Bram schreef:Maar volgende week is het weer koeler…..en dan kan ik er een beter oordeel over geven.
(overigens gaat ie a.s. dinsdag weer *onder het mes*...komt er een nieuw ADAL in…rechts….plus preventief een nieuwe thermostaat en temperatuurzendertje…..ik bin zunig op de cylinderkop )
Hoezo laat je enkel de rechter ADAL vervangen? Is het niet verstandiger om beide adalletjes te laten vervangen?
PS: Heb je nog interesse in m’n 16V/Chic/Image-stuurtje?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Hoezo laat je enkel de rechter ADAL vervangen?
Is het niet verstandiger om beide adalletjes te laten vervangen?
PS: Heb je nog interesse in m’n 16V/Chic/Image-stuurtje?
Alles op zijn tijd…..eerst degene die *Klang* doet tijdens het inveren….en dan over een X-aantal maanden zien we weer verder.
(blijft er ook nog wat geld over voor vakantie)
En ja…....ik wil je stuurtje graag hebben….maar ik ben nog niet bij je in de buurt geweest
Bram schreef:En ja…....ik wil je stuurtje graag hebben….maar ik ben nog niet bij je in de buurt geweest
Is goed, het stuurtje ligt nog te wachten in de Leader. Het heeft geen haast.
Ik ben trouwens van 29 mei tot 5 juni niet in NL, dus daarna kun je langskomen . (Of ik kom ff langs met de Digit)
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Bram schreef:plus preventief een nieuwe thermostaat en temperatuurzendertje…..ik bin zunig op de cylinderkop )
Is dit makkelijk zelf te doen??
Marten schreef:Daarna checken of alles na goed afstellen weer fatsoenlijk werkt en of de auto klaar is voor een vakantie van dik 4000 km.
Hoop dat je verder geen tegenslagen meer hebt hoor, starten, lopen en vakantie vieren!!!!!
voge schreef:Bram schreef:plus preventief een nieuwe thermostaat en temperatuurzendertje…..ik bin zunig op de cylinderkop )
Is dit makkelijk zelf te doen??
Tsja….bij de vorige TZD-turbo, zat er al een z.g. Xantia brandstoffilter in waar hij vlak onder zit. (die heb jij denk ik ook niet?)
Dat type thermostaathuis is van Kunststof.
Die heb ik toen zelf vernieuwd (de thermostaat dus)....bij deze lijkt het me ook niet echt moeilijk te doen.
Is wel een heel andere constructie.
Wat anders is die temperatuurzender in de radiateur….die zit onderop links (als je voor de motor staat) en daar kun je niet echt makkelijk bij, vrijwel nergens kun je trouwens makkelijk bij…bij een TZD-turbo ......ik laat het mijn Citroen-specialist tegelijk doen met de ADAL a.s. dinsdag.
Bram schreef:voge schreef:Bram schreef:plus preventief een nieuwe thermostaat en temperatuurzendertje…..ik bin zunig op de cylinderkop )
Is dit makkelijk zelf te doen??
Tsja….bij de vorige TZD-turbo, zat er al een z.g. Xantia brandstoffilter in waar hij vlak onder zit. (die heb jij denk ik ook niet?)
Dat type thermostaathuis is van Kunststof.
Die heb ik toen zelf vernieuwd (de thermostaat dus)....bij deze lijkt het me ook niet echt moeilijk te doen.
Is wel een heel andere constructie.Wat anders is die temperatuurzender in de radiateur….die zit onderop links (als je voor de motor staat) en daar kun je niet echt makkelijk bij, vrijwel nergens kun je trouwens makkelijk bij…bij een TZD-turbo ......ik laat het mijn Citroen-specialist tegelijk doen met de ADAL a.s. dinsdag.
Is ook niet moeilijk als je het van onderaf doet. Even in de hoogste stand zetten en je kan hem er zo uitdraaien. Dan ff je duim om het gat, de andere er snel weer inschroeven en je hoeft nauwelijks koelvloeistof te verspillen
Gr,
Marten (die weer een lopende turbodiesel heeft maar waar zeker niet zonder nukken: puntjes op de i ontbreken nog).
mpostma schreef:
Marten (die weer een lopende turbodiesel heeft maar waar zeker niet zonder nukken: puntjes op de i ontbreken nog).
Wat mankeert er dan nog aan, Marten ?
Stationairloop of zo ?
Overigens mag DIT draadje van mij gerust door andere TZ(R)D-Turbodiesel-rijders gebruikt worden voor vragen over deze motor (en aandrijving) hoor.
(Berline of Break)
Bram schreef:mpostma schreef:
Marten (die weer een lopende turbodiesel heeft maar waar zeker niet zonder nukken: puntjes op de i ontbreken nog).
Wat mankeert er dan nog aan, Marten ?
Stationairloop of zo ?
Overigens mag DIT draadje van mij gerust door andere TZ(R)D-Turbodiesel-rijders gebruikt worden voor vragen over deze motor (en aandrijving) hoor.
(Berline of Break)
Ik heb er inmiddels een rondje mee getrapt en het lijkt weer goed te gaan. Na het starten begon ie wederom ergens diesel te lekken. Daar werd ik goed chagerijnig van. Maar het hield weer op en ik heb niks meer aan lekkages van diesel gezien. De motor is alleen nog wat lui omdat een drukslang opengescheurd is. Het is de nog originele aansluiting op het XM inlaatspruitstuk. Meer dan 0.4 bar heb ik nu niet meer op de meter en dat is genoeg om redelijk te acceleren maar je mist wel behoorlijk wat trekkracht.
Bij de eerste proefrit leek het ook alsof er een paar muizen onder de motorkap zaten. Het helpt wel om de multriem goed te spannen. Voor de rest nog eens goed en kritisch gekeken naar de buizen of ze ergens tegenaan konden schuren (dat was tot nu toe wel eens het geval) en dus flink met tie-raps bezig gweest om alle slangen goed vast te zetten indien ze ergens tegenaan dreigden te komen.
Gr,
Marten
mpostma schreef:Ik heb er inmiddels een rondje mee getrapt en het lijkt weer goed te gaan. Na het starten begon ie wederom ergens diesel te lekken. Daar werd ik goed chagerijnig van.
Kan ik me zowat bij voorstellen. Houd dat wel goed in de gaten, dat het bijv. niet van de opbrengsthevelas afkomt. Als je daar namelijk lekkage hebt komt er (eerst alleen) bij het starten een flink golfje diesel uit.
Van de pomp voor mijn ongeblazen diesel was het deksel te repareren voor 80 eur.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:Ik heb er inmiddels een rondje mee getrapt en het lijkt weer goed te gaan. Na het starten begon ie wederom ergens diesel te lekken. Daar werd ik goed chagerijnig van.
Kan ik me zowat bij voorstellen. Houd dat wel goed in de gaten, dat het bijv. niet van de opbrengsthevelas afkomt. Als je daar namelijk lekkage hebt komt er (eerst alleen) bij het starten een flink golfje diesel uit.
Van de pomp voor mijn ongeblazen diesel was het deksel te repareren voor 80 eur.
Dat zou je wel zien. Het probleem was dat het van onderuit het distributiedeksel sijpelde. Je zag dus helemaal niks aan de buitenkant. Best lastig. Aan de opbrengsthevelas kun je het nog zien tenminste.
Gr,
Marten
mpostma schreef:......Ik had hier wel eens last van toen mijn achterste demper was afgebroken.
Door het gat in de kofferbakbodem (op de plek van de uitlaathaak) zoog ie toch verse uitlaatgassen aan en dat merkte je wel.
Ah…...laat nu die steun waar de achterpot aan hangt, Afgebroken zijn ?
Dat zag de monteur die de nieuwe uitlaat eronder hing….ze hebben het rubber met een zo’n plastic bandje (hoe noemen ze dat, een T-rip of zo ?) bevestigd.
Ik ga dat morgen….(eeh, vandaag ) eens even bekijken in de kofferbak….de stank is nu een stuk minder, toch ruik ik….als ik hem start, nog even een uitlaatgas-lucht bij het linkerraam vandaan komen.
Onder het rijden vanavond met dichte ramen en de kachelkranen helemaal dicht, had ik er geen last meer van.
Ik zal Jan (van garage Haarlem) a.s. dinsdag, als hij de ADAL gaat vernieuwen…. eens *verblijden* met de vraag of ie ook *effe* meteen naar die ring en spruitstukpakking wil kijken…..als ie meteen gaat
vloeken en schelden tegen me (weet je verdomme wel HOEVEEL rotwerk dat is….enz)....weet ik wel genoeg
Bram schreef:mpostma schreef:......Ik had hier wel eens last van toen mijn achterste demper was afgebroken.
Door het gat in de kofferbakbodem (op de plek van de uitlaathaak) zoog ie toch verse uitlaatgassen aan en dat merkte je wel.
Ah…...laat nu die steun waar de achterpot aan hangt, Afgebroken zijn ?
Dat zag de monteur die de nieuwe uitlaat eronder hing….ze hebben het rubber met een zo’n plastic bandje (hoe noemen ze dat, een T-rip of zo ?) bevestigd.
Ik ga dat morgen….(eeh, vandaag ) eens even bekijken in de kofferbak….de stank is nu een stuk minder, toch ruik ik….als ik hem start, nog even een uitlaatgas-lucht bij het linkerraam vandaan komen.
Onder het rijden vanavond met dichte ramen en de kachelkranen helemaal dicht, had ik er geen last meer van.Ik zal Jan (van garage Haarlem) a.s. dinsdag, als hij de ADAL gaat vernieuwen…. eens *verblijden* met de vraag of ie ook *effe* meteen naar die ring en spruitstukpakking wil kijken…..als ie meteen gaat
vloeken en schelden tegen me (weet je verdomme wel HOEVEEL rotwerk dat is….enz)....weet ik wel genoeg
Als dat lekt dan hoor je hem ook wat knetteren met koude motor. MEja.. als het maar even is zou ik mij er niet te druk om maken. Dat ruik ik ook bij koude motor met open raam en ik heb mij er nooit druk omgemaakt.
Gr,
Marten
mpostma schreef:Als dat lekt dan hoor je hem ook wat knetteren met koude motor. MEja.. als het maar even is zou ik mij er niet te druk om maken. Dat ruik ik ook bij koude motor met open raam en ik heb mij er nooit druk omgemaakt.
Gr,
Marten
Nou….ik kom net terug van een rit naar Soesterberg….en ruik hem ook onderweg weldegelijk !
Ik kreeg prikkende ogen en een droge keel….dus dan weet je het wel.
Alleen met het verhaal van *onderdruk*....van Karel….heb ik gemerkt dat het wat minder is als ik de kachelfan aanzet en alles dicht houd….maar zodra ik een raampje een stukje opendraai…komt het weer terug.
Ook bij stationair draaien bij een stoplicht en het linker voorraam een stuk open…..rook ik hem.
Potverdorie…..verder is die auto best goed…..dat IK dit nu weer heb.
En dat pas na anderhalve week na aanschaf ....ik zal meteen vragen aan Jan wat dit me gaat kosten…nieuwe spruitstuk-pakking en die gevlochten ring waar jij het over had.
Oh ja…..links achterin in de kofferbak zit een dop, maar die is helemaal heel en verder zie ik geen gaten zitten.
Bram schreef:mpostma schreef:Als dat lekt dan hoor je hem ook wat knetteren met koude motor. MEja.. als het maar even is zou ik mij er niet te druk om maken. Dat ruik ik ook bij koude motor met open raam en ik heb mij er nooit druk omgemaakt.
Gr,
MartenNou….ik kom net terug van een rit naar Soesterberg….en ruik hem ook onderweg weldegelijk !
Ik kreeg prikkende ogen en een droge keel….dus dan weet je het wel.
Alleen met het verhaal van *onderdruk*....van Karel….heb ik gemerkt dat het wat minder is als ik de kachelfan aanzet en alles dicht houd….maar zodra ik een raampje een stukje opendraai…komt het weer terug.
Ook bij stationair draaien bij een stoplicht en het linker voorraam een stuk open…..rook ik hem.Potverdorie…..verder is die auto best goed…..dat IK dit nu weer heb.
En dat pas na anderhalve week na aanschaf ....ik zal meteen vragen aan Jan wat dit me gaat kosten…nieuwe spruitstuk-pakking en die gevlochten ring waar jij het over had.Oh ja…..links achterin in de kofferbak zit een dop, maar die is helemaal heel en verder zie ik geen gaten zitten.
Dan zou je toch zeggen dat ie ergens lekt, maar ook dat de koets ergens niet goed dicht is. Je kan eens kijken of bijv. alle doorvoerrubbers aan de voorkant goed zijn afgesloten. Dit gaat handiger als de acccu eruit is of je moet even het rubber om de intercooler eraf halen zodat je wat makkelijker het schutbord kan zien. Goed kijken of de rubbers voor doorvoerg van de koppelingskabel en kabelboom en gaskabel goed op hun plek zitten. Andere verdachte is de hoes om de versnellingspook.
Nu ventileer ik zelf altijd flink en heb dus niet zoveel last van het “onderdrukverschijnsel”. Ik heb de stand van de blower altijd minimaal of half staan.
Lekkage bij die pakkingring of spruitstuk is idd niet ondenkbeeldig. Lastig te diagnositiceren en helemaal rottig te repareren.. Om het uitlaatspruitstuk (zou ook gescheurd kunnen zijn) te repareren moet eraf met turbo en dat is niet grappig met zo’n blok. DAn moet het blok wat naar voren gebracht worden (uiet de steunen) om het ruimte genoeg te geven aan de achterkant. Een brug is dan ook wel essentieel eigenlijk.
Gr,
Marten
Hoi Marten…dank voor de tips.
Ik kan nu wel al die doorvoerleidingen in het schutbord gaan controleren…..maar ik wil die BX gewoon Lekvrij hebben (uitlaatgas)....ik rijd er zo heel onzeker mee (bang voor concentratieproblemen en zo) en dat wil ik dus niet!
Ik heb de noodzakelijk spulletjes maar weer overgeheveld in de Xant van Renz…..en laat hem dinsdag goed nakijken…..dan kost het me maar een paar honderd euro extra…..als (bijvoorbeeld) dat spuitstuk gescheurd is zal dat wel gauw die richting op gaan denk ik.
Misschien zit daar ook wel het probleem dat ik hem niet echt fel vind met optrekken…..dus dan zijn dat 2 vliegen in 1 klap.
Als het verder (achteraf bezien) een *wrak* was geweest, dan had ik hem net zo makkelijk weer te koop gezet .....maar er is ook zoveel goed aan….Compleet nieuwe remmen voor & achter (schijven en blokken) bollen gedaan en LHM spoelolie erin….nieuwe uitlaat…motor is aardig droog (ook al voor mij een unicum)....vrijwel 4 nieuwe banden….enz.
Plus een fraai electr. schuifkanteldak….en nog niet al teveel km’s er op..dus ik ga gewoon af op wat Jan van Garage Haarlem mij adviseert.
Dat heeft hij vorig jaar ook met die donkerrode tzd-turbo gedaan….die ik dan ook meteen verkocht heb.
Hopelijk is het advies van hem nu positiever.