Vervanging en revisie spanningsregelaar
Pope
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 19 november 2008 10:32 PM

Volgens mij is mijn spanningsregelaar (Ducellier) overleden. De laadspanning van de accu varieert met het toerental en de spanning op de EXT aansluiting van de dynamo is continu gelijk hieraan. Klopt het dat dan dus mijn spanningsregelaar stuk is? Heeft iemand een idee of die nog te repareren is, zo ja hoe en waar kan ik dat vinden? Ik kan er hier op het forum niks over vinden en de clubsite blijft geeft ook geen info. BVD

ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 19 november 2008 10:43 PM
  [ # 1 ]

Laatste regio-avond van de regio Arnhem (DS-club) is aangegeven dat je zelf niet aan de spanningsautomaat kunt repareren/afstellen maar naar gespecialiseerd bedrijf moet gaan (MET de dynamo en capaciteitswaarde van de accu).
Of andere monteren en kijken of die wel goed is, kan ook, natuurlijk.

knuffel

Profiel  
 
Pope
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 19 november 2008 10:47 PM
  [ # 2 ]

Hmz.. jammer.. heeft iemand in de omgeving utrecht nog eentje liggen?

ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2975
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 november 2008 11:23 PM
  [ # 3 ]
vlietmansje schreef:

Laatste regio-avond van de regio Arnhem (DS-club) is aangegeven dat je zelf niet aan de spanningsautomaat kunt repareren/afstellen maar naar gespecialiseerd bedrijf moet gaan (MET de dynamo en capaciteitswaarde van de accu).
Of andere monteren en kijken of die wel goed is, kan ook, natuurlijk.

Kennelijk is men op de regio avonden Arnhem niet alwetend.
Een spanningsregelaar van een DS kan je gewoon afstellen en repareren. Ik heb het in elk geval al vaker gedaan. Kapje eraf ( als het geklonken zit dan boren) en dan zitten er stel mogelijkheden. Je moet wel goede kennis van elctra hebben en ik kan het alleen in de praktijk laten zien.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 november 2008 11:11 AM
  [ # 4 ]

EN het is per regelaar anders. De Paris rohne is het makkelijkst maar dan niet het laatste type.

BTW je EXW varieert altijd met toerental. Wat voor waarden meet je bij welke toerentallen? En meet je die ook mat het licht aan?

Je kan de Ducellier ook effectief verkloten als je met je ijzeren schroevendraaier perongeluk de stelschroef met aarde verbindt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 20 november 2008 01:20 PM
  [ # 5 ]

spannings regelaar

Als je een beetje thuis bent in de electrotechniek is het te doen.
Werking: de spanningsregelaar regelt niet “echt”. Hij topt de spanning af.
Er zit en spoel in de een flinke freqentie aan gaat nemen met het schakelmetaal, dit kun je zien als de kap eraf is. De 2 schakelpunten zijn de + van de dynamo en gewoon de massa.Maar dit gaat super snel.
Dus vandaar dat je regelaar na zo’n 35 jaar werk best een beetje ingebrande punten kan hebben.
Er zit altijd een beetje spreiding in de spanning zeg maar de accu spanning en tot de afgereglede waarde van de regelaar. Is 12V tot 14.3V
Als hij erboven komt wordt het slecht voor de elektrische componenten, zoals je lampen. Ze branden lekker fel maar zo kort!
Meten is weten geldt ook weer hier in dit topic.
Meet de spanning op je accu punten als de motor draait en geef gas , hij zal de spaning af moeten vlakken tot zo’n 14.3 volt +/-.
De schakelpuntjes kan je opnieuw vlak vijlen maar dan moet je hem wel opnieuw in regelen want dan wordt de afstand tussen de 2 contactpunten anders.

succes,
Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 20 november 2008 04:46 PM
  [ # 6 ]

er was laatst iemand in Kuddelstaart die had een gereviseerde en gemoderniseerde deze was elektronisch en zat in dezelfde behuizing.

Profiel  
 
marcus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 29-01-2006

- C3 1,4 HDI
- C6 (2005-2012) 2.2 exclusief
Gepost: 20 november 2008 06:07 PM
  [ # 7 ]

je kan deze verwijderen en een electronische regelaar plaatsen,kost byna niks

blok loopt zeer rustig en batterij geraakt ook vol..

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 november 2008 06:50 PM
  [ # 8 ]
lupolo schreef:

er was laatst iemand in Kuddelstaart die had een gereviseerde en gemoderniseerde deze was elektronisch en zat in dezelfde behuizing.

te leveren door chyparse.

De regelaar schakelt niet de plus. de regelaar schakelt het anker. als het anker meer stroom krijgt levert de dynamo meer spanning. De regelaar meet dit op de wisselspanningsuitgang (D) van de dynamo en past de spanning op exc (anker) aan.

We hebben het hier wel over de wisselspannings dynamo.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 20 november 2008 07:08 PM
  [ # 9 ]
lupolo schreef:

er was laatst iemand in Kuddelstaart die had een gereviseerde en gemoderniseerde deze was elektronisch en zat in dezelfde behuizing.

Daar ben ik ook mee begonnen. Een verelectroniseerde Ducellier. Tot op een gegeven moment de oranje lamp constant begon te branden halverwege tussen Arnhem en Mijdrecht. Ben met alle overbodige stroomverbruikers uit ( gelukkig was het nog licht genoeg ) door naar huis gereden. Daar de multimeter erop om te constateren dat er met de laadstroom niets mis was.

Spanningsregelaar is een paar dagen later vervangen door een ouderwetse, niet verelectroniseerde, Paris Rhone. Met als bijkomend effect dat het iets inhouden tussen 3500 en 4000 toeren, waar m’n DS altijd last van had sindsdien verdwenen is.

Kortom electronisch hooeft niet per definitie een verbetering te zijn.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 november 2008 07:28 PM
  [ # 10 ]

Verder regelen die elektronische vaak de laadspanning op 14,4 volt af en dat vind ik te hoog. Vooral bij lange ritten is 13,6 zat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 20 november 2008 08:01 PM
  [ # 11 ]

Chyparse geeft geld voor de oude.

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 november 2008 08:03 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

Verder regelen die elektronische vaak de laadspanning op 14,4 volt af en dat vind ik te hoog. Vooral bij lange ritten is 13,6 zat.

Die discussie hebben we al vaak gehad: waarom loopt een moderne auto dan op 14,4?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 20 november 2008 08:15 PM
  [ # 13 ]

De Ducellier spanningsregelaar is prima zelf af te stellen als het slecht functioneren alleen een gevolg van een verkeerde spanning is. Na het openmaken wijst het zichzelf eigenlijk. Even de borgschroeven los een een beetje verschuiven van de regelaar. Na het vastzetten van de schroeven weer de spanning meten want tijdens het vastzetten verloopt de nieuw ingestelde spanning vaak weer een beetje.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 20 november 2008 09:32 PM
  [ # 14 ]
waterman771 schreef:
bogaard77 schreef:

Verder regelen die elektronische vaak de laadspanning op 14,4 volt af en dat vind ik te hoog. Vooral bij lange ritten is 13,6 zat.

Die discussie hebben we al vaak gehad: waarom loopt een moderne auto dan op 14,4?

Ik herken het verhaal van Boogaard wel. Toen mijn Ducellier vervangen werd, werd ik door DSAdvies met drie spanningsregelaars twee deuren verderop gestuurd, daar zit een bedrijf dat electrische componenten van auto’s repareert en reviseert. Toen ik daar meldde dat ik voornamelijk lange ritten tijd in m’n DS werd geadviseerd om de spanningsregelaar die het laagste spanning afgaf van de drie in de auto te monteren.

De reviseur wist ook te melden dat spanningsregelaars voor olditmers bij revisies vaak wat hoger afgesteld worden dan de originele specs. Omdat er met oldtimers vaak minder frequent en/of minder lang wordt gereden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 november 2008 11:16 PM
  [ # 15 ]

Bij korte ritten wil je de spanning iets hoger hebben. De accu is dan sneller vol maar wordt ook heter. Nieuwe auto,s waar veel stroom wordt verbruikt lopen voor een groot deel op de dynamo. oude auto,s zonder verbuikers stoken bi 14,4 in twee jaar de accu op…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook