Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik heb er geen plaatje van, het is een aluminium tonnetje bovenop de motor op de plek die ik hiervoor al beschreven heb.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
hmmm bij het googlen naar een plaatje van de stappenmotor komt meer en meer het gevoel dat dit het niet is, in 90% van de topics is het slecht of geheel niet stationair willen lopen te wijten aan een slechte stappenmotor
Weet nu wel redelijk hoe ie eruit moet zien, zal hem binnekort eens demonteren en reinigen en fotograferen
wordt vervolgt…....
Ondanks dat ik nihil ervaring heb met zes cillinder-motoren ga ik me hier toch aan wagen.
Ik neem aan dat de inspuitcomputer een signaal nodig heeft van de gaspedaal/gasklep positie.
Ik neem ook aan dat dit d.m.v. een pot-metertje wordt bereikt.
Als hierin een zwaar punt of versleten baantje zit ziet de inspuitcomputer een sprongetje in het gevraagde vermogen.
En een versleten baantje in de potmeter verwacht ik in het gebied welke het meest benut word; laag in de toeren.
Mischien een idee om eens een analoge weerstandsmeter aan de pot-meter te hangen en te zien of de weerstand vloeiend meeloopt met de gaspedaalstand?
Succes, Piet
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Goed idee!
In dit draadje Link wordt deze gaspedaal potmeter uitgebreid beschreven.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
In dit draadje Link wordt deze gaspedaal potmeter uitgebreid beschreven.
Daar wordt toch niet een gaspedaal pot meter zoals hierboven wordt omschreven belicht?
in die link staat de potmeter beschreven welke een sensor is voor hydractive computer??
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
sweef schreef:In dit draadje Link wordt deze gaspedaal potmeter uitgebreid beschreven.
Daar wordt toch niet een gaspedaal pot meter zoals hierboven wordt omschreven belicht?
in die link staat de potmeter beschreven welke een sensor is voor hydractive computer??
Okay, you’re right! ops:
Maar het zou nog steeds de gaspedaal pot kunnen zijn. Even aannemende dat de ECU een gaspedaal stand vanuit een potmeter krijgt.
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Net m’n dame aan de knipperkast gezet….. motor ECU zero, nul, rien, fouten…..
to be continud…...
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
par eXeMple! schreef:sweef schreef:In dit draadje Link wordt deze gaspedaal potmeter uitgebreid beschreven.
Daar wordt toch niet een gaspedaal pot meter zoals hierboven wordt omschreven belicht?
in die link staat de potmeter beschreven welke een sensor is voor hydractive computer??Okay, you’re right! ops:
Maar het zou nog steeds de gaspedaal pot kunnen zijn. Even aannemende dat de ECU een gaspedaal stand vanuit een potmeter krijgt.
Nee, het gaat hier om de gasklep-potmeter, deze zit bij de V6 aan de overkant van de gasklep.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Blijkbaar heb ik een probleem wat niet veel voorkomt….
@Willem, en wat kan ik aan die gasklep potmeter meten…...
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Mark Nijenhuis schreef:Blijkbaar heb ik een probleem wat niet veel voorkomt….
@Willem, en wat kan ik aan die gasklep potmeter meten…...
Net als bij elke potmeter…..De weerstand als je hem verdraaid, moet vloeiend oplopen en de waardes moeten kloppen.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Willem schreef:Mark Nijenhuis schreef:Blijkbaar heb ik een probleem wat niet veel voorkomt….
@Willem, en wat kan ik aan die gasklep potmeter meten…...Net als bij elke potmeter…..De weerstand als je hem verdraaid, moet vloeiend oplopen en de waardes moeten kloppen.
Lukt het om iets preciezer te zijn Willem ? (ik doel dan op de waardes)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Was dat ding niet 470KOhm Willem?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Update zoals al in het “levensloop” topic geschreven is het HELEMAAL in orde met het soepel oppakken bij gasgeven en gas loslaten veroorzaakt ook geen schok meer.
Het 1 mm verdraaien van de gasklep potmeter heeft het euvel verholpen.
thx Willem!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Als je ooit in de gelegenheid komt om hem te vervangen, vervang hem dan…..Ik heb ooit in een ver verleden een 90-er V6 gehad, die dezelfde problemen had en ook regelmatig uit viel midden op een kruispunt…...
Gelukkig kon ik toen met gesloten beurs een 93-er V6 automaat kopen.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Pluspunt voor jouw V6, ik zie daar serieuze stekkers zitten op je stappenmotor…... Gelukkig niet de oude meukzooi
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002