Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ons ‘87-er eendje had bij aankoop, nu zo’n drie jaar geleden een nog acceptabel, gelast chassis met zicht op een komend einde aan de houdbaarheid. Laatst ontdekte ik een flinke scheur in het frame, net achter de vooras. Omdat ook de achterste draagbalken aan het verpulveren waren, heb ik het karretje van haar chassis geschroefd om de boel eens te bekijken. Het chassis viel niet eens tegen. De koetst was daarentegen flink vergaan. De bodemplaten hadden aan beide kanten gaten in de balkjes en de voetenbak was op het chassis bodemloos. Alleen met een chassiswissel gaan we er niet komen.
Even slopen…
rotte basis
Werk genoeg dus,maar wel leuk om te doen. Ga je d’r helemaal aanpakken :
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Nou, helemaal aanpakken niet. Maar wel de onderste regionen van de koets. De bodemplaten zijn slecht. De dorpel zijn vreemd genoeg nog hardstikke goed. Op het gebied van chassis is er overigens keuze genoeg. Van origineel tot Deutsche Wertarbeit. De originele constructie met overlappend aan elkaar gepuntlast plaatwerk is me te roestgevoelig. Zeker voor het dagelijkse gebruik van onze eend, veelal over onverharde wegen en soms zelfs door weilanden en natuurgebieden. Ik heb een ‘Chassis de Paris’ gekocht: volledig gegalvaniseerd, gemaakt van onder andere kokerprofielen, volledig doorgelast en het lijkt nog erg veel op het originele. Omdat ik niet veel tijd heb en de eend niet lang kan missen, bouwt mijn vader het chassis over en ben ik zelf met de koets in de weer gegaan. En inderdaad…een leuke klus
De vloerplaten kant voor kant en voor het vastlassen eerst op het oude chassis vastgeschroefd
Onze Citroënfamilie van jong tot oud kijkt toe. Bij het lassen en slijpen gaan ze naar buiten.
[/img]
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi werk. Vooral zoals je het opschrijft. Het lijkt wel alsof je er pas gisteren aan begonnen bent en er morgen weer mee gaat rijden
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Prachtig…
Ik blijf je topic volgen.
Als mijn DS weer rijdend is staat mijn volgende project klaar, een 2CV Charleston.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Goed verhaal,strakke actie en mooie foto’s,toppie. Succes met de klus
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Dank voor jullie opbeurende woorden. De koets ligt nu op z’n kant. Zo kon ik mooi de bodemplaten aan de dorpel lassen. Ik heb in de felsrand van de bodenplaat 6mm gaatjes geboord op een afstand van ongeveer 2 centimeter. De voetenbak is slecht aan de onderkant. Ook zit er een gat in de bodem van de ‘achterste voetenbak’. Ook de kofferbodem is er uit. Die bodemplaat zit op een lastige manier vast aan de achterplaat. Citroën heeft niet zuinig met kit gewerkt. De kofferbakbodem heb ik ook vanaf de onderkant vastgelast. Ook weer met 6mm gaatjeslassen.
Mijn vader is met het Chassis de Paris flink in de weer geweest. Op zijn boodschappenlijstje staan nog twee achterasbouten, remleiding, borgveertjes van de kantelmessen en kooimoeren. Ik zal daavan dit weekend nog een foto maken.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ondanks mijn plannen om het halve weekend aan de 2CV te besteden, liep dat wat de eend betreft op niets uit. Gisteravond heb ik me over de boden van de koker onder de achterbank ontfermd. De bodem was dun en op een klein plekje doorgerot. Ik heb het slechte deel eruitgeslepen, een nieuw deel gemaakt en aan de bak gelast. Vóórkant en tussenschotje met gaatjeslassen, achter en opzij met rupsjes lassen. Even zinkspray erover en klaar. Nu rest alleen nog de voetenbak. Ik vrees dat een zelf gezet profiel niet afdoende is…
Bodemstuk eruit.
De eerdere tectylbehandelingen zijn goed te zien. Ook tussen de puntlassen.
Klaar voor weer wat jaren
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De voetenbak is alleen in het midden op het chassis slecht. Toch heb ik de hele bak eruitgehaald en een nieuwe erin gezet. Voor het vastlassen moest de koets nog op het chassis om de stuurbuis zo ‘haaks’ mogelijk op het stuurhuis te schuiven. Met de koets op bokken en een krik onder het chassis was dat min of meer exact te bepalen. Nu is de koets weer van het frame verwijderd om alles af te lassen en de hele bodem te behandelen. Ik denk eraan om eerst primer, dan nadenkit (3M strijkkit) te gebruiken. Vervolgens boven en onderkant in een PVC-coating te spuiten en tesnlotte af te lakken. Een andere/beter manier hoor ik graag uiteraard.
voetenbak eruit.
En er weer in
Mijn vader heeft goed zijn best gedaan op het chassis.
Wow,nog ff en dan rijd ze weer
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
hanzelam schreef:Wow,nog ff en dan rijd ze weer
Gisteren kwam het verzoek om morgen Sinterklaas met de 2CV in te halen… Het zal door mijn schaarse vrije tijd nog enkele weken duren voor we weer rijden vrees ik. De Sint is nu bij m’n buurman gaan vragen om zijn MGA. Ook leuk natuurlijk voor zo’n oude Klaas.
Niks mis mee idd,maar een 2cv is dan toch wel iets leuker,vind ik
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Leuk topic, en mooie foto’s ook. Dat is geen half werk. Succes ermee, maar dat zal wel lukken zo te zien!
Idd,dit is wat je noemt de zaken goed aanpakken en geen half werk. Ben benieuwd hoe de vorderingen lopen
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De vorderingen lopen wat traag. Vorige week heb ik vrijwel geen vrije minuut kunnen vinden. Gisteravond heb ik het laswerk aan de onderkant afgerond. Voetenbak, bodemplaten en twee stukjes dorpelbodem vóór de kriksteunen zijn nu weer nieuw. Omdat ik onder de 3e zijruitjes ook nog malheur vond, hebben we besloten de koets helemaal nieuw te spuiten. Ook de motorkap was tijdens de TomTom Ralley van vorig jaar niet ongeschonden onder de sticker vandaan gekomen. Alle lak ging met de sticker mee
Het slopen van een Eend is een makkie (als DS-rijder bedoel ik dat). Alleen om de aircoklep eruit te halen moest het hele dashboard en tellerunit eruit. Ook werd ik onaangenaam verrast dat er een gelaagde voorruit in zat. Die ging kaduuk. Merde
Ik probeer vanavond of morgenavond de bodem af te kitten en in de PVC-steenslag te zetten.
Vrije tijd is soms lastig te vinden idd. Als er eenmaal begonnen is komt er steeds wel weer wat extra werk bij kijken. Dat is bij een eend zowel als ds. Maar t blijft een prachtige hobby,succes verders