Types;
-oort
-comfort later sx
-ambiance later vsx
-exclusive (altijd v6)
-v6.24 (uiterust als een exclusive)
-multimedia
motoren;
-2.0 i later 2.0 16v
-2.0 tct
-3.0 v6 later 3.0 v6.24 versie 2
-3.0 v6.24 versie1 (altijd uiterust als excl)
-d12 diesel
-2.1 diesel
-2.5 diesel
alle types;
-abs
-stuur bekrachtiging
oort heeft helemaal niets,
ook geen binnen verlichting, midden console, bakjes in deur, toeren teller, spoiler, enz
comfort heeft;
-elektische ramen voor
-armleuning v+a
ambiance heeft ook;
-elektrische ramen a
-mistlampen voor
-elektrische stoelen
-elektrisch en verwarmde spiegels
-elektronische temperatuur regeling (thermostaat)
-cv + afstands bediening
-13e ruit
-verlichting onder moterkap (wisselend per bouwjaar)
-4 leeslampjes
-lampjes in de deuren
-opbergbakjes in de deuren
exclusive heeft ook;
-leer/ alcantara
-hout inleg
-startonderbreker
-elektronisch verstelbare middenarmsteun voor
-climate control+ airco
-boord computer
-lm velgen en bredere banden
-cc (vanaf type 2a standaart)
-waarshuwing als ruitensproeivloeistof op is remmen vervangen
moeten worden enz.
-diravi stuur bekrachtiging (tot aan v6.24 2e model)
-automaat (v6.24 1e model altijd handbak)
verdere opties zijn;
-schuif kanteldak
-stoelverwarming
-koplampsproeiers
-standkachel??
-radio/ stuurbediening
Buiten nederland was exclusive leverbaar met elk type motor behalve 2.0 i en hebben we ook versies als technic, saloon, prestige en pallas.
De xm type 2 is wel even geleverd met `type 1` motoren.
als iemand even de jaartallen aanvult…
Voor zover ik weet:
Introductie 1989, type 2 augustus 1994 ( modeljaar 1995) en type 3 augustus 1997 (modlejaar 1998). Tegelijk met de type 3 is ook de ES9J4, het nieuwe 24v blok geintroduceerd.
Wat ik nog wel mis is de optie voor vol leder. Zowel op SX (??), VSX als Exclusive geleverd.
De Excluive had dan hout inleg in de deurpanelen, waar overige modellen dit niet kregen.
Verder klopt de standaard uitrusting niet van de exclusive. De radiobediening was onderdeel van het audio pack, waar ook een originele citroen radio in zat. Mijn nederlandse v6 is bij citroen Nederland zonder afgeleverd. Onderdeel van het pack audio waren ook betere speakers.
Op de goedkopere modellen waren ook lichtmetalen velgen leverbaar.
Verder wil ik een ieder graag naar l’evolution doorverwijzen wat zowel op dit forum, als op diverse sites en de xm club site te vinden is. Hier staat alles nauwkeurig beschreven, met bouwjaren, motoren, wijzigingen en geleverde kleuren.
Xsara Coupe
leer lm radio is niet standaard op sx vsx ect.
zo staat het er toch ook?..
beschreven staan de standaard opties per uitvoering
ik zie geen verband met opties/uitvoeringen en modificaties (l’evolution)
Op een Exclusive is leer ook niet standaard En de radio ook niet
Jij had het over verkrijgbare opties, die heb ik hier verder uitgetypt
En l’evolution raadt ik gewoon aan omdat daar 90% van de dingen die mensen vragen in staan.
Xsara Coupe























Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
tmrrental schreef:Types;
-oort
-comfort later sx
-ambiance later vsx
-exclusive (altijd v6)
-v6.24 (uiterust als een exclusive)
-multimedia
motoren;
-2.0 i later 2.0 16v
-2.0 tct
-3.0 v6 later 3.0 v6.24 versie 2
-3.0 v6.24 versie1 (altijd uiterust als excl)-d12 diesel
-2.1 diesel
-2.5 dieselalle types;
-abs (niet op de comfort)
-stuur bekrachtigingoort heeft helemaal niets,
ook geen binnen verlichting, midden console, bakjes in deur, toeren teller, spoiler, enzcomfort heeft;
-elektische ramen voor
-armleuning v+a
-(comfort break heeft wel elektische bedienbare buitenspiegels en leeslampjes achterin)ambiance heeft ook;
-elektrische ramen a
-mistlampen voor
-elektrische stoelen
-elektrisch en verwarmde spiegels
-elektronische temperatuur regeling (thermostaat)
-cv + afstands bediening
-13e ruit
-verlichting onder motorkap (wisselend per bouwjaar)
-4 leeslampjes
-lampjes in de deuren
-opbergbakjes in de deurenexclusive heeft ook;
-leer/ alcantara
-hout inleg
-startonderbreker
-elektronisch verstelbare middenarmsteun voor
-climate control+ airco
-boord computer
-lm velgen en bredere banden
-cc (vanaf type 2a standaart)
-waarshuwing als ruitensproeivloeistof op is remmen vervangen
moeten worden enz.
-diravi stuur bekrachtiging (tot aan v6.24 2e model)
-automaat (v6.24 1e model altijd handbak)verdere opties zijn;
-schuif kanteldak
-stoelverwarming
-koplampsproeiers
-standkachel??
-radio/ stuurbediening
Buiten nederland was exclusive leverbaar met elk type motor behalve 2.0 i en hebben we ook versies als technic, saloon, prestige en pallas.
De xm type 2 is wel even geleverd met `type 1` motoren.als iemand even de jaartallen aanvult…
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hoe zit dat nou met die “Oort” ?
Citroen frankrijk ging toch geen model genaamd Oort uitbrengen ? Het lijkt me zo’n typisch onfranse naam namelijk. Gingen de dealers ze hier uitkleden om ze onder een bepaalde waarde te laten komen ?? Beetje onzinnig lijkt me, of werden die karren zo af-fabriek besteld ?
Of reden ze in Frankrijk onder een andere naam rond ??
En volgens mij moet er tussen Oort en Comfort toch wel een basis versie bestaan die hier niet opgenoemd word. Mijn 1994 ex-XM (tussenmodel) was zeker geen Oort maar ook zeker geen Comfort volgens mij. Handbediende spiegels, een grote klok ipv toerenteller, geen oliepeilmeter, geen electrische stoelen, maar wel injectie, spoiler, H2, binnenverlichting, armsteun. De site van RDW geeft de type-aanduiding voor mijn ambiance keurig weer, voor de ex-XM staat er geen typeaanduiding. (Edit: net even gecontroleerd, ook voor Comfort uitvoeringen geeft RDW dit weer…)
Huidige auto: 1990 Ambiance met climatecontrol, ABS, en ook aanduiding wanneer ruitesproeier leeg is, dat is niet alleen aan Exclusive voorbehouden iig..





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
tmrrental schreef:
Buiten nederland was exclusive leverbaar met elk type motor behalve 2.0 i en hebben we ook versies als technic, saloon, prestige en pallas.
De xm type 2 is wel even geleverd met `type 1` motoren.
Serie 2 is nooit met de 122pk 2.0 8 klepper geleverd.
De serie 1 is als Exclusive op alle motoren mogelijk, behalve de 2.1 D.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:
De serie 1 is als Exclusive op alle motoren mogelijk, behalve de 2.1 D.
toch niet in nl
Ha Jaap,
De Oort XM is een speciale XM die een korte tijd in Nederland is geleverd. Volgens mij ging het om een 2,0 liter monopoint injectie motor met 8 kleppen. Aan de binnenzijde zijn een paar kleine dingetjes weggelaten. Aan de buitenkant is deze XM te herkennen aan speciale (niet zulke mooie, als je het mij vraagt) wieldoppen.
Doel van de Oort XM was om onder de aankoopprijs van 50.000 gulden te blijven. Dat was aantrekkelijk voor mensen die in een auto van de zaak reden. Oort was een beroemde belastingprofessor die indertijd een aantal voorstellen heeft gedaan om het belastingstelsel te vereenvoudigen.
De Oort XM is alleen in type 1 XM’s geleverd. Het zou me niet verbazen als het model in Frankrijk onder een andere naam is uitgebracht. Daar zijn veel eenvoudiger uitgevoerde XM’s verkocht.
Overigens gebeurt het wel vaker dat voor bepaalde landen een bepaalde uitrusting wordt geleverd in een auto. Denk bijvoorbeeld aan standaard stoelverwarming in XM’s in Duitsland met leren bekleding. Dat was volgens mij in Nederland niet eens als optie leverbaar. Ik meen ook dat Exclusive’s in Zuid-Europa eerder met alcantara bekleding werden uitgerust in plaats van leer.
Na Oort was het volgende uitrustingsniveau Comfort. Mijn vader heeft er twee van gehad, een injection en een tct. Handbediende spiegels kloppen. Toerenteller kan ik me niet meer exact herinneren van de injection, maar de tct had er wel een. Verder was er weinig elektrisch verstelbaar, ook de stoelen niet.
Ik denk trouwens dat je eXM wel een Oort was. Geen toerenteller en oliepeilmeter. In Nederland zijn alle XM’s type 1 met achterspoiler geleverd. In Frankrijk niet.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
XMTurboCT schreef:Ha Jaap,
De Oort XM is een speciale XM die een korte tijd in Nederland is geleverd. Volgens mij ging het om een 2,0 liter monopoint injectie motor met 8 kleppen. Aan de binnenzijde zijn een paar kleine dingetjes weggelaten. Aan de buitenkant is deze XM te herkennen aan speciale (niet zulke mooie, als je het mij vraagt) wieldoppen.
Doel van de Oort XM was om onder de aankoopprijs van 50.000 gulden te blijven. Dat was aantrekkelijk voor mensen die in een auto van de zaak reden. Oort was een beroemde belastingprofessor die indertijd een aantal voorstellen heeft gedaan om het belastingstelsel te vereenvoudigen.
De Oort XM is alleen in type 1 XM’s geleverd. Het zou me niet verbazen als het model in Frankrijk onder een andere naam is uitgebracht. Daar zijn veel eenvoudiger uitgevoerde XM’s verkocht.
Overigens gebeurt het wel vaker dat voor bepaalde landen een bepaalde uitrusting wordt geleverd in een auto. Denk bijvoorbeeld aan standaard stoelverwarming in XM’s in Duitsland met leren bekleding. Dat was volgens mij in Nederland niet eens als optie leverbaar. Ik meen ook dat Exclusive’s in Zuid-Europa eerder met alcantara bekleding werden uitgerust in plaats van leer.
Na Oort was het volgende uitrustingsniveau Comfort. Mijn vader heeft er twee van gehad, een injection en een tct. Handbediende spiegels kloppen. Toerenteller kan ik me niet meer exact herinneren van de injection, maar de tct had er wel een. Verder was er weinig elektrisch verstelbaar, ook de stoelen niet.
Ik denk trouwens dat je eXM wel een Oort was. Geen toerenteller en oliepeilmeter. In Nederland zijn alle XM’s type 1 met achterspoiler geleverd. In Frankrijk niet.
Groet, Arjan
Arjan, mijn ex-XM was zeker geen monopoint, en was niet uitgekleed als een Oort, bovendien was íe van 94. Die Oorts waren van eerder toch ?
Mijn ex-XM was het tussenmodel S1 en S2 en had geen Comfort of Ambiance aanduiding. Mijn punt was dus dat er vóór de Comfort ook een basisversie was, de Oort even buiten beschouwing latend.
Ik heb op het net een foto gevonden van een dasboard zonder toerentalmeter, heel eigenaardig om zowel een grote analoge klok als de digitale versie te hebben…
Ha Jaap,
Ik weet niet tot wanneer de Oort geleverd is. Wat ik wel zeker weet is dat Comfort eerst de basisversie was en later dook Oort eronder. Mijn vader kocht nl. altijd de Comfort versie vandaar.
In een vreselijke bui van verstandsverbijstering heb ik eens alle uitrustingdetails van de XM Y3 overgetypt. Je moet toch wat.
In 1989 werden de injection, ambiance en V6 geleverd.
Vanaf 1990 de 2.0i, injection, ambiance, V6 Ambiance, V6 Exclusive en V6.24 geleverd. In diesel d12, td 12 Comfort, td12 Ambiance.
In 1992 type 1b introductie. Zelfde type aanduidingen.
De XM op de foto heeft geen originele armsteun btw.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hier een rijtje van de vroege XM’s zoals op carbase/autoweek, de 2e moet mijn ex-Xm zijn (1994), de eerste is waarschijnlijk de Oort versie (monopoint). In de vroege jaren (1989-1992) was de “Comfort” (na de Oort) inderdaad het instapmodel, in 1992 gevolgd door de 2,0i zonder typeaanduiding die duidelijk voordeliger was dan de Comfort.
Citroen XM 2.0i B 5 H5 1990 1992 22.984
Citroen XM 2.0i B 5 H5 1992 1994 24.876
Citroen XM 2.0i B 5 A4 1992 1994 26.950
Citroen XM 2.0i Comfort B 5 H5 1989 1994 27.168
Citroen XM 2.0i Comfort B 5 A4 1989 1994 29.242
Citroen XM 2.0i Ambiance B 5 H5 1989 1992 31.095
Citroen XM 2.0i Ambiance B 5 A4 1989 1992 33.965
Citroen XM Turbo C.T. Comfort B 5 H5 1992 1994 29.210
Citroen XM Turbo C.T. Ambiance B 5 H5 1992 1994 34.996
Citroen XM V6 Ambiance B 5 H5 1989 1994 41.031
Citroen XM V6 Ambiance B 5 A4 1989 1994 43.105
Citroen XM V6 Exclusive B 5 A4 1990 1994 47.974
Citroen XM V6.24 B 5 H5 1990 1994 47.974
Citroen XM D12 D 5 H5 1990 1994 27.644
Citroen XM Turbo D12 Comfort D 5 H5 1990 1994 32.772
Citroen XM Turbo D12 Comfort D 5 A4 1992 1994 34.846
Citroen XM Turbo D12 Ambiance D 5 H5 1990 1994 37.990
Citroen XM Turbo D12 Ambiance D 5 A4 1992 1994 40.064
b=brandstof (B=benzine,D=diesel) d=deuren v=versnellingen (H=handgesch.,A=autom.,S=semiaut





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
XMTurboCT schreef:Ha Jaap,
.......
De XM op de foto heeft geen originele armsteun btw.
Groet, Arjan
Nee, maar de mijne had wel een originele armsteun….























Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
ambijajance schreef:
Dit is idd de oort XM.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive