Het aangrijpingspunt van mijn koppeling zit vrij hoog. Is dat bij te stellen?
NB. De versnelling slipt niet door…
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Je kunt de pedaalslag wat inkorten door met de afstelling van de kabel aan de bakzijde te pielen, maar je loopt dan het risico dat je niet meer helemaal goed ontkoppeld met alle gevolgen van dien.
Oudere koppelingen hebben vaak de neiging om hoger op te pakken, en dat is gewoon een kwestie van wennen. Wanneer de koppeling merkbaar gaat slippen moet je er gewoon een nieuwe in zetten. Als het nu nog gewoon goed rijdt, maar een wat hoog aangrijppunt heeft zou ik zeggen dat je gewoon zo lang mogelijk door moet rijden als dat de koppeling het houdt (en dat kan echt nog heel lang zijn)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ben daar toevallig pasgeleden nog voor bij m’n garage geweest.
“Sliptie”? nee…!
“Lekker mee blijven rijden”, kan geen kwaad en alstie gaat slippen (en dat kan nog héél lang duren) is het vroeg genoeg om er wat aan te gaan (laten) doen.
Is dit (hoog aangrijpingspunt) trouwens een specifiek ZX gevalletje of hebben andere modellen dit ook??
ZX 1.4 break ‘95
Dit hoge aangrijpingspunt komt voor bij alle auto’s waarbij èn de koppeling bediend wordt door een kabel èn die kabel geen zelfstellend mechanisme heeft.
Gewoon de kabel zodanig terugstellen dat jij het prettig vindt!
Door het slijten van de koppeling komt de kabel steeds strakker te staan (klinkt tegenstrijdig, maar is echt waar!).
Het kan zelfs zo zijn dat je koppeling gaat slippen doordat de kabel te strak staat, terwijl de koppeling zelf nog niet versleten is… Snel terugstellen dus!
ZX 1.4i Reflex Break 1994