Na 11.000 km en een viertal waarschuwingen aangaande ‘motor management failure’ heeft mijn dealer besloten de turbo voor lage toerentallen te vervangen. Is dit een bekend probleem bij die motor, ik kon er geen draadjes over vinden dus ga er van uit dat het niet een typisch 2.2 probleem is.
Citroen C6 2.2 Lignage, Peugeot 404, Ducati 944
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik krijg deze melding ook zo nu en dan in mijn Grand Picasso HDI. Hier blijkt het het geval te zijn dat wanneer het roetfilter het opgebouwde roet verbrand, de temperatuur in het filter kortstondig zo hoog wordt dat het motormanagment hier een storing op geeft. De motor houd dan ook een halve seconde in en rijdt vervolgens weer normaal. De melding is dan ook niet terug te lezen in het systeem.
Is dit een bekend probleem bij die motor?
Nee, maar iedere turbo kan natuurlijk stuk, het hoort niet, maar het kan wel Heeft je dealer de hele turbo vervangen of alleen de aansturing?
tilanus schreef:Ik krijg deze melding ook zo nu en dan in mijn Grand Picasso HDI.
@Tilanus ook jouw probleem hoort niet, maar heeft ook niks te maken met de 2.2 biturbo.
Regeneratie van het FaP hoort bij iedere HDiF netjes te verlopen. Een wit pluimpje kan, of een tijdelijk verminderd vermogen maar foutmeldingen horen niet.
Ik zou zeggen begin een topic in het C4p gedeelte. Ik ken het probleem niet van de C5’s met dezelfde motor, dus wellicht heeft het met de (compactere) bouw van de C4p uitlaat te maken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Het ‘probleem’ is bekend bij vele (G)C4P rijders en ook bij de dealers. Het blijkt verder geen kwaad te kunnen.
Maar hoe weet jij zo zeker dat het niet hetzelfde probleem kan zijn?
tilanus schreef:Het ‘probleem’ is bekend bij vele (G)C4P rijders en ook bij de dealers. Het blijkt verder geen kwaad te kunnen.
Maar hoe weet jij zo zeker dat het niet hetzelfde probleem kan zijn?
Het lijkt me evident dat dit twee verschillende zaken zijn.
1) De C4p heeft geen biturbo.
2) Je hebt een tijdelijk probleem tijdens regeneratie, je turbo is dus goed anders had je wel een permanente melding.
3) De TS heeft geen problemen met regeneratie.
De melding is een generieke melding die niks zegt over de oorzaak.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
De TS geeft alleen aan dat hij viermaal de melding gehad heeft en dus geen permanente melding.
Als die vier meldingen die de TS heeft gehad nu wel door de regeneratie zijn veroorzaakt, dan heeft hij dus wel een probleem met de regeneratie van de FaP. Alleen weet hij dat nog niet en heeft inmiddels wel een andere turbo erop zitten.
Ik zeg niet dat het zo is, maar geef alleen een mogelijkheid aan. Ik vind het vreemd dat jij zo pertinent aangeeft dat dit het niet kan zijn.
Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat het jou zeer sterk lijkt dat dit hier van toepassing is, maar om nou te zeggen dat dit absoluut niks te maken kan hebben met het probleem van de 2.2 HDI….
@Tilanus,
De TS vraagt “Is de turbo voor lage toerentallen een bekend probleem bij die motor?”
Jouw antwoord is “het probleem is bekend bij dealers en c4p rijders”
Alle problemen met een C4p zijn in principe niet relevant.
De 2.2 Biturbo wordt al twee jaar geleverd in o.a. de C5 en problemen met de een van de twee turbo’s kwamen nog niet eerder naar boven. Turbo-wissels in z’n algemeenheid komen wel eens voor, maar dan bij veel hogere km-standen, inmiddels buiten garantie.
NB Geen enkele garage krijgt in de garantie toestemming om zo maar een turbo te vervangen voor een tijdelijk probleem (of dat nu tijdens regeneratie is of niet) dus je moet er vooralsnog vanuit gaan dat daar de oorzaak ligt en niet in een regeneratie cyclus die buiten de specs loopt.
Als die vier meldingen die de TS heeft gehad nu wel door de regeneratie zijn veroorzaakt, dan heeft hij dus wel een probleem met de regeneratie van de FaP. Alleen weet hij dat nog niet en heeft inmiddels wel een andere turbo erop zitten.
Handig toch, een gratis turbo-wissel? De TS meldt overigens niet dat het al uitgevoerd is. Nu is de regeneratie op de 2.0HDi138, 2.2HDi136 en 2.2HDi173 sowieso niet merkbaar, vanwege het vermogensoverschot.
Ik zeg niet dat het zo is, maar geef alleen een mogelijkheid aan. Ik vind het vreemd dat jij zo pertinent aangeeft dat dit het niet kan zijn.
Pertinent en absoluut is wat anders dan evident, maargoed…
Het enige gemeenschappelijke dat je totdusver hebt kunnen opmerken is een gelijke generieke melding. Nogmaals, jouw “probleem” hoort niet, ik hoop dat men het kan oplossen, maar waarom begin je daarover niet een eigen topic?
De twee zaken met elkaar in verband brengen is gewoon niet logisch en schept alleen maar verwarring. Als de TS inderdaad gelijkende symptomen heeft kan hij mooi weer jouw draadje langskomen. Dit draadje heet toch “C6 turbo problemen”, niet “C4p FaP regeneratie zorgt voor inhouden” ?
Er is geen reden om te denken dat een garage een turbo wil wisselen voor een niet helemaal lekker lopende FaP-regeneratie.
Er is geen reden om te denken dat een jouw FaP-probleem met de turbo te maken heeft.
Er is geen reden om problemen met jouw FaP te projecteren op iedere willekeurige HDi.
Dergelijke speculatie is niet relevant en helpt niet bij echte diagnoses.
Ik kan wel tig dingen opnoemen die ooit eens op een HDi motor stukgegaan zijn, maar daar heeft de TS toch ook niks aan?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mijn antwoord “het probleem is bekend bij dealers en c4p rijders” sloeg op jou reply; “Ik ken het probleem niet van de C5’s met dezelfde motor, dus wellicht heeft het met de (compactere) bouw van de C4p uitlaat te maken.”
Maar goed; Ik denk nog steeds dat mijn reply weldegelijk slaat op de vraag van de TS. Ik stel hem immers alleen een mogelijkheid voor en beweer nergens dat ik zeker weet wat het precies zou moeten of kunnen zijn. Jij weet ook niet wat precies de oorzaak is van zijn probleem dus; ‘your guess is as good as mine.’
eviltwin schreef:Er is geen reden om te denken dat een garage een turbo wil wisselen voor een niet helemaal lekker lopende FaP-regeneratie.
Er is geen reden om te denken dat een jouw FaP-probleem met de turbo te maken heeft.
Er is geen reden om problemen met jouw FaP te projecteren op iedere willekeurige HDi.
Dergelijke speculatie is niet relevant en helpt niet bij echte diagnoses.
Ik kan wel tig dingen opnoemen die ooit eens op een HDi motor stukgegaan zijn, maar daar heeft de TS toch ook niks aan?
Vooralsnog heb ik jou anders ook nog nergens mee aan zien komen, buiten het uiten van kritiek op mijn goedbedoelde reply.
Ik hoop de het probleem van de TS snel en goed verholpen wordt zodat hij weer snel van zijn prachtige voiture kan genieten.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Dus de melding ‘storing motormanagment’ is iets heel anders. (behalve een andere taal)
Ik hoop dat jullie ‘experts’ die in bovenstaande posts al zoveel nuttige tips en info hebben aangedragen voor de TS het probleem snel voor hem opgelost hebben want ik begrijp er duidelijk helemaal niets van.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik ga geloof ik maar volveau rijden
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Er zijn lieden alhier die graag een draadje volleuteren met onzin, graag hun alwetendheid tentoonspreiden en andere goedbedoelde adviezen/adviseurs te kakken zetten. Ik heb zo eens een topic gestart, deze werd 7 pagina’s volgebullshit en vervolgens, toen e.e.a. ontspoorde, kreeg ik de schuld als TS.
Mijn advies: wegwezen als deze lieden zich melden.
hopelijk slaat dit niet op eveltwin want hij heeft al meer dan vaak genoeg laten zien dat ie heel goed weet waar tie over spreekt, persoonlijk ben ik zo technisch als een versleten brievenbus, maar ik volg de discussies wel altijd, en de goeie analisten haal je er toch wel zo uit, en daar eviltwin zeker bij.
Menno. schreef:Waar slaat dit op ??? ET geeft nooit onzinnige antwoorden !!!
Maar ik zou het wel leuk vinden als hij een keer laat weten hoe hij aan al die kennis komt (PB heb ik al eens geprobeerd).
Dat plaatst namelijk zijn “betweterigheid” (niet voor niets tussen aanhalingstekens geplaatst) meer in perspectief.
Menno. schreef:Kennis = betweterig :
Nou maak ik nog opzettelijk de opmerking dat ik het niet voor niets tussen haakjes had gezet…..
Hij komt zo stellig over dat het zo over komt (af en toe).
Dan is het zaak dat hij zorgt dat hij niet betweterig is, maar laat zien hoe hij dat weet.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb eviltwin al persoonlijk ontmoet en weet uit ervaring dat hij heel veel weet. En het is bij mijn weten nog altijd niet verplicht te zeggen waar je privé kennis hebt opgedaan. Als er hulp moet geboden worden,zal eviltwin dit niet nalaten.Maar meestal(ook uit ervaring) worden hier vragen gesteld door topicstarters,en geeft men er dan ook een antwoord op,waarna dikwijls dan door de TS onmiddelijk gezegd word van: “dit kan niet want zo”, of “dat is niet mogelijk,want zus”!! dan zou ik ook niet meer een zinnig antwoord geven,maar domme antwoorden.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
IK ben het niet altijd akkoord met de mening van Eveltwin op vlak van niet-technische zaken, op zaken met een beperkte technische kant, bvb citroen vs een ander merk.
En daar komen dan vaak hevige discussies (maar voor mij leuke, want ik hou daar wel een beetje van) over op dit forum.
En dit is ieder zijn recht, iedereen heeft nu eenmaal zijn mening. En bij deze zaken is het vaak ook wel zo dat hetgeen je gelooft een erg grote rol speelt en dit die zaken vrij subjectief maakt.
Maar over technische zaken weet hij nu eenmaal erg veel, en ik denk dat hij al erg veel mensen geholpen heeft met zijn uitleg en analyse, mss komt het voor sommigen betweterig over, maar ik denk dat je blij mag zijn dat hij zulke kennis heeft. Mijn technische kennis is zogoed als onbestaande in vergelijking met wat hij weet, en ik weet niet wat voor werk hij doet en waar. Maar in een technische functie bij bvb citroen zou hij zeker niet misstaan.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km