Maakte ik vandaag weer mee…zucht. Op een 19 TZI zit er een ijzeren staafje tussen de koppelingskabel en de koppelingshevel, onder de motorkap. Daartussen een ijzeren staafje van +/- 7 cm. Doordat de hevel onder spanning staat blijft het staafje op zijn plek, zoiets had ik al eerder gezien. Nu bleef vanmorgen het pedaal achter mat hangen en die trok ik dus los. Door het terugschieten van het pedaal is waarschijnlijk de spanning tussen de kabel en hevel even opgeheven geweest waardoor het koppelingspedaal meteen wegzakte. Ik wist meteen wat er aan de hand was. Maar ik stond toen wel op de A4 in de file en kon mijn auto de afgesloten strook opduwen. Sta je dan. Ik zag het staafje liggen enige meters terug. Binnen een paar minuten was de klus weer geklaard. Maar ik voelde me wel lullig. Is dit nu een bekend euveltje van dit type motor? Het ziet er nogal gammel uit zo’n constructie. Ben ook bang dat het nog eens zal gebeuren.
Heb het zelfde mee gemaakt met mijn 14E uit 1985.
Ziet er erg knullig uit, maar is maar 1x voorgekomen in 5 jaar.
En ook met achter de mat hangen van het pedaal.
Zag je overigens niet staan lang de kant, stond namelijk ook in die file op de A4
Re: Staafje tussen koppelingskabel en hevel eruit gevallen
Ben de Hoog schreef:Maakte ik vandaag weer mee…zucht. Op een 19 TZI zit er een ijzeren staafje tussen de koppelingskabel en de koppelingshevel, onder de motorkap. Daartussen een ijzeren staafje van +/- 7 cm. Doordat de hevel onder spanning staat blijft het staafje op zijn plek, zoiets had ik al eerder gezien. Nu bleef vanmorgen het pedaal achter mat hangen en die trok ik dus los. Door het terugschieten van het pedaal is waarschijnlijk de spanning tussen de kabel en hevel even opgeheven geweest waardoor het koppelingspedaal meteen wegzakte. Ik wist meteen wat er aan de hand was. Maar ik stond toen wel op de A4 in de file en kon mijn auto de afgesloten strook opduwen. Sta je dan. Ik zag het staafje liggen enige meters terug. Binnen een paar minuten was de klus weer geklaard. Maar ik voelde me wel lullig. Is dit nu een bekend euveltje van dit type motor? Het ziet er nogal gammel uit zo’n constructie. Ben ook bang dat het nog eens zal gebeuren.
Dit komt ook voor bij de ongeblazen diesels en 1600’s met hetzelfde type koppelingshevel.
Door de hevel wat strakker op te sluiten (en de koppeling dus wat straffer aan te laten grijpen) kan je er wel iets aan doen maar je kunt beter altijd alert blijven de pedaal niet op te tillen.
Er is ook een 1400 met koppeling zonder staafje; turbodiesels hebben ook een andere constructie.
Ich bin ein Breaker
Heb het vorige week ook gehad met een BX 19 TGI Routière uit 1992.
Gelukkig zit het er net zo snel weer in als dat het eruit kwam…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Yepz, heb ik ook eens gehad met m’n Chic. dan voel je je best wel kl*te eigenlijk. Gelukkig gebeurde het bij mij op de oprit.. ‘k wilde een kraakje oplossen en ik denk: effe checken of het pedaal is. Ik tilde het pedaal op, en toen was het al te laat ops:
Is het niet handig om dat ding met een touwtje vast te binden, zodat ie niet op straat dondert als ‘t gebeurt?
Harm schreef:Is het niet handig om dat ding met een touwtje vast te binden, zodat ie niet op straat dondert als ‘t gebeurt?
Ik ga denk ik maar een tweede erbij kopen voor in het dashboardkastje. Zeker nu ik lees dat ik niet de enige ben geweest met dit grapje. Mazzel dat ik meteen wist wat er loos was, en ook geluk dat het in de file gebeurde zodat ik het staafje snel terug kon vinden. Anders sta je toch sip te kijken door zoiets onbenulligs.
Niet goed voor het imago van de BX… afvallende onderdelen bedoel ik
Harm schreef:Niet goed voor het imago van de BX… afvallende onderdelen bedoel ik
alsof dat het enige is wat eraf valt. Ja, bij de huidige generatie BXen wel. Daar is alles al afgevallen, in het eerste jaar nadat ze het levenslicht zagen
“de ideale auto is de auto waar niks meer van af gehaald kan worden” is een citaat dat op bxclub.nl staat….
Harm schreef:“de ideale auto is de auto waar niks meer van af gehaald kan worden” is een citaat dat op bxclub.nl staat….
onder t motto: eerst zaaien, dan oogsten….
Als dat waar zou zijn zouden er toch lang iedere weg in nederland kleine bxjes moeten groeien?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Dat is toevallig ik had het vorige maand of de maand ervoor met m’n 1.9 routiere….nog een topic over gehad
Ik wist namelijk niet eens dat daar een staafje tussen moest..zoiets verzin je toch eigenlijk niet maar goed, nadat ik hier uitleg kreeg kon ik een dag erna op plaats delict het staafje weer oprapen en monteren
Harm schreef:“de ideale auto is de auto waar niks meer van af gehaald kan worden” is een citaat dat op bxclub.nl staat….
En moet je eens kijken hoeveel pokkezooi je nog van een BX af kunt halen….
Bij de Cabrio was eerst alleen maar het dak eraf gehaald; toen ie uiteindelijk compleet gestript op de sloop lag was het dus “de ideale auto”....
Ich bin ein Breaker
touwtje erom heen, valt ie nooit op straat. Heefd mij s’nachts al een keer flink zoekwerk bespaard!!
De 5 bakken die op de BX14 en C15* diesel zaten hadden een andere hevel, zonder dat staafje.
*=en misschien wel meer bakken…
Test