Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
De ChristenUnie pleit er voor alleen auto’s met bouwjaren voor 1983 wegenbelastingvrij te maken. De partij is van mening dat de regeling voor klassiekers wordt misbruikt en de relatief vervuilende klassiekers steeds aantrekkelijker worden voor dagelijks gebruik.
De ChristenUnie heeft aangekondigd een amendement te zullen indienen op het belastingplan 2009 om de vrijstelling van wegenbelasting voor klassiekers te bevriezen bij het bouwjaar 1983. Nu is nog elke auto van 25 jaar of ouder van wegenbelasting vrijgesteld.
Dit voorstel wordt vandaag besproken in de Tweede Kamer en morgen wordt er over gestemd. Dat meldt de Fehac (Federatie Historische Automobielen en Motorfietsclubs), de beschermengel van de klassiekerbezitter. De PvdA lijkt het idee te steunen, het CDA heeft zich nog niet uitgelaten. De Fehac heeft voor het publiek zelfs een standaard e-mail gemaakt ( )om tegen het plan te protesteren.
Volgens de CU wordt de vrijstelling voor klassiekers misbruikt. Het aantal oudjes dat dagelijks wordt gebruikt, is volgens hun erg toegenomen en bovendien hoeven ze niet mee te doen aan de kilometerbeprijzing. Daardoor wordt het gebruik van klassiekers en youngtimers in de toekomst alleen maar aantrekkelijker.
De Fehac werpt tegen dat de toename van het aantal oldtimers gelijke tred houdt met de algemene groei en veroudering van het wagenpark. Verder zijn er geen aanwijzingen dat klassiekers vaker worden gebruikt. Klassiekers rijden volgens de Fehac nauwelijks op diesel en dragen dus maar minimaal bij aan de uitstoot van fijnstof en NO2. Bovendien heeft het kabinet nog in 2007 bepaald dat de vrijstelling recht doet aan het beperkte gebruik van klassiekers. De Fehac is met name ontstemd omdat de ChristenUnie geen contact met de klassiekerorganisatie heeft opgenomen om zich te laten informeren.
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ik ben vóór. Bij ons merk is toch weinig écht leuks gemaakt na ‘83!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mail verstuurd. Niet dat de CU er iets mee zal doen, maar toch…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En meteen een reactie van Kamerlid Ernst Cramer van de CU:
L.S!
Dank voor uw reactie. Ik heb kennis genomen van uw bezwaar. Afgaande op gegevens vanuit de sector kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat tweede hands auto’s, en dan met name ook auto’s van 25 jaar en ouder, ingezet worden voor gewoon woon-werkverkeer. Aangezien deze auto’s ook steeds beter werden in de jaren 80 kunnen ze nog lange tijd gebruikt worden. Naar mijn mening is het dan ook gewoon dat ook deze auto’s voor hun gebruik net zo aangeslagen worden als andere weggebruikers. Bestaande rechten worden niet aangetast: iedereen die nu een vrijstelling heeft houdt deze. Maar nieuwe voertuigen of nieuw ingevoerde voertuigen, waarvoor men op de Nederlandse markt ook te kust en te keur kan vinden, zullen gewoon onder het normale regiem dienen te vallen.
Wanneer de kilometerbeprijzing van start gaat zullen de noodzakelijke categorieën voorgesorteerd moeten staan om daarin opgenomen te worden. Het voordeel van dit nieuwe systeem is dat weinig gebruikte auto’s ook maar weinig zullen betalen. Voor het overige moet voorkomen worden dat door een toenemend aantal oude auto’s de kilometerheffing als geheel uitgehold wordt en de kosten voor automobilisten die wel betalen nog eens gaan toenemen.
Vandaar mijn amendement.
met vriendelijk groet,
ernst cramer, christenunie
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Kunnen we dit topic niet beter beginnen in de klaaghoek, d’r zal uiteindelijk een hoop gescheld op afkomen…...
en die reactie, tja outlook automatisch regeltje….... pffff
Mijn mening alle beroepen beginnend met een P zijn pertinent niet te vertrouwen beginnende bij de Politiek.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mark Nijenhuis schreef:Mijn mening alle beroepen beginnend met een P zijn pertinent niet te vertrouwen beginnende bij de Politiek.
Tja… als iedereen in NL zo gaat denken komen we dus nergens meer hé... lekker genuanceerd ook weer, die mening van jou . Overigens kwam meneer zijn reactie 40 minuten na mijn mail. Ik vind het al buitengewoon netjes DAT er een reactie komt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wat sneu voor Postbodes, Palingvissers, Parketleggers, Prima Ballerina’s,...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:Ik vind het al buitengewoon netjes DAT er een reactie komt!
Een automatische reactie, maar toch, er komt een reactie. En dat is netjes…
Ik begrijp zijn punt, ik begrijp dat er een vette poenbaal te halen valt en ik begrijp op dat de CU zich wil laten gelden. Het is een feit dat er steeds meer belastingvrije wagens op de weg verschijnen en het is een feit dat dezen steeds vaker dagelijks gebruikt worden. De bewuste wagens zijn daar ook beter voor geschikt t.o.v. de nog oudere wagens.
Laten ze een liefhebberscatagorie ontwikkelen waarbij de oude regels actief blijven maar waarbij een nieuwere en dagelijkse wagen verplicht is. Maar zoiets zal wel te moeilijk zijn….
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waarom mag je een auto uit 84 niet vrijstellen nadat die al die jaren wegenbelasting heeft betaald? en weinig rijdt?
Het fehac onderzoek heeft aangetoond dat alle oldtimers samen gemiddeld maar 250 km per jaar rijden….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:waarom mag je een auto uit 84 niet vrijstellen nadat die al die jaren wegenbelasting heeft betaald? en weinig rijdt?
Het fehac onderzoek heeft aangetoond dat alle oldtimers samen gemiddeld maar 250 km per jaar rijden….
Mee eens! Alleen de jarenlang betaalde belasting geldt uiteraard alleen voor orgineel Ned. auto’s.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het fehac onderzoek heeft aangetoond dat alle oldtimers samen gemiddeld maar 250 km per jaar rijden….
Dat cijfer zegt me niet zoveel.
Daar zitten ook alle slapende oldtimers bij natuurlijk die dat gemiddelde omlaag brengen.
Als tussenvorm is het wellicht rechtvaardiger om te kijken naar het aantal gereden kilometers per jaar.
Iemand die bijv. met een LPG DS meer dan 15000 km.per jaar rijdt mag wat mij betreft best wel hetzelfde betalen dan iemand met een nieuwere LPG auto.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat je heel anders zou reageren als JIJ met die Ds 15000 km per jaar zou rijden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Laat voor klassiekers dan ook een kastje inbouwen:
Als je meer rijdt dan X kilometers per jaar moet je wel gaan rekeningrijden.
Ieder jaar zou je dan met je klassieker weer op “nul” moeten mogen beginnen, zodat je niet genaaid wordt als je door omstandigheden in enig jaar per ongeluk meer kilometers hebt gereden. Zo filter je de “dagelijkse” klassiekergebruikers eruit en liefhebbers blijven hun voordeel behouden.
En ik vind dus dat dit met het invoeren van de kilometerheffing moet worden ingevoerd, niet nu al. Dat riekt alleen maarnaar geldklopperij en daar heeft Den Haag toch al zo’n naam van.
klassiekers
Lijkt mij het eerlijkst dat alleen orginele nederlandse auto van 25 jaar en ouder worden vrijgesteld,alleen die hebben jaren lang belasting betaald.
Maar nu zal ik wel enkele voor hun hoofd stoten die zo,n prachtig zuid frans exemplaar hebben aangeschaft.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dan ga je weer terug naar de 60 dagen kaart.
Mij lijkt nog steeds de beste oplossing om de belasting in de brandstof te gooien.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
garagestmarien schreef:Dan ga je weer terug naar de 60 dagen kaart.
Mij lijkt nog steeds de beste oplossing om de belasting in de brandstof te gooien.
Eens!
Gr Martijn