak nu dicht heb of open….GEEN VERSCHIL !
Je hebt dus na een paar uurtjes rijden die lucht nog uren in je neus zitten. Confused
(plus een beginnende hoofdpijn)

Ook de deurrubbers en die van de achterklep heb ik gecontroleert…...die sluiten goed aan….heb trouwens al de eerste dag zowiezo meteen de deur-sluitingen wat strakker gesteld…..zodat je minder last van windruis hebt (en evt uitlaatgas).

Ik ben meteen naar de huis-specialist gegaan…..die hem al draaiende op de brug heeft gezet…..uitlaat dicht gehouden en luisteren c.q. voelen of hij ergens lekte.

NIKS LEK dus. Shocked
Ook onder de motorkap geroken….want het zou het spruitstuk kunnen zijn, maar daar is niks te ruiken….niet door de monteur(S) als mijzelf !

Schiet mij maar lek wat er dan nog aan de hand zou kunnen zijn. Rolling Eyes

Nu heb ik maar besloten om de 2 dempers en het tussenpijpje te laten vernieuwen….zodat ik zeker weet dat het daar niet aan kan liggen.
Dat gaat dus morgenmiddag gebeuren…...tenzij er iemand nog een ander idee heeft, wat het zou kunnen zijn ??

Waar ik bang voor ben is, dat het NA het vernieuwen van 3/4 van de uitlaat het probleem er nog steeds is. Confused

Nu ziet die uitlaat er toch al niet lekker uit (zoals hierboven al aangegeven) dus een verse uitlaat kan geen kwaad….maar toch Neutral

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 26 mei 2005 01:10 AM
  [ # 123 ]
Bram schreef:

Ik heb een probleempje sinds 2 dagen. Confused

Toen ik hem kocht had ik al gezien dat de uitlaat al flink verroest, maar wel DICHT was.

Ik rook de eerste tijd (anderhalve week) dus helemaal niks in de auto.
Nu ruik ik duidelijk een uitlaatgas-lucht binnen…..of ik de ramen en schuifdak nu dicht heb of open….GEEN VERSCHIL !
Je hebt dus na een paar uurtjes rijden die lucht nog uren in je neus zitten. Confused
(plus een beginnende hoofdpijn)

Ook de deurrubbers en die van de achterklep heb ik gecontroleert…...die sluiten goed aan….heb trouwens al de eerste dag zowiezo meteen de deur-sluitingen wat strakker gesteld…..zodat je minder last van windruis hebt (en evt uitlaatgas).

Ik ben meteen naar de huis-specialist gegaan…..die hem al draaiende op de brug heeft gezet…..uitlaat dicht gehouden en luisteren c.q. voelen of hij ergens lekte.

NIKS LEK dus. Shocked
Ook onder de motorkap geroken….want het zou het spruitstuk kunnen zijn, maar daar is niks te ruiken….niet door de monteur(S) als mijzelf !

Schiet mij maar lek wat er dan nog aan de hand zou kunnen zijn. Rolling Eyes

Nu heb ik maar besloten om de 2 dempers en het tussenpijpje te laten vernieuwen….zodat ik zeker weet dat het daar niet aan kan liggen.
Dat gaat dus morgenmiddag gebeuren…...tenzij er iemand nog een ander idee heeft, wat het zou kunnen zijn ??

Waar ik bang voor ben is, dat het NA het vernieuwen van 3/4 van de uitlaat het probleem er nog steeds is. Confused

Nu ziet die uitlaat er toch al niet lekker uit (zoals hierboven al aangegeven) dus een verse uitlaat kan geen kwaad….maar toch Neutral

- Als je raampjes of zonnedak open hebt kun je de uitlaatgassen de auto in trekken. Als je een hoedenplank heb t liggen gebeurt dat ietsje minder snel.

- Staan de ventilatiemonden en regelaar wel voldoende open? anders krijg je al snel onderdruk in de auto waardoor de uitlaatgassen naar binnen trekken.

- Heb je wellicht brandstoflekkage of olielekkage? Dat lijkt vaagjes op een uitlaatgaslucht, en is zeker hoofdpijnverwekkend.

- Als het echt 100% zeker uitlaatgas is, en de uitlaat en het spruitstuk dicht zijn en de lucht onder de motorkap vandaan komt is er nog een doemscenario denkbaar: de koppakking. Ik had een keer eentje die lekte boven het uitlaatspruitstuk. De lucht kon ik overigens wel vermijden door de interieurventilator helemaal dicht te houden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 26 mei 2005 02:37 AM
  [ # 124 ]

Bram, je had toch geen sigaar in je hoofd?
Wink

 

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 mei 2005 02:54 AM
  [ # 125 ]
karel schreef:
Simpele Ziel schreef:

Dit lijkt meerop een Lucas pomp…

Die foto? Degene die ik nu zie lijkt me toch echt een Bosch-pomp.
Vergelijk anders eens de foto op :  

Het is absoluut een Bosch pomp. Alleen die van Renz heeft geen turbocompensatie en ziet er daarom anders uit.

Dat ding met die waterslangen voorop de Bosch turbodieselpomp is om de inspuiting te veranderen bij koude motor. Het wasthermostaatje bedient een handletje achterop de pomp die het stationair toerental wat verhoogd. Vaak als die waxthermostaten kapot gaan dan zetten ze het toerental wat hoger zodat het niet teveel opvalt met warme motor maar dat ie koud wel goed start.

Die inspuitvervroeging aan de voorkant MOET echt goed werken andes trek je de halve straat vol rook en dan loopt ie echt niet lekker. Die stationaire toerentalverhoging is iets minder belangrijk. Als het koud is kan ie wel eens afslaan direct na het starten zonder dat.

Bij Lucas turbodieselpompen zit er ook zo’n extra inspuittijdstipcompensatie voor koude motor. Maar dan zit er op de handle die door de waxthermostaat bediend wordt een elektro contactje dat vervolgens een servo schakelt die het inspuittijdstip aanpast. Dan heb je dsu alleen de waxthermostaat nodig om het te bedienen en niet nog zo’n extra koelwatercircuit.

Gr,
Marten

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 mei 2005 03:27 AM
  [ # 126 ]
karel schreef:

Heb je wellicht brandstoflekkage of olielekkage?
Dat lijkt vaagjes op een uitlaatgaslucht, en is zeker hoofdpijnverwekkend.

Nou…..brandstof (diesel) -lekkage heb ik zeker niet en die lucht herken ik wel.
Geen zichtbare olielekkage te zien….dan wat zweet aan de onderkant….zoals bij de meeste diesels.
Ik weet voor 95 % zeker dat het uitlaatgas is…..maar ik laat het hier weten zodra die nieuwe uitlaat eronder zit…..want dan word het echt een serieus probleem….als ik er nog steeds last van heb Confused

- Als het echt 100% zeker uitlaatgas is, en de uitlaat en het spruitstuk dicht zijn en de lucht onder de motorkap vandaan komt is er nog een doemscenario denkbaar: de koppakking.

Dat mag ik niet hopen zeg….. Shocked
Die is al (aantoonbaar) vernieuwd ....een 50.000 km geleden. (bij 280k)

Maar het is wel een aandachtspuntje….daar heb je gelijk in. Idea

Alleen zei ik eerder, dat er GEEN stank van onder de motorkap vandaan kwam, tijdens draaiende motor.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 26 mei 2005 11:39 AM
  [ # 127 ]
Bram schreef:
karel schreef:

- Als het echt 100% zeker uitlaatgas is, en de uitlaat en het spruitstuk dicht zijn en de lucht onder de motorkap vandaan komt is er nog een doemscenario denkbaar: de koppakking.

Dat mag ik niet hopen zeg….. Shocked
Die is al (aantoonbaar) vernieuwd ....een 50.000 km geleden. (bij 280k)

Maar het is wel een aandachtspuntje….daar heb je gelijk in. Idea

Alleen zei ik eerder, dat er GEEN stank van onder de motorkap vandaan kwam, tijdens draaiende motor.

Schijn kan bedriegen, onder de motorkap rook ik ook niks maar in het interieur des te meer; met dichte ventilator had je nergens last van. Check en elimineer….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 27 mei 2005 01:04 AM
  [ # 128 ]

‘t is maar te hopen dat ‘t toch stiekem gewoon je uitlaat is hoor!! ‘t is wel een beetje vroeg om nu al grappen te krijgen met de BX…

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 mei 2005 02:32 AM
  [ # 129 ]
voge schreef:

‘t is maar te hopen dat ‘t toch stiekem gewoon je uitlaat is hoor!! ‘t is wel een beetje vroeg om nu al grappen te krijgen met de BX…

Karel zei :

Schijn kan bedriegen, onder de motorkap rook ik ook niks maar in het interieur des te meer; met dichte ventilator had je nergens last van. Check en elimineer….

Morgenochtend gaat de nieuwe uitlaat eronder…...en dan zal ik het snel te weten komen.
De stank is zo erg, dat ik er vandaag niet mee naar Zwolle durfde te rijden….en zeker al niet met die warmte Confused
Heb dus de Xantia van Renz maar weer even gepakt. Cool

Maar mocht het zo zijn dat ik nog steeds uitlaatgas ruik, dan verdenk ik als eerste de Spruitstuk-pakking…..is die bij een TZD-turbo een beetje *gemakkelijk* te vernieuwen ??
Je zit natuurlijk ook nog met de turbo die daar zit…..en ik heb er eens onder kunnen kijken op de brug.,....maar al te veel ruimte (van onderen) heb je daar niet. Shocked

Of kan dat ook van bovenaf gedaan worden…..uiteraard moet dan de intercooler eraf.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 mei 2005 02:35 AM
  [ # 130 ]
Bram schreef:
voge schreef:

‘t is maar te hopen dat ‘t toch stiekem gewoon je uitlaat is hoor!! ‘t is wel een beetje vroeg om nu al grappen te krijgen met de BX…

Karel zei :

Schijn kan bedriegen, onder de motorkap rook ik ook niks maar in het interieur des te meer; met dichte ventilator had je nergens last van. Check en elimineer….

Morgenochtend gaat de nieuwe uitlaat eronder…...en dan zal ik het snel te weten komen.
De stank is zo erg, dat ik er vandaag niet mee naar Zwolle durfde te rijden….en zeker al niet met die warmte Confused
Heb dus de Xantia van Renz maar weer even gepakt. Cool

Maar mocht het zo zijn dat ik nog steeds uitlaatgas ruik, dan verdenk ik als eerste de Spruitstuk-pakking…..is die bij een TZD-turbo een beetje *gemakkelijk* te vernieuwen ??
Je zit natuurlijk ook nog met de turbo die daar zit…..en ik heb er eens onder kunnen kijken op de brug.,....maar al te veel ruimte (van onderen) heb je daar niet. Shocked

Of kan dat ook van bovenaf gedaan worden…..uiteraard moet dan de intercooler eraf.

Nope, daar kom je (als je normale afmetingen hebt) niet bepaald makkelijk tussen. Je moet de motor dan deels loshalen, in de takels hangen en naar voren trekken en dan is het te doen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 27 mei 2005 11:29 AM
  [ # 131 ]

Ben je nog steeds fan van TZD-turbo’s Bram? Ik kan me voorstellen dat dat al minder wordt Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 mei 2005 11:49 AM
  [ # 132 ]
Bram schreef:
voge schreef:

‘t is maar te hopen dat ‘t toch stiekem gewoon je uitlaat is hoor!! ‘t is wel een beetje vroeg om nu al grappen te krijgen met de BX…

Karel zei :

Schijn kan bedriegen, onder de motorkap rook ik ook niks maar in het interieur des te meer; met dichte ventilator had je nergens last van. Check en elimineer….

Morgenochtend gaat de nieuwe uitlaat eronder…...en dan zal ik het snel te weten komen.
De stank is zo erg, dat ik er vandaag niet mee naar Zwolle durfde te rijden….en zeker al niet met die warmte Confused
Heb dus de Xantia van Renz maar weer even gepakt. Cool

Maar mocht het zo zijn dat ik nog steeds uitlaatgas ruik, dan verdenk ik als eerste de Spruitstuk-pakking…..is die bij een TZD-turbo een beetje *gemakkelijk* te vernieuwen ??
Je zit natuurlijk ook nog met de turbo die daar zit…..en ik heb er eens onder kunnen kijken op de brug.,....maar al te veel ruimte (van onderen) heb je daar niet. Shocked

Of kan dat ook van bovenaf gedaan worden…..uiteraard moet dan de intercooler eraf.

Fijn he? De turbodiesel is een van de lastigste modellen om de gevlochten ring tussen voorpijp en spruitstuk (eigenlijk turbouitgang) van te vervangen.

Je kan met veel gemier van bovenaf langs de accu net een ringsleuteltje 10 frotten om de bovenste moer tgen te houden. Van onderaf neem ik meestal een dopsleutel 10 met een paar verlengstukken. Het grootste probleem is te voorkomen dat ie meedraait, dus het sleuteltje bovenop moet goede houvast hebben. Een beetje kruipolie (echte, dus geen WD40) kan geen kwaad.

ik heb het wel eens alleen voor elkaar gekregen, maar het is geen klusje dat de waardering voor de TZD TURBO laat stijgen. Zelf heb ik mijn vorige blok jaren rondgereden met een slechte ring (die knetterde zelfs met koude motor) en ik heb nog nooit wat gemerkt van uitlaatgassen in de auto. Ik had hier wel eens last van toen mijn achterste demper was afgebroken. Dooor het gat in de kofferbakbodem (op de plek van de uitlaathaak) zoog ie toch verse uitlaatgassen aan en dat merkte je wel.

Trouwens, wat betreft die voorpijp loshalen: ik heb 1 x gehad dat een bout was dolgedraaid. DAt is helemaal feest om dan diie bout af te zagen. Daar werd je echt niet vrolijk van. 1.5 uur lopen pielen om een boutje van 6 mm door te zagen en nog een speciaal zaagje daarvoor moeten kopen.

Gr,
Marten (die gisterenavond weer bezig is geweest de brandstofpomp van de turbo d12 weer te monteren)

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 27 mei 2005 11:54 AM
  [ # 133 ]
mpostma schreef:

..... (die gisterenavond weer bezig is geweest de brandstofpomp van de turbo d12 weer te monteren)

Aha, je kan nu dus met een redelijk gerust gevoel op vakantie?  Smile

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 mei 2005 02:09 PM
  [ # 134 ]
winnetou schreef:
mpostma schreef:

..... (die gisterenavond weer bezig is geweest de brandstofpomp van de turbo d12 weer te monteren)

Aha, je kan nu dus met een redelijk gerust gevoel op vakantie?  Smile

I hope so…

De motor moet nog weer gestart worden. Alles zit nu natuurlijk vol met lucht en misschien moet de afstelling van de pomp nog wat calibreren. dat zal een leuk effect geven met starten: flinke rookpluimen.

Daarna checken of alles na goed afstellen weer fatsoenlijk werkt en of de auto klaar is voor een vakantie van dik 4000 km. Het kan nog nèt qua timing, maar ik was er geruster op geweest als ik een weekje extra speling had. Meja.. je bent afhankelijk van de dieselspecialist die de pomp repareert in dit geval en die had het behoorlijk druk.

Wel geinig: veerbollen waren bijgevuld met CM2005. Ik had hem in de 1-na-hoogste stand weggezet toen ik begon met de dieselpomp demonteren. Pas na 2 weken en 1 dag stond ie helemaal in de laagste stand. Na ong. 10 dagen begon de achterkant pas in te zakken.

Ik heb nu de dieselpomp laten repareren (er zijn nieuwe lagers, pakkingen en keerringen ingezet en hij is fatsoenlijk getest), de dynamo vervangen (was stuk gegaan door lekkende diesel) en een aantal carterventilatieslangen vervangen die bij nader inzien toch wel zweten doordat ze erg gaar waren.

Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Gr,
Marten

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 mei 2005 06:32 PM
  [ # 135 ]
Harm schreef:

Ben je nog steeds fan van TZD-turbo’s Bram? Ik kan me voorstellen dat dat al minder wordt Wink

Nee hoor…...dat blijft onveranderd Smile

Inmiddels is de uitlaat vernieuwd en *lijkt het probleem verholpen*.....ik houd echter een slag om de arm….nu ruik je uiteraard de nieuwe uitlaat-geurtjes die er eerst afgebrand moeten worden…...en met dit bloedhete weer sta je niet voor je lol naast dampende vrachtwagens in de file, zoals daarnet. Shocked

Maar volgende week is het weer koeler…..en dan kan ik er een beter oordeel over geven.
(overigens gaat ie a.s. dinsdag weer *onder het mes*...komt er een nieuw ADAL in…rechts….plus preventief een nieuwe thermostaat en temperatuurzendertje…..ik bin zunig op de cylinderkop Wink )

Oh ja…Marten…SUCCES met de 2.1 TD als je met vakantie gaat, ik voel met je mee…..ik zou er dan ook eerst een weekje in NL meewillen rondtuffen voordat je een grote rit gaat maken. Cool

Profiel  
 
 
9 van de 22
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook