Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
hoe krijg je die v riem eraf??
ik krijg hem niet van spanning af!
hoe doe je dat, ik wel een inbus boutje los gedraaid op de span rol!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
ik had al een paar maand al liggen klagen bij mijn pa dat ik veel werk had om die oude auto’s van hem op de weg te houden en dat er nu maar eens een serieuse winterauto moest komen!
na wat bxen en wat andere zooi hebben bekeken stond dit in eens op het forum!: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=194349
dus je raad het al er staat een zwarte type 1 xm bij ons op het erf!
helaas is de motor stuk! er komt een oor verdovend getik uit de motor! het is net dat je met een dikke hamer op staal slaat! dus dat moet ik zien op te lossen!
eerst moet ik nog een 2cv afbouwen en een mini aflassen en dan de xm!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Leuk! Gefeliciteerd en succes! Vind het een erg mooie wagen
Hé Siemen,
Succes er mee! Trouwens, die 13e ruit ligt hier nog op zolder! Breng ik binnenkort wel eens langs, krijgt je pa ook geen stijve nek
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
oooh ja is goed hoor!
je meld het maar waneer je langs komt! pb me waar!
de motor is waarschijnlijk goed stuk ! waarschijnlijk een drijfstanf lager!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
hmmm ik vind mijn xm (de blauwe uit 1996) maar stug veren! ook het verschil tussen de sportstand en de normale stand merk ik niks van!
veerbollen zijn 1,5 jaar terug vervangen!
iemand een idee hoe dit op te lossen?? hou wel rekening dat ik nog geen verstand heb van xm! wel heb ik een groote vraagbaak !
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
siemenazu schreef:hmmm ik vind mijn xm (de blauwe uit 1996) maar stug veren! ook het verschil tussen de sportstand en de normale stand merk ik niks van!
veerbollen zijn 1,5 jaar terug vervangen!
iemand een idee hoe dit op te lossen?? hou wel rekening dat ik nog geen verstand heb van xm! wel heb ik een groote vraagbaak !
Brandt bij het op contact zetten en direct na starten de hydractieflamp? (Helemaal linksboven in je dashbord, een soort veer, met driehoekjes boven- en onderop?
Zo nee, dan heeft je veercomputer een storing, en staat ze vast in de sportstand.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Check de hydractive bollen eens, die zorgen voor het verschil suspension normal en sport.
Trouwens bij hydractive2 die jij hebt op de blauwe XM, zal de sport stand ook normaal blijven veren, alleen zal er eerder worden overgeschakeld naar sport door de veercomputer.
Een XM hoort wel soepel te veren.
succes
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Citrophile schreef:Check de hydractive bollen eens, die zorgen voor het verschil suspension normal en sport.
Trouwens bij hydractive2 die jij hebt op de blauwe XM, zal de sport stand ook normaal blijven veren, alleen zal er eerder worden overgeschakeld naar sport door de veercomputer.
Een XM hoort wel soepel te veren.
succes
Dat klopt bij een werkende VC, maar bij een storing aan de VC worden de kleppen naar de de hydractiefbollen, niet opengestuurd, en zal de XM dus altijd in de harde stand staan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij een groot aantal storingen zullen de hydractivekleppen niet worden aangestuurd. Maar bijv met een storing aan de remdruksensor blijft de veercomputer continu soepel en worden de elektrokleppen niet onderbroken . Dit zal niet aan de orde zijn bij siemen .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Citrophile schreef:Bij een groot aantal storingen zullen de hydractivekleppen niet worden aangestuurd. Maar bijv met een storing aan de remdruksensor blijft de veercomputer continu soepel en worden de elektrokleppen niet onderbroken . Dit zal niet aan de orde zijn bij siemen .
Weet je dat zeker, want volgens mij is het ontwerp gebaseerd op het fail-safe principe: Bij een falen zal er automatisch een veilige situatie optreden.
Zodra er iets mis is met de VC, zal de vering dus in de veiligste toestand staan, namelijk zonder gebruik te maken van de hydractief-bollen.
Als je heel hard remt, met dus een hoge remdruk, maar de sensor is defect, blijft de vering dan ‘zacht’ dus met gebruik van hydractief bollen? Lijkt me niet de bedoeling, want dan zou de hele sensor niet nodig zijn geweest.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
bedankt voor jullie snelle reactie’s!!
Brandt bij het op contact zetten en direct na starten de hydractieflamp? (Helemaal linksboven in je dashbord, een soort veer, met driehoekjes boven- en onderop?
Zo nee, dan heeft je veercomputer een storing, en staat ze vast in de sportstand
ik zie nooit een lichje branden!
de vorige eigenaar heeft 5 maand op de sportstand gereden (hij wist niet dat je dat kon veranderen)
hoe kan ik dit oplossen? de computer uitlezen? en waar kan ik dat laten doen? duur?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Citrophile schreef:Bij een groot aantal storingen zullen de hydractivekleppen niet worden aangestuurd. Maar bijv met een storing aan de remdruksensor blijft de veercomputer continu soepel en worden de elektrokleppen niet onderbroken . Dit zal niet aan de orde zijn bij siemen .
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, ,maar iedere storing zorgt bij een xm voor constant stug veren!!
Dit geld voor een stuurhoeksensor, voor een hydractiveklepstoring, bij een tijdelijk te lage accuspanning. Bij heel veel fouten!!
Het systeem is idd failsafe.
Niet alle fouten zorgen voor permanent hard. Sommige zorgen voor een verschuiving van de drempelwaarde waardoor het systeem eerder hard zal schieten.
In 90% van de gevallen zal je veercomputer doorgebrand zijn. Stuur dan even een pb’tje naar Lucas Unger, die kan je waarschijnlijk wel helpen!
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
gave XM voor 175!!! kapotte blok lijkt me een bijzaak
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Xsara Coupe schreef:Citrophile schreef:Bij een groot aantal storingen zullen de hydractivekleppen niet worden aangestuurd. Maar bijv met een storing aan de remdruksensor blijft de veercomputer continu soepel en worden de elektrokleppen niet onderbroken . Dit zal niet aan de orde zijn bij siemen .
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, ,maar iedere storing zorgt bij een xm voor constant stug veren!!
Dit geld voor een stuurhoeksensor, voor een hydractiveklepstoring, bij een tijdelijk te lage accuspanning. Bij heel veel fouten!!
Het systeem is idd failsafe.
Niet alle fouten zorgen voor permanent hard. Sommige zorgen voor een verschuiving van de drempelwaarde waardoor het systeem eerder hard zal schieten.
In 90% van de gevallen zal je veercomputer doorgebrand zijn. Stuur dan even een pb’tje naar Lucas Unger, die kan je waarschijnlijk wel helpen!Xsara Coupe
Ik heb dit zelf ondervonden met mijn vorige XM en gelezen in het werkplaatshandboek waarin de regels en foutcodes werden beschreven. De remdruksensor is wel 1 van de weinige, misschien wel de enige foutcode die de vering op constant soepel zet.
Forumlid Activa CT Turbo heeft dit verschijnsel ook af en toe bij zijn Xantia Activa en dan is zo`n Activa veel te zacht geveerd.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !