Totaal aantal Berichten: 1419
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
toniclight schreef:Het fehac onderzoek heeft aangetoond dat alle oldtimers samen gemiddeld maar 250 km per jaar rijden….
Dat cijfer zegt me niet zoveel.
Daar zitten ook alle slapende oldtimers bij natuurlijk die dat gemiddelde omlaag brengen.Als tussenvorm is het wellicht rechtvaardiger om te kijken naar het aantal gereden kilometers per jaar.
Iemand die bijv. met een LPG DS meer dan 15000 km.per jaar rijdt mag wat mij betreft best wel hetzelfde betalen dan iemand met een nieuwere LPG auto.Jeroen
Als ik met mijn DS 15.000km per jaar rij, is dat alleen op mooi weer dagen omdat ik er dan van kan genieten in zo’n DS te rijden, rij ik niet met de DS rij ik in een 406 coupe die me bijna 1000 euro per jaar aan wegenbelasting kost, en waar ik de overige 20 dznd km mee rij.
Die DS kost me met die 15.000km behoorlijk veel onderhoud, als ik daar dan ook nogges 800 euro wegenbelasting per jaar voor moet betalen dan kan ik de DS verkopen want dan rij ik stukken duurder dan met de 406..
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
CLL Martin schreef:dan kan ik de DS verkopen want dan rij ik stukken duurder dan met de 406..
Dat is precies wat de CU wil. Laat anderen, die er wel voor kunnen en willen betalen dat maar doen. Verkoop die DS maar aan zo iemand. Dat is waar de CU naartoe wil. Helaas.
Het is wel waar dat de aankomende klassieker van 25 jaar, uit de jaren 80 veel beter en fijner rijden dan de MEESTE huidige klassiekers uit de jaren 50,60 en 70. En daardoor nog prima als dagelijks vervoer te gebruiken zijn. De politiek is natuurlijk bang hierdoor een hoop geld mis te gaan lopen en daar willen ze dan maar een stokje voor steken. Ik zelf ben het er ook niet mee eens, begrijp me niet verkeerd, maar het is wel een feit dat er een hoop misbruik gemaakt word van de vrijstelling voor oldtimers, en dan met name denk ik de diesels en de lpg auto,s.
De goede lijden onder de kwade :
Mij krijgen ze er in elk geval niet mee uit m,n bx die over 2 jaar belasting vrij zou worden!, De rest van m,n wagenpark is al belastingvrij en word alleen hobbymatig gebruikt.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
toniclight schreef:Als tussenvorm is het wellicht rechtvaardiger om te kijken naar het aantal gereden kilometers per jaar.
Iemand die bijv. met een LPG DS meer dan 15000 km.per jaar rijdt mag wat mij betreft best wel hetzelfde betalen dan iemand met een nieuwere LPG auto.
Dat is geen tssenvorm, dat is een totale omvorming van het voorstel, waarin DS-en volledig buiten schot blijven. Het gaat de CU nu enkel om de wagens die in 2009 hun 25e verjaardag mogen vieren.
Wil de CU tegengaan dat een 25-jarig voertuig belastingvrij ingezet kan worden voor dagelijks gebruik, dan moet met die groep er uit filteren. Elke andere maatregel is niet fair t.o.v. een hele grote groep liefhebbers.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Art schreef:.....maar het is wel een feit dat er een hoop misbruik gemaakt word van de vrijstelling voor oldtimers, en dan met name denk ik de diesels en de lpg auto,s.
Misbruik? Natuurlijk niet! Er wordt gebruik gemaakt van de regelgevingen die er nu eenmaal zijn. Daar is nog nooit iets mis mee geweest, en daar zal niets mis mee zijn zolang die reges er zo bij liggen.
En LPG in oldtimers zou men juist moeten aanmoedigen….
En toch… hoeveel wagens van ‘83 en ouder zie je tegenwoordig rijden? Ik niet veel! Kijk eens naar de BXen van 25 jaar en ouder hier op het forum. Die kun je volgens mij op 1, of misschien 2 handen tellen.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
patje74 schreef:toniclight schreef:Als tussenvorm is het wellicht rechtvaardiger om te kijken naar het aantal gereden kilometers per jaar.
Iemand die bijv. met een LPG DS meer dan 15000 km.per jaar rijdt mag wat mij betreft best wel hetzelfde betalen dan iemand met een nieuwere LPG auto.Dat is geen tssenvorm, dat is een totale omvorming van het voorstel, waarin DS-en volledig buiten schot blijven. Het gaat de CU nu enkel om de wagens die in 2009 hun 25e verjaardag mogen vieren.
Wil de CU tegengaan dat een 25-jarig voertuig belastingvrij ingezet kan worden voor dagelijks gebruik, dan moet met die groep er uit filteren. Elke andere maatregel is niet fair t.o.v. een hele grote groep liefhebbers.
Dat is toch precies wat ik zeg.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zo zou je het kunnen opvatten. Alleen jij “wil” ook gaan filteren in de catagorie oude belastingvrije voertuigen. Ik wil enkel filteren in de groep nieuwe belastingvrij-rijders, dus met auto’s uit’83 voor nu, ‘84 voor 2009, enzovoorts.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Alleen jij “wil” ook gaan filteren in de catagorie oude belastingvrije voertuigen.
Dat wil ik eigenlijk niet.
DS is dan idd. verkeerd voorbeeld.
Lees voor DS bijvoorbeeld BMW 5-serie op LPG…..
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
toniclight schreef:Alleen jij “wil” ook gaan filteren in de catagorie oude belastingvrije voertuigen.
Dat wil ik eigenlijk niet.
DS is dan idd. verkeerd voorbeeld.
Lees voor DS bijvoorbeeld BMW 5-serie op LPG…..Jeroen
Hahaha… leuk. Maar die van mij is van…. 1982! Niets aan de hand dus. Jij bent straks aan de beurt als je je xantia en berlingding verplicht van een roetfilter moet gaan voorzien… Maar da’s off-topic…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als men in Den Haag nu eens eerst rustig de statistieken doorneemt, dan leert men ook dat zo’n noodmaatregel weinig zin heeft.
Want wees nu eerlijk: hoe groot is de groep klassiek-dan wel youngtimers t.o.v. het totale nederlandse wagenpark?
Een onderzoek van diezelfde Fehac twee jaar geleden leerde al dat die groep slechts 0,7% van het totaal is….
0,7% !!
Nu kan ik me best voorstellen dat er listige rekenvogels gaan proberen om goedkoop te gaan rijden door een ouwe B-Kadett uit Duitsland te importeren, maar die marktverschuiving hebben we eerder gezien (denk aan 2005, toen de DS 50 werd en het ineens erg ‘hip’ was om in zo’n wagen gezien te worden…).
Velen hebben het geprobeerd, en velen werden dan ook ruw wakker geschud toen bleek dat zo’n ouwetje toch wel duur in gebruik was door die korte onderhoudsintervallen en dure (want lastig verkrijgbare) onderdelen met als gevolg dat na een jaar de auto weer werd ‘gedumpt’..
Denk niet dat ze zich in Den Haag erg grote zorgen hoeven te maken…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
patje74 schreef:En toch… hoeveel wagens van ‘83 en ouder zie je tegenwoordig rijden? Ik niet veel! Kijk eens naar de BXen van 25 jaar en ouder hier op het forum. Die kun je volgens mij op 1, of misschien 2 handen tellen.
Dat zou je kunnen zeggen, maar het gaat echt niet alleen om BX-en… Ford Sierra’s,Nissan Micra’s,Toyota Corolla’s, legio mercedi erger nog Opel Corsa’s zijn straks belastingvrij. Pffff….
Over anderhalf jaar een belastingvrije Scorpio of Lancia Thema. Oldtimers. Pffff…
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Pascal schreef:Een onderzoek van diezelfde Fehac twee jaar geleden leerde al dat die groep slechts 0,7% van het totaal is….
0,7% !!
Dat geloof ik lekker toch nie, dat geloof ik lekker toch nie…
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Want wees nu eerlijk: hoe groot is de groep klassiek-dan wel youngtimers t.o.v. het totale nederlandse wagenpark?
Een onderzoek van diezelfde Fehac twee jaar geleden leerde al dat die groep slechts 0,7% van het totaal is….0,7% !!
Dat bestrijdt de CU ook niet. Zij denken echter dat dat percentage heel snel gaat stijgen in de toekomst omdat de nieuwe generatie oldtimers zodanig goed rijdt dat meer mensen zullen gaan kiezen om in zo’n auto te gaan rijden.
Desondanks denk ik dat het ook in de toekomst een hele kleine groep blijft.
Tja, de CU kan haar energie beter kan gaan steken in een maatregel die wel effect heeft m.i.
Jeroen
Martijn de Ruijter schreef:patje74 schreef:En toch… hoeveel wagens van ‘83 en ouder zie je tegenwoordig rijden? Ik niet veel! Kijk eens naar de BXen van 25 jaar en ouder hier op het forum. Die kun je volgens mij op 1, of misschien 2 handen tellen.
Dat zou je kunnen zeggen, maar het gaat echt niet alleen om BX-en… Ford Sierra’s,Nissan Micra’s,Toyota Corolla’s, legio mercedi erger nog Opel Corsa’s zijn straks belastingvrij. Pffff….
Over anderhalf jaar een belastingvrije Scorpio of Lancia Thema. Oldtimers. Pffff…
Gr Martijn
Die groep bedoelde ik idd ook, met het oog op de auto,s die binnen een jaar of 4/5 belastingvrij zouden worden. wat dacht je van bijv volvo,s 240,740 en 940. Saab 900. audi80 en nog wel een hele reeks Hier in de randstad rijden er nog zat van rond.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)