Kwam dit onderwerp tegen en dacht misschien dat het leuk is om daar duidelijke rijtjes te maken van welke Citroën nou welke heeft opgevolgd.
Het rijtje van de BX weet ik uit mijn hoofd vanaf GS.
GS/A - BX - ZX/Xantia
ZX - Xsara - C4
Xantia - C5
Volgens mij klopte dat rijtje zo ongeveer wel? Jaartallen weet ik er niet bij. Lijkt me leuk als er ergens een duidelijk overzicht komt waar alle modellen genoem zijn en waar ook duidelijk van is welk model ze opvolgden en de jaartallen erbij zijn ook wel leuk.
De volgende rijtjes weet ik niet zeker:
ID/DS - CX - XM - C6
2CV - ??? - Visa - AX - Saxo - C2/C3 (C1? nieuw model? of ook nog ergens opvolger van?)
rocco schreef:citroenbxcx schreef:C15——berlingo
C35——Jumper
AX——- saxoAZU - AK - ACAdiane - C15 - Berlingo
H(Y) - C25&C35; - Jumper
Dyane - Visa - Saxo - C2/C3 (van die dyane-visa ben ik niet zeker)
AZU - AK - ACAdiane - C15 - Nemo
Berlingo - new Berlingo
H(Y) - C25 - Jumper
C35
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Poe poe, waar heb je dat stof wat op dit draadje lag gelaten?
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En het is ook zo verschrikkelijk interessant. Nieuwe auto’s worden altijd groter en laten dan een gat achter, wat weer wordt opgevuld met iets nieuws enzovoorts. Soms volgt een model een ander op, soms ook niet, of vervangt een model twee andere etc. Je zou daar natuurlijk een prachtig organigram van kunnen maken, maar waarom zou je?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Je zou daar natuurlijk een prachtig organigram van kunnen maken, maar waarom zou je?
Het willen ordenen zit in de mens blijkbaar.
Jeroen
Rene van Maren schreef:Poe poe, waar heb je dat stof wat op dit draadje lag gelaten?
Dat zuig je net op.
boven je avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Als ik zo even snel meedenk… Zou het niet logischer zijn om te zeggen dat de ID als goedkopere klasse auto de GS als opvolger had. En de dure DS dus de CX als opvolger.
Zomaar even…
en eigelijk is het natuurlijk Traction - DS - CX - XM - C6
tijd voor een meeting met de serie’s naast elkaar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
paso schreef:rocco schreef:citroenbxcx schreef:C15——berlingo
C35——Jumper
AX——- saxoAZU - AK - ACAdiane - C15 - Berlingo
H(Y) - C25&C35; - Jumper
Dyane - Visa - Saxo - C2/C3 (van die dyane-visa ben ik niet zeker)Nemo
AZU - AK - ACAdiane - C15 - Berlingo - new Berlingo
H(Y) - C25 - Jumpy
C35 - Jumper
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Nemo is wel degelijk de opvolger voor de C15.
C15 en Berlingo bestonden trouwens 9 jaar naast elkaar
Berlingo is een nieuwe klasse net als de Jumpy - Evasion.
Ik vind de quote niet kunnen, zo schreef ik het niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Heb hem ff verandert.
Achja, ik dacht dat het zo in elkaar zat, waarschijnlijk heb jij er toch meer verstand van
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Ik bekijk het als volgt:
2CV/Dyne ->Ami 6/8 -> Visa -> AX -> Saxo—-> C2
______________________ \> ZX -> Xsara -\> C3
___________________________________ \> C4
En dan de ZX en de Xantia als opvolgers van de BX.
De LN/A is mijns inziens pas opgevolgd door de C1/C2
De Axel zou qua grootte naast de Visa passen, alleen heeft daar verder zeer weinig mee te maken; de velgen zijn hetzelfde en het stuur, verder houdt de vergelijking op, behalve dat ze qua uiterlijk er wel iets weg van heeft. De Axel is namelijk enkel met 4 cilinder boxermotoren geleverd uit de GS/A. Rijdt overigens erg lekker en de Axel 12TRS heeft aardig wat pit en ook laag in de toeren redelijk wat kracht.
"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
RikvdS schreef:Als ik zo even snel meedenk… Zou het niet logischer zijn om te zeggen dat de ID als goedkopere klasse auto de GS als opvolger had. En de dure DS dus de CX als opvolger.
Zomaar even…
en eigelijk is het natuurlijk Traction - DS - CX - XM - C6
Volgens mij was de CX de opvolger van de ID (DSpécial en DSuper). De eerste jaargangen CX hadden geen 5-bakken, (half)-automaten, Pallas-uitvoeringen, injectiemotoren, standaard stuurbekrachtiging, zoals de DS die had. Voor een voormalig DS 23 ie rijder was zo’n CX destijds een achteruitgang wat uitvoering betreft. Later is de CX natuurlijk opgewaardeerd met GTI’s Prestiges en Pallassen. Dat misschien omdat er uiteindelijke toch geen 4 deurs SM of zoiets in (massa)productie ging om de DS op te volgen.
De GS is veel meer een aanvulling op het idiote gamma: 2CV/Dyane/Ami-niks-ID/DS/SM
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
MaartenH schreef:tijd voor een meeting met de serie’s naast elkaar
Leuk idee! Ergens op een groot plein net zo lang stoelendansen met de auto’s tot de volgorde volgens ons klopt. Fotootje van boven nemen en inplakken.
Ik denk dat het handig is om te werken vanuit ‘eerstelingen’ en dan verder te werken naar het heden.
Volgens mij zijn dit eerstelingen (wat ik er achter heb gezet is mijn persoonlijke giswerk):
Traction Avant - DS - CX - XM - C6
2CV - LN - LNA - Axel - AX
Dyane - C1 ?
Ami - Visa - AX - Saxo - C1 & C2
GS/A - BX - ZX - Xsara - C4
Xantia (nieuwe tak vanaf BX) - C5
AKA 2CV/ Dyane - C15 - Berlingo & Jumpy & Nemo
SM -
Mehari -
HY - C35 - Jumper
Xsara Picasso - C4 -
Evasion - C8 -
C-Crosser -
Zoiets…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30