Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ja maar ik denk dat de practijk iets anders in elkaar steekt. Het is maar de vraag of de dealer weet dat het een schade auto is. Ik denk niet dat ze daar onderzoek naar hebben gedaan. Dus als de klant dan vraagt of de auto schade heeft gehad, dat er dan gewoon ontkennend wordt geantwoord. Op deze manier blijft de autohandel zijn dubieuze naam gewoon behouden.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Alhoewel ‘t allemaal legaal is gegaan zou ik me ook genomen voelen: afstand doen van een auto die goed bevalt omdat repareren economisch gezien niet zinvol is. En dan ontdekken dat dit niet waar is. Het was in dit geval zonneklaar dat het economisch interessant is om de auto te repareren. En wel zodanig dat de auto alle dealergaranties meekrijgt bij verkoop.
Vraag je je toch af: is de verzekeringstaxateur gek of gooit het schadebedrijf er bij verzekeringskwesties gewoon een procentje of 100 bij op de prijs? In beide gevallen betalen we teveel voor onze verzekeringspolis.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nee dus!
De verzekering heeft Peter uitgekeerd. Daarna is het wrak verocht, en zeer waarschijnlijk voor een lagere prijs dan het uitgekeerde bedrag.
Dit verschil is dus het “verlies” van de verzekering, en daar betaal je dus premie voor.
Vervolgens heeft een garage een wrak voor een prijs gekocht waarmee het voor hem plots economisch wel haalbaar is om het op te knappen. Dit doet hij waarna hij de wagen weer verkoopt voor aanschaf + kosten + winst. (en wellicht nog enige tussenhandel)
Hiermee hoeft de expert niet gek, de garage geen oplichter en je premie niet te hoog te zijn. Ik begrijp het zure gevoel, maar dat hoeft geen ander in de schoenen geschoven te worden.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Met het hele verhaal en handelswijze is niets mis. RDW keurt de wagen op veiligheid, mits het kenteken is ingetrokken, anders ziet de RDW ‘em ook niet. Aan iedere transactie moet wat verdiend worden. Ook in orde.
Alleen vind ik dat dit soort ex-schadewagens absoluut niet thuis horen in de collectie Eurocassoin, Leeuwekeur, Huisselectie, Steroccasion of andere dealerauto’s die de verwachting wekken dat je een hele keurige, puike en als nieuwe voiture aanschaft en waarvoor je dieper in de buidel wil tasten dan bij de occasieboer op een vaag industrieterrein. En als dat dan toch gebeurt, hoort de verkoper dit te melden aan de aspriant koper, lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
McDean schreef:ben alleen benieuwd of ook netjes wordt gemeld dat dit een ex schade auto is.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wellicht kan Peter vertellen welke voor de veiligheid essentiele zaken dusdanig in de prak lagen waardoor een (morele?) meldingsplicht onvermijdelijk is?
Als het slechts veel plaatwerk en dergelijke betreft en het is goed opgeknapt, dan kan ik er geen moeite mee hebben.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
break23m schreef:afstand doen van een auto die goed bevalt omdat repareren economisch gezien niet zinvol is. En dan ontdekken dat dit niet waar is.
Het was wel waar. Voor de consument is het economisch niet zinvol om de auto te laten repareren, omdat de garage ook winst op de uren en de onderdelen maakt. Ze gaan natuurlijk geen auto’s repareren voor de liefdadigheid.
Als de garage het wrak koopt en repareert is het wel rendabel omdat de garage de onderelen en uren voor inkoopprijs kan krijgen. Er wordt dan niet direct op de uren en onderdelen verdiend, de winst zit dan in de meerwaarde van de auto.
Ik snap niet zo goed dat hier zo’n probleem van gemaakt wordt. Eigenlijk verwacht men dat een garage hetzelfde bedrag aan de consument rekent om een wrak op te knappen als het de garage zelf kost. Dat zou betekenen dat de garage geen winst mag maken, en dat schiet natuurlijk niet op.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
patje74 schreef:Wellicht kan Peter vertellen welke voor de veiligheid essentiele zaken dusdanig in de prak lagen waardoor een (morele?) meldingsplicht onvermijdelijk is?
Als het slechts veel plaatwerk en dergelijke betreft en het is goed opgeknapt, dan kan ik er geen moeite mee hebben.
In feite was er nog best wel veel gewoon intact. Alleen de dwarsbalken voor en achter waren doorgeknakt. Achter was de schade wel erg groot. Het binnenste plaatwerk was behoorlijk ingedeukt tot aan de tank. Er waren geen airbags uitgegaan. De gordelspanners waren we geactiveerd. Ook de achterste stijlen waar door geknakt. Ik kan me wel goed voorstellen dat de auto niet zo stevig meer is. Ik moet even kijken of ik nog foto’s kan vinden. Dit gaat dan wel even wat langer duren omdat thuis mijn PC niet meer helemaal ok is. Zo gauw ik dat geregeld heb ga ik de foto’s wel even plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
knäckor schreef:
... Ik snap niet zo goed dat hier zo’n probleem van gemaakt wordt. ....
Ik denk eigenlijk niet dat er sprake van is dat er een probleem van gemaakt wordt. Ik zie het meer als het uiten van de nodige verbazing.
Het is natuurlijk ook wel een onduidelijke verhaal. Uiteraard is er een verschil tussen de kosten de een garagebedrijf of dealer moet maken om een wagen te herstellen en de kosten die een consument voor hetzelfde werk moet betalen. Maar ik verbaas met net als de rest wel over het grote verschil dat er tussen zit. Ergens blijft dus een behoorlijke winst hangen wanneer ‘wij consumenten’ een auto laten herstellen. Hierdoor is het voor de autobranche toch mogelijk zo’n wagen weer op te knappen, te verkopen en er nog winst op te maken ook.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het verbaasd mij wederom dat er mensen zijn die gewoonweg niet willen begrijpen hoe de moderne vrije markt economie werkt. Het lijkt wel of het verwerpelijk is als een bedrijf winst maakt…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
waterman771 schreef:Het verbaasd mij wederom dat er mensen zijn die gewoonweg niet willen begrijpen hoe de moderne vrije markt economie werkt. Het lijkt wel of het verwerpelijk is als een bedrijf winst maakt…..
Mja dat begrijp ik er ook uit als de reacties lees, dit is nu eenmaal zo. Een bedrijf is er om op te brengen. Maar hetgeen ik wel minder vind is dat men er blijkbaar geen melding van maakt dat het om een toch vrij ernstig schadegeval gaat.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
We moeten ook niet vergeten dat professionele schadeherstellers echt heel veel schades zeer goed in orde kunnen krijgen.
Teruggebogen delen zullen zwakker zijn dan origineel, maar men kan natuurlijk ook delen vervangen. Hierin zie ik geen probleem. Om het schadeherstel te kunnen beoordelen, zou je moeten hoe alles is hersteld. En dat weten wij niet. Ik zou niet weten waarom we er vanuit moeten gaan dat deze wagen niet professioneel en dus goed hersteld is.
En een goed herstelde wagen is een wagen zonder schade. Wat er dan nog over blijft is een gevoelskwestie. Misschien kan je het dan maar beter niet weten.
picassoke schreef:waterman771 schreef:Het verbaasd mij wederom dat er mensen zijn die gewoonweg niet willen begrijpen hoe de moderne vrije markt economie werkt. Het lijkt wel of het verwerpelijk is als een bedrijf winst maakt…..
Mja dat begrijp ik er ook uit als de reacties lees, dit is nu eenmaal zo. Een bedrijf is er om op te brengen. Maar hetgeen ik wel minder vind is dat men er blijkbaar geen melding van maakt dat het om een toch vrij ernstig schadegeval gaat.
heb je al contact gehad met de garage??
Want waarom zouden ze dat in advertentie zetten, als ik een tweedehandse wagen zou kopen zou m’n eerste vraag zijn of de wagen een ongeval heeft gehad, als de verkoper in dit geval zou zeggen van niet is er iets mis.
Oordeel niet voor ge meer weet denk ik zo te zeggen in dit verhaal
Het punt wat hier door de bank genomen gemist wordt is dat de term “total loss” vooraleerst een economisch begrip is.
Als een garagist ‘m door monteurs in hun leegloop-uren op grondige wijze laat opknappen heb je gewoon weer een keurige auto, mits dat daarvoor ook al zo was.
Ik heb zelf een auto gehad die 3x total loss is gereden, met behoud van “wrak” - het ding reed nog prima, je zag ook weinig van de echte schade, echter de dagwaarde bij de verzekeringsmaatschappij was alleen tot 0 gezakt…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
waterman771 schreef:Het verbaasd mij wederom dat er mensen zijn die gewoonweg niet willen begrijpen hoe de moderne vrije markt economie werkt. Het lijkt wel of het verwerpelijk is als een bedrijf winst maakt…..
hoho, het is niet dat ik het niet wil begrijpen, ik snap best hoe de vrije markt werkt. Het lijk wel of we ons er niet over mogen verbazen verbazen dat er zo’n groot verschil tussen de bedragen zit…
... ik dacht dat het forum juist voor dit soort verwondering en disussie is…
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos