Ooit iemand een td in een c15d geknald?
Ik ben het van plan en hoor graag mislukte of geslaagde verhalen.
grts Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Re: c15 turbodiesel
hugo schreef:Ooit iemand een td in een c15d geknald?
Ik ben het van plan en hoor graag mislukte of geslaagde verhalen.grts Hugo
Niet van gehoord. Maar moet geen probleem zijn. Zet er wel een turbodiesel bak onder van bijv. een BX met wellicht een iets kortere 5 of een gewone dieselbak van een BX. Die c15 heeft wellicht wel zoveel luchtweerstand dat de dieselbak van een bx al lang genoeg is.
Verder is het wel handig voor jouw toepassing dat de intercooler bij de 18/19 motor gewoon boven op het blok zit (mits je hem uit 405/zx/xsara haalt). Neem als je de kans krijgt een 1900 td. Die hebben meer koppel onderin en rijden dus wat prettiger dan de 1800 td.
Ik weet niet of je de turbodieselradiateur uit de BX kwijt kunt. Wellicht zul je op dit punt een concessie moeten doen met een normale dieselradiateur en wat aanpassen van het koelwatercircuit. Bij normaal gebruik zal de motor niet zo snel warmlopen. Met een zware aanhangwagen heeft de turbodiesel zijn koeling hard nodig: als je dan een kleinere radiateur hebt moet je beseffen dat je wel het rustig aan zal moeten doen. ik zou er dus wel een koelwater temperatuurmeter bij zetten.
Lijkt me wel een geinig project. Houd ons op de hoogte!!
Gr.
Marten
Hugo had ook nog een andere draad lopen :
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161203&highlight;=
Oke….die is dan wel bij Te Koop gevraagd….dus zal ik deze open laten.
Maar het lijkt me zeker een *grappig* experiment…...ik zie de C15 al voorbij stuiven….zeker met een fluitende 1905 TD motor erin.
Zou een leuke acceleratietest met de BX 2.1 TD 12V van Marten kunnen worden.
hoi Marten,
dank voor de goede tips.
ik ga ‘ns inventariseren wat ik nodig heb en af alles idd uberhaupt past.
uiteraard houd ik iedereen op de hoogte.
vr. gr. Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Bram schreef:Hugo had ook nog een andere draad lopen :
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161203&highlight;=
Oke….die is dan wel bij Te Koop gevraagd….dus zal ik deze open laten.
Maar het lijkt me zeker een *grappig* experiment…...ik zie de C15 al voorbij stuiven….zeker met een fluitende 1905 TD motor erin.
Zou een leuke acceleratietest met de BX 2.1 TD 12V van Marten kunnen worden.
Ik weet niet hoe zwaar een C15 is. Qua topsnelheid moet je je geen illusies maken. Een C15 haalt ong. 140 wind mee bult af. Luchtweerstand neemt progressief toe, dus ik denk dat je blij mag zijn als je de 170 haalt met 90 pk (op de teller).
mijn C15 is een verlengde, een Grand Volume,
hij is 950 kg zwaar en rijdt 155 bult af
grts Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hou je wel het type brandstofpomp op de motor van jouw keuze in de gaten? Dit omdat je op PPO rijdt (toch?). Ik weet niet hoe het bij de andere types zit, maar de turbodiesel-BX-en zijn voor een groot deel voorzien van een Lucas-brandstofpomp. En die kunnen -naar het schijnt- heel slecht tegen PPO. Maar mogelijk zijn er ook turbodiesels geleverd met een Bosch-pomp, en die kunnen alles hebben.
winnetou schreef:Hou je wel het type brandstofpomp op de motor van jouw keuze in de gaten? Dit omdat je op PPO rijdt (toch?). Ik weet niet hoe het bij de andere types zit, maar de turbodiesel-BX-en zijn voor een groot deel voorzien van een Lucas-brandstofpomp. En die kunnen -naar het schijnt- heel slecht tegen PPO. Maar mogelijk zijn er ook turbodiesels geleverd met een Bosch-pomp, en die kunnen alles hebben.
Bosch en Lucas is op allee dieselmodellen door elkaar geleverd. Dus ook Bosch bij turbodiesel is mogelijk (Dat heb ik nu dan ook op mijn Turbo D12 blok).
Gr.
Marten
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:Bosch en Lucas is op allee dieselmodellen door elkaar geleverd. Dus ook Bosch bij turbodiesel is mogelijk (Dat heb ik nu dan ook op mijn Turbo D12 blok).
Gr.
Marten
Dat had ik inderdaad ook begrepen. Maar omdat ik zag dat Hugo op PPO rijdt leek een waarschuwinkje me wel op zijn plaats. Heb je trouwens enig idee hoe de verhouding ligt? Dat wil zeggen, zijn de meeste diesels met Boschpompen geleverd, of ligt dat ongeveer gelijk aan elkaar? Ik dacht nl. altijd dat de meeste Turbodiesels met Lucaspompen zijn uitgevoerd omdat die wat vlotter op het gaspedaal zouden reageren.
Zijn er eigenlijk nog verbanden met de bouwjaren waarin de betreffende voertuigen geleverd zijn? Ik geloof dat ik zelf een Bosch-pomp heb, maar heb dat nog niet 100% duidelijk kunnen krijgen…. Kan ik simpelweg ergens op de pomp een merkje terugvinden of zoiets?
winnetou schreef:Ik geloof dat ik zelf een Bosch-pomp heb, maar heb dat nog niet 100% duidelijk kunnen krijgen….
Kan ik simpelweg ergens op de pomp een merkje terugvinden of zoiets?
Dat heb ik me ook al eens afgevraagd…...waar je dat kunt zien….nergens zie ik een plaatje met het merk.
Ook niet op mijn gewone 1905-D van de ZX.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Praat eens met garage Blikwerk in Drachten, die hadden een gele C15 met TD en deze was achter zelfs hydropneumatisch geveerd.
Verder ken ik nog een C15 met een 115 pk VIsa GTI blok erin welke op gas rijdt. gaat ook nog 180 km/h…..
gr.Martijn
Bram schreef:winnetou schreef:Ik geloof dat ik zelf een Bosch-pomp heb, maar heb dat nog niet 100% duidelijk kunnen krijgen….
Kan ik simpelweg ergens op de pomp een merkje terugvinden of zoiets?
Dat heb ik me ook al eens afgevraagd…...waar je dat kunt zien….nergens zie ik een plaatje met het merk.
Ook niet op mijn gewone 1905-D van de ZX.
Ik had laatst een lek in de pomp, heb de auto naar Lasaulec gebracht om naar de pomp te kijken en die hadden binnen 2 seconden een merkje en typenummer gevonden; he is dus wel ergens te lezen…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
CitroenAZU schreef:Praat eens met garage Blikwerk in Drachten, die hadden een gele C15 met TD en deze was achter zelfs hydropneumatisch geveerd.
Verder ken ik nog een C15 met een 115 pk VIsa GTI blok erin welke op gas rijdt. gaat ook nog 180 km/h…..
gr.Martijn
dank je , daar woon ik in de buurt, ik ga eens langs!!
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Ik ga over 2 weken mijn 1.8 TD (bx) blok ophalen voor in mijn C15.
Het is mogelijk!
Ik heb al gehoord van iemand die het ook had.
Alleen die had de orignile radiateur en die werd echt te warm.
Ik heb de hele set straks.
blok/bak/radiateur/intercooler
Dus dat wordt van de zomer knutselen.
Ook wou ik even met wat een hogere turbodruk gaan rijden en nog wat meer aanpassingen doen. (intercooler optimaliseren, uitlaat aanpassen)
Verder komen er allerlei instumenten in om het hele geheel te kunnen controleren.
Als er een temperatuur te hoog wordt wil ik dat zien
als er te weinig/veel druk is wil ik dat weten
Mengsel verhouding wil ik ook in de gaten houden.
Dus er komt een lambda sensor in met bijbehorende meter.
Kortom vrij veel..
Ik houdt jullie wel op de hoogte!
Verder komt er onder de auto:
brede banden (195/45-14 voor en 205/50-15 achter) (zijn er al)
Verlaagde veren voor (zijn er al)
geventileerde remschijven + grotere diameter (zijn er al)
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
dappieman schreef:Ik ga over 2 weken mijn 1.8 TD (bx) blok ophalen voor in mijn C15.
Het is mogelijk!
Ik heb al gehoord van iemand die het ook had.
Alleen die had de orignile radiateur en die werd echt te warm.Ik heb de hele set straks.
blok/bak/radiateur/intercoolerDus dat wordt van de zomer knutselen.
Ook wou ik even met wat een hogere turbodruk gaan rijden en nog wat meer aanpassingen doen. (intercooler optimaliseren, uitlaat aanpassen)
Verder komen er allerlei instumenten in om het hele geheel te kunnen controleren.
Als er een temperatuur te hoog wordt wil ik dat zien
als er te weinig/veel druk is wil ik dat weten
Mengsel verhouding wil ik ook in de gaten houden.
Dus er komt een lambda sensor in met bijbehorende meter.Kortom vrij veel..
Ik houdt jullie wel op de hoogte!Verder komt er onder de auto:
brede banden (195/45-14 voor en 205/50-15 achter) (zijn er al)
Verlaagde veren voor (zijn er al)
geventileerde remschijven + grotere diameter (zijn er al)
Lambdasonde bij een diesel?? Dat zal niet echt effectief zijn. Lambdasone bij een benzinemotor is logisch, omdat je dan een redelijk precies mengesel moet hebben, een diesel werkt altijd met luchtoverschot dus je kan hooguit zien dat de lambdawaarde richting 1.0 V gaat als ie begint te roeten. ik weet trouwens ook niet of zo’n lambdasonde niet binnen de kortste tijd dichtroet. Bij een diesel wil je eigenlijk alleen maar weten of ie niet te weinig lucht krijgt cq. teveel diesel inspuiit. Dat kun je goed zien als je in je buitenspiegel kijkt bij het gas geven. Als ie teveel gaat roeten is het niet goed.
Er is nu ook iemand bezig om een Turbo D12 in een C15 te zetten, dus die normale td motor zal al helemaal geen probleem zijn. Veel makkelijker met de intercooler bovenop het blok.
Ik heb van iemand met een 205 turbo d12 wel begrepen dat een 205 turbodieselradiateur te weing capaciteit heeft als je hem wat verder opvoert. Logisch ook wel: ik heb de radiateur van de XM donor in de BX turbo D12 zitten en die is bijna 15 cm hoger dan die 205 radiateur. Echt een loei van een ding.
Succes ermee: is natuurlijk sowieso een gaaf project.
Gr,
Marten
mpostma schreef:dappieman schreef:Ik ga over 2 weken mijn 1.8 TD (bx) blok ophalen voor in mijn C15.
Het is mogelijk!
Ik heb al gehoord van iemand die het ook had.
Alleen die had de orignile radiateur en die werd echt te warm.Ik heb de hele set straks.
blok/bak/radiateur/intercoolerDus dat wordt van de zomer knutselen.
Ook wou ik even met wat een hogere turbodruk gaan rijden en nog wat meer aanpassingen doen. (intercooler optimaliseren, uitlaat aanpassen)
Verder komen er allerlei instumenten in om het hele geheel te kunnen controleren.
Als er een temperatuur te hoog wordt wil ik dat zien
als er te weinig/veel druk is wil ik dat weten
Mengsel verhouding wil ik ook in de gaten houden.
Dus er komt een lambda sensor in met bijbehorende meter.Kortom vrij veel..
Ik houdt jullie wel op de hoogte!Verder komt er onder de auto:
brede banden (195/45-14 voor en 205/50-15 achter) (zijn er al)
Verlaagde veren voor (zijn er al)
geventileerde remschijven + grotere diameter (zijn er al)Lambdasonde bij een diesel?? Dat zal niet echt effectief zijn. Lambdasone bij een benzinemotor is logisch, omdat je dan een redelijk precies mengesel moet hebben, een diesel werkt altijd met luchtoverschot dus je kan hooguit zien dat de lambdawaarde richting 1.0 V gaat als ie begint te roeten. ik weet trouwens ook niet of zo’n lambdasonde niet binnen de kortste tijd dichtroet. Bij een diesel wil je eigenlijk alleen maar weten of ie niet te weinig lucht krijgt cq. teveel diesel inspuiit. Dat kun je goed zien als je in je buitenspiegel kijkt bij het gas geven. Als ie teveel gaat roeten is het niet goed.
Er is nu ook iemand bezig om een Turbo D12 in een C15 te zetten, dus die normale td motor zal al helemaal geen probleem zijn. Veel makkelijker met de intercooler bovenop het blok.
Ik heb van iemand met een 205 turbo d12 wel begrepen dat een 205 turbodieselradiateur te weing capaciteit heeft als je hem wat verder opvoert. Logisch ook wel: ik heb de radiateur van de XM donor in de BX turbo D12 zitten en die is bijna 15 cm hoger dan die 205 radiateur. Echt een loei van een ding.
Succes ermee: is natuurlijk sowieso een gaaf project.
Gr,
Marten
Is er niet een soort roetmeter op de markt?
(een die je in je auto kan schroeven?)
Nu je het zegt is een lambda een beetje onzin.
En hij zal het dan ws. 1 week volhouden met het roet verhaal..
En een D12 is ook leuk!
Maar eerst dit maar eens en dat vind ik het wel goed voorlopig
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!