Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Goedendag,
Vandaag ben ik even wezen kijken bij de witte Citroën Visa 1.1 RE II die bij de Vrij in Leeuwarden staat. De auto heeft best wat schade maar zo ik kon bekijken is ze niet krom.
De basis is goed. Ze is tegen roest behandeld bij de verkoop. Een paar plekjes rondom die héél erg lelijk zijn bijgespoten met te witte spuitbuslak, hier en daar een pukkeltje maar niks echt rot. De sierstrips hebben hun beste tijd gehad, rechtsvoor ontbreekt een stuk.
Het 1.1 motortje startte gemakkelijk en liep niet slecht. Ik hoorde voor mijn gevoel wat te veel klepgetik en ik vond d’r nogal ‘puffen’ uit de uitlaat. Is dat normaal? De witte condens was na een paar minuten lopen weg maar bij flink gas geven was de uitlaatdamp een beetje grijzig. Toen ik de choke induwde zakte het toerental naar een netjes stationair zonder gekkigheden, alleen dus dat tikje en het puffen.
En jammer dat ‘t geen boxertje is maar allee…
Nog even in z’n vier gezet en de koppeling laten komen tot het randje van afslaan. Meer op laten komen was zéker afslaan geweest. Dat lijkt dus goed.
Puffende uitlaat: http://www.youtube.com/watch?v=Z29M2iBZDAI
Motortje: http://www.youtube.com/watch?v=Ggof3wSpUQA
Het hoge stationair komt door de nog uitgetrokken choke.
De uitlaat leek vrij nieuw maar lekte ergens. Waarschijnlijk een aansluiting.
Ik heb geen hele erge dingen qua roest gezien. De auto is volgens de handelaar in oktober gekeurd mét daaropvolgend een steekproef.
Mijn overweging…
Ruil ik mijn trouwe bixje uit 1993 in tegen deze Visa uit 1986 of niet?
- De bx loopt tegen de 2 ton, de Visa heeft nog geen ton gelopen.
- De bx rijdt alweer ruim duizend kilometers zonder problemen, van de Visa weet ik niet wat me te wachten staat, al is ze dan ook altijd goed onderhouden. Dat er zo weinig km’s mee gereden zijn in 22 jaar tijd hoeft niet per se een voordeel te zijn…
- De bx ziet er best nog netjes uit op een deukje in het passagiersportier en wat kleine plekjes na, de Visa heeft nogal wat parkeerschade aan de voorkant doordat de vorige eigenaar niet zo best meer kon rijden.
- Het interieur van de Visa is netjes maar dat van mijn bx is ook nog goed om aan te zien, een nieuwe passagiersstoel kun je zo vinden op marktplaats o.i.d…
- Met de bx rijd ik gemiddeld 1:13, van de Visa weet ik het verbruik niet
- De bx is 10 euro duurder per kwartaal in de wegenbelasting en de visa kan als oldtimer worden verzekerd.
- En… de visa is niet hp geveerd.
enz…
Zouden jullie dit doen of laten?
En hoeveel zouden jullie er maximaal bijleggen? Gelijk oversteken vond de handelaar uiteraard maar niks, ze moeten er nou eenmaal mee verdienen.
Ik heb nog geen proefrit gemaakt maar als het zover komt, waar moet ik bij de Visa specifiek op letten?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Doen of niet doen?
Midfriesland schreef:Zouden jullie dit doen of laten?
Ik zou gewoon naar mijn eigen gevoel luisteren.
De Visa heeft een heel degelijk blok, met je huidige TU kun je rustig wachten op een koppakking. Tsja… jij kan het beste de staat van je BX beoordelen.
Zelf zou ik max. 250 pegels bijlappen voor deze ruil. Aan de andere kant, het is ook wel weer leuk dat je de BX kunt inruilen.
Wellicht hebben ze ook nog wel wat old-stock-visa-delen in een hoek liggen, misschien kun je een leue deal maken!
Een bx uit ‘‘93 inruilen op de visa uit ‘‘86 vind ik niet relevant bij deze types.
Over de waarde van de visa kun je ook vragen bij stellen,het is gewoon een 11re en dan is 750 gewoon te duur ongeacht het verhaal er achter.
Hij is niet van goud!
Verhalen dat de visa altijd daar in onderhoud is geweest geeft ook geen meerwaarde,dat is nou eenmaaal de taak van een goede dealer,die hoort z’‘n klanten te houden.
Mischien hebben de vorige eigenaars er voor gekozen maar dat hoeft zich niet om te zetten in klinkende munt bij de verkoop,die hebben ze(de dealer) in het verleden wel verdiend.
Leuk dat de historie erbij zit,maar dat zegt weer weinig bij weinig km’s.
Mede door foto’s van een aankoop nota etc,creert men een beeld van dat het iets unieks is,in de reguliere handel betekent dit niks.
Steekproef kun je zien op het apk formulier,wel raar dat de uitlaat dan zal lekken,dat mag niet!!
Nu kan het zijn dat je charmes ontwikkeld voor een bepaald type auto,dan is relevant denken niet meer aan de orde soms
De reparatie van de schade ligt hoger dan de dagwaarde lijkt me
iig succes ermee
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Steekproef kun je zien op het apk formulier,wel raar dat de uitlaat dan zal lekken,dat mag niet!!
De uitlaat zag er behoorlijk nieuw uit. Als die er voor de keuring onder is gemept kan die later zijn gaan lekken op de aansluitingen. Een medewerker heeft er nog een paar honder kilometers mee rondgereden…
het is gewoon een 11re en dan is 750 gewoon te duur ongeacht het verhaal er achter
Ik kom niet zoveel Visa’s tegen op verkoopsites. Ook deze 1.1 RE’s niet. Wat zou de dagwaarde zijn van deze auto in de huidige staat?
En ik heb nog niemand gehoord over dat puffende geluid… is dat normaal?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Het is idd zo dat ze niet veel te koop te staan,zo enkel zie je wel een goed exemplaar.
De dagwaarde zou ik zo niet weten.
Ik moet zeggen dat interesseerde mij ook niet toen we een chrono kochten,dan krijg je het dillema, zo van er is weinig aanbod en dat en dat vragen ze ervoor en je wil het…....wat doe je dan als je het zoeken zat bent en de conditie van de auto staat je verder wel aan….slap lullen,koffie,sigaretje…..kópen!!....
Ik zal iig die bx niet ruilen voor dié visa, ik zal voor een minder gangbaar model gaan(14trs/14s/gt/chrono oid)
Soms is geduld een schone zaak
Dat puffende geluid,daar haal ik niks uit,die microfoon/telefoon drukt alle signaal plat zodat alles even hard klinkt
Onze Visa - mei 1986 - maakt ook dat puffende geluid zoals je dat omschrijft. dat doet ie al sinds de aankoop in januari jl. Ook de vele witte dampen na de koude start worden geproduceert. Maar dat verdwijnt als het blok warm wordt. geen lekke koppakking dus.
Verder denk ik dat het is hoe je tegenover een Visa staat. ik vind het het een heerlijk wagentje. Lekker simpel en toch comfort. En nog maar zo’n 250 in Nederland aanwezig. Dus al lekker zeldzaam.
Bovenalles geldt natuurlijk of je voor zo’n auto valt. Misschien krijg je er nog 150 vanaf. Staat hij straks voor 600 voor de deur. Steek er preventief wat geld in voor onderdelen als olie, bougies, verdeelkap enz.
Heb je toch een leuke kar?
Sterkte!
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Even op een rijtje:
De Visa heeft schade maar da’s volgens mij een kwestie van nieuw bumpertje, voorschermpjes en sierstripje. Desnoods kan de auto zo ook rijden, dat heeft de vorige eigenaresse ook nog jaren gedaan.
Zijn die onderdelen nog een beetje voor handen en betaalbaar?
Het puffende geluid komt blijkbaar vaker voor. Het motortje klonk onder de kap niet ongezond.
De enige aanwijzing dat er wat mis zou kunnen zijn is dus dat ‘verkeerde’ oliefilter. Ik ben er wel nieuwsgierig naar waar dit een aanwijzing voor zou kunnen zijn dan.
De auto maakte wel een goed onderhouden indruk. Jammer dat ze voor de verkoop de paar kleine roestplekjes zo lelijk knalwit hebben gejakkerd met een spuitbus… Behaalde resultaat: het lijkt véél erger dan het is, alles zit onder de spetters en het doet vermoeden dat men de minpuntjes verbergt voor de klant.
De handelaar wil 250 euro bij m’n bixje, ik heb 100 geboden en daar blijf ik voorlopig bij. Hij raakt die visa vast niet snel kwijt voor 750 euro’s…
Ik zou ook gewoon kunnen bieden en de bix zelf verpatsen maar dat is dan een dubbele gok: is de Visa goed én krijg ik een redelijke prijs voor mijn Bea’tje.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Als ik het goed bekijk vind ik een opleg langs jouw kant niet nodig, 100€ lijkt me dus ook wel heel toegeeflijk van jou.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als ik het goed bekijk vind ik een opleg langs jouw kant niet nodig, 100€ lijkt me dus ook wel heel toegeeflijk van jou.
maar zo van de foto moet ik zeggen het is geen plaatje.
Ik denk dat jullie gelijk hebben maar de bx heeft ook wel d’r minpuntjes.
- Uitlaat lek
- Deuk in linker voordeur
- Rondom wat gebruikssporen en plekjes
- Slechte plek in de kofferbak
- Bijna 2 ton gelopen en dus wat olielekkage op het bekende TU-hoekje
Dat soort dingen. Niks onoverkomelijks.
Ik doe m’n Bea’tje dan ook niet zomaar weg. Het is toch mijn eerste auto en ze doet het na een periode van ellende met het koelsysteem nu al weer een hele tijd prima.
Ik heb d’r dan ook netjes onderhouden. Nieuw injectiehuis, nieuwe bolletjes, andere radiateur en slangetjeboel, verse sapjes, nieuwe bandjes enz. enz.
Ik laat het gewoon even sudderen. Misschien dat ze me nog bellen als de Visa te lang blijft staan.
Of iemand moet spontaan 750 euro willen geven voor Bea…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Zo, dat was even een rommeltje…
We gaan weer verder waar we waren!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
En Ollie is ineens ‘gast’ geworden… dat had toch niet gehoeven?
Nou ja, back on topic maar weer.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dit wil ik bij wijze van uitzondering wel even toelichten.
Ollie heeft mij zélf verzocht hem er af te gooien.
Zoals je zelf al zegt… back on topic maar weer
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Ik heb eventjes de foto`s bekeken. Maar over de deuk in de voorbumper zou ik mij zorgen gaan maken. De deuk is vrij diep en zit net op de plaatst waar ook de bumpersteun ongeveer zit. Controleer dit dus even goed.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De staat van de binnenbumper kun je wel zo`n beetje beoordelen door achter de grille te kijken, binnenbumpertjes zijn ook niet zo duur als je ze nieuw koopt.
De liggende motorretjes maken eenmaal wat meer herrie dan de TU-blokjes,ze zijn ook iets moeilijker te onderhouden omdat je nogal slecht bij de bovenkant van de motor kunt.
Waarschijnlijk wordt ze wel wat stiller als je de klepjes (laat stellen) stelt en er verse olie op doet.
Je hebt met een visa wel een extreem verbruiksvriendelijk autootje te pakken, als je op lange stukken rond de 110 blijft dan pers je makkelijk 1 op 18 door de carburateur.
Met mijn oude 11re met de eriba caravan erachter (90km/h) had ze ook genoeg aan een litertje op 16 kilometer!!
Olie gebruiken doen ze ook niet echt, ik heb in een 15000 kilometer maar een keer olie bij hoeven vullen!
Let wel goed op het remgedrag, bij de visaatjes is het remsysteem zeer gevoelig voor vocht en kan veel problemen veroorzaken als je ineens veel op je remmen moet vertrouwen, het overkwam mij op een heuvel bij Simpelveld in limburg met een caravan op de trekhaak dat de remmen aan de kook waren.
Ieder jaar je vloeistof verversen is het devies!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
En de Visa gekocht?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik zou de Visa er gewoon bij kopen, de Bix hoeft toch niet te wijken..?
En twee ton..man, wat is nu twee ton?
Die zwetende koppakking wordt pas echt een probleem wanneer de dynamo van de lekkage problemen gaat krijgen, daar zou ik me niet al te druk om maken.
Mocht je wel beslissen om tot inruil over te gaan: jouw Bix is echt wel meer waard dan de geboden 500 euri, en de Visa is in een mindere staat, dus max 100 euri bijleggen.
Ik weet niet hoe de Visa in onderdelen- en plaatwerkvoorziening zit, maar dat komt er dus wel bij…
Hier in Hengelo staat een 1.1 Leadertje te koop, maar da’s een TU-tje en volgens mij is ze behoorlijk rot…
Een Visa is geen LN(A), dus er zijn er vast meer dan je denkt..
Succes!
‘Spirit of avant-garde’