Dag lieve mensen,
Ik weet niet zeker of het in het XM-forum thuishoort of ergens anders, maar de inbouw is wel XM-specifiek dus vond dit wel een mooie plek.
Hier ga ik bijhouden hoe het vordert met mijn carpc-project.
Onderaan deze post staat hoeveel ik inmiddels aan dit project besteed heb.
Even voor de niet-kenners: een carpc is (zoals de naam doet vermoeden) een pc die speciaal voor autospecifieke doeleinden is ontwikkeld. Denk aan navigatie, MP3-muziek, DVD, motordiagnose etc. En omdat het een pc is kun je er nog veel meer mee. Surfen en emailen enzo, noem maar op. Deze kun je kant-en-klaar kopen maar het is natuurlijk veel leuker om zelf wat te fabriceren, heeft als voordeel dat je het precies zo duur kunt maken als je zelf wilt en ook alleen dát inbouwen wat je zelf nodig vindt.
Mijn opzet is een carpc die de autoradio vervangt, dit vooral omdat ik het dubbele din-vak zo’n mooie plek vind om een scherm te plaatsen. Bovendien vind ik het prettig als alles via één apparaat loopt, en daarbij, mijn huidige radio heeft geen bruikbare line-in.
Even wat gegevens op een rijtje:
Gebruikte hardware:
PC: Toshiba Satellite Pro 4300 (laptop, voorlopig)
- Processor: 550 MHz Pentium III
- Geheugen: 320 MB SDRAM
- Hardeschijf: 40 GB Hitachi, 4200 RPM
- Videokaart: S3 Savage IX
- Voeding: 150W omvormer + laptopvoeding (tja…)
Scherm: HAMI 8 inch VGA touchscreen (goedkoopste van dit type die ik op ebay kon vinden)
Externe geluidskaart: Sound Blaster Audigy 2 NX
TV: Pinnacle Hybrid Pro Stick USB (DVB-T + analoog)
GPS: GNS 5843 (met TMC)
Versterker: 2x Excalibur 2x25 Watt RMS (Goedkoop, en zeer compact)
USB Radio: HQCT carpc radio
Stuurbediening en Display I/O: Nog niet gefabriceerd
Gebruikte software:
Besturingssysteem: Windows XP Professional
Carputer frontend: ??? Ideeën ??? Voorlopig CentraFuse
Navigatie: Nav ‘n Go iGO 8
Tijden zijn ruim genomen, dus nadenken en kijken van hoe-zit-dat, peukie, zit er ook bij in.
Dus… er zullen wel een paar dingen opvallen in bovenstaand rijtje.
Allereerst die laptop: da’s natuurlijk geen definitieve oplossing, maar volgens mij is zo’n oud lel krachtig genoeg om alle taken uit te kunnen voeren, qua navigatie heeft ie zichzelf alvast bewezen. En hij kan mooi onder de passagiersstoel liggen. Ooit komt daar een echte carpc voor in de plaats, maar over model en plaatsing heb ik nog niet nagedacht.
Het scherm was een beetje een gok, heb een aantal keer een standaard 7 inch-scherm zitten uitmeten maar vond deze erg laag en zonde om het dubbele din-gat te vullen met plastic van de omlijsting van zo’n scherm. Dus ik heb nu een 8-inch scherm, niet-breedbeeld met een resolutie van 800x600, terwijl 7 inch meestal niet verder gaat dan 800x480 - écht laagbeeld dus ipv breedbeeld . Alleen die past niet zo goed, daarover hieronder meer.
Keuze van de externe geluidskaart was vrij eenvoudig: deze had ik nog liggen, maar blijkt uitermate geschikt voor deze toepassing. Het is een USB-kastje, en is 7.1 surround. Met de juiste software is het mogelijk om 4 afzonderlijke stereo-signalen uit dat ding te persen, dus mocht ik ooit voor de mensen achterin aparte zones maken, dan is dat ding nog steeds geschikt.
De GPS is ook een mooi ding: heeft TMC, is bruikbaar als gewone Bluetooth GPS maar ik sluit er een seriële kabel op aan.
Radio-ontvangst is nog even een probleem: Ik dacht dat die TV-ontvanger ook radio wilde doen, maar helaas. Hij doet wel DVB-T radio, maar dus alleen publieke (ongecodeerde) zenders en krijg DVB niet aan de gang met CentraFuse. Ik denk dat ik maar een HQCT-radio ga aanschaffen, een USB-radio met RDS speciaal voor carpc’s. Als iemand een beter idee heeft hoor ik dit graag!
Die versterkers zag ik bij toeval liggen bij een electronica-handel, zijn 2x25 Watt RMS en elk niet groter dan een pakje sigaretten. En € 25,- per stuk. Nu schijnen autoradio’s doorgaans een piekvermogen te hebben van 4x50 Watt, en die versterkers 2x160 Watt dus qua volume zou het er niet voor onder moeten doen, maar ik moet het nog merken.
Om de stuurbediening aan te sluiten ben ik ook al even wezen snuffelen, dit schijnt goed te doen met microcontrollers, er zijn op het internet kant-en-klare schema’s en programma’s aanwezig om een microcontroller zó te programmeren dat het zich als USB-toetsenbord voordoet en dan kunnen op de ingangen van de microcontroller losse toetsen worden aangesloten. Nu werkt de stuurbediening van de XM met 2 weerstandsgroepen, dwz er zijn 2 draden die een verschillende weerstand geven op het moment dat er een knop ingedrukt wordt. Da’s even wat anders dan een harde aan-uit-knop, maar de ingangen van bepaalde microcontrollers kunnen ook als analoge ingang gebruikt worden. Vereist wel een stukje aanpassing in de software, maar hey…ik kan programmeren. Zou goed moeten komen. Had wat gelezen over programmatuur voor een ATmega16 controller, en laat ik die nou net op de plank hebben liggen! Ik zag dat Harm nog een draadje over radio-info op het linkerdisplay had, wellicht kan dat ook meteen in de microcontroller worden meegenomen. Meer info volgt later.
Dan ben ik nog op zoek naar een goede antenne, want ik heb nu 4 antennes nodig: één voor de USB-radio die ik nog niet heb, één voor de TV, en 2 antennes voor de GPS: ééntje voor de GPS en de ander voor TMC. De vorige eigenaar heeft al een antenne aan de achterkant van het dak gemaakt voor zijn telefoon, en dat heb ik nou net niet nodig, maar heb dus wel een mooie plek voor een antenne, heb in gedachten om daar zo’n haaienvinnetje te plaatsen, maar ik heb moeite om zo’n multi-antenne te vinden. Iemand suggesties?
Wat de carpc-frontend betreft ben ik er nog niet helemaal uit. Centrafuse ziet er gelikt uit, doet wel het meeste maar dus geen DVB. Daarbij moet je ervoor betalen, en kun je geen externe navigatiesoftware onder de knop ‘navigatie’ zetten, dan moet je een nieuwe knop maken. Of ik weet niet hoe het werkt, dat kan ook. Ik heb ook RoadRunner geïnstalleerd, maar daar moet ik nog een beetje wegwijs mee worden. Sowieso missen beide softwarepakketten een voor-achter balans?
Over de navigatiesoftware ben ik wel erg tevreden. Nav’n'Go iGO valt onder de zeldzame club navigatiesoftware met TMC-ondersteuning, en ik ga nog wel eens op reis richting het voormalige Joegoslavië, daar wil ik dus ook graag kaarten van. Deze software was één van de weinigen die voldoet aan beide eisen, en is nog touchscreen-vriendelijk ook. Logisch, want de software is voor PDA’s/PNA’s ontwikkeld maar er is dus ook een PC-versie. Verder ziet het er ontzettend gelikt uit, het is gebruiksvriendelijk, er zitten ook hoogtekaarten en andere 3D-features, zodat je bergen, bruggen en viaducten duidelijk kunt zien, en ook historische gebouwen in beeld ziet. Ik heb weinig software gevonden die het net zo goed doet als de VDO-Dayton oplossing, maar dit overtreft het zelfs!
Afgelopen zaterdag ben ik begonnen, het viel nog niet mee om die hele tunnel uit de auto te vissen, ik had nogal ruzie met de electrische middenarmsteun en heb het maar als geheel verwijderd. Ben er ook nog steeds niet achter hoe die middenarmsteun nou verwijderd moet worden zonder de boel te slopen.
Hier een foto van het betreffende scherm:
En hier het onbewerkte radioframe:
Tja, het scherm was een beetje lastig, het was te groot om in het radioframe te passen en te klein om het losse scherm in het radioframe te leggen. Er bleef dus niets anders over dan de boel op maat maken, ik had bij Serge ooit een radioframe van een type 1 XM meegenomen om te bewerken:
Maar dat was niet genoeg, de consoletunnel heeft een opstaande rand die als het ware in het radioframe valt om de boel mooi af te werken, maar omdat het scherm te breed is zat dat in de weg. Ook wegdremelen dus, ik hoop maar dat ik het goed doe want ik heb geen reservetunnel liggen.
En dan krijg je dit als resultaat:
Het scherm wordt op zijn plek gehouden doordat het geklemd zit tussen het radioframe en de consoletunnel.
Op de foto’s zit het scherm nog niet helemaal recht en staan de zijkanten van de tunnel wat bol, maar da’s al opgelost: daar moest ik nog wat materiaal weghalen, en ik moest het scherm nog uit elkaar halen want de kabels kwamen precies in de sigarettengebeuren knop uit. Ik heb de betreffende print losgemaakt en een kwartslag gedraaid en dan krijg je dit:
Ik heb er voor de zekerheid maar wel een papiertje tussen gelegd.
Ik moest wel het gat van de aansluitingen nog even ruimen:
Helaas geen foto gemaakt van het echte eindresultaat. Ik heb de tunnel weer teruggeplaatst in de auto, de knopjes zijn vervangen met die van het type 2, het scherm werkt nog en het ziet er mijn inziens gelikt uit.
Nu de rest nog!
Huidige kosten:
Laptop: € 0 (had ik nog)
Omvormer: € 50
8-inch scherm: € 155
GPS: € 122
2x versterker: € 50 totaal
Externe geluidskaart: € 0 (had ik nog liggen, dacht dat de aanschafprijs destijds rond de € 100 was)
DVB-T ontvanger: € 45
Divers klein materiaal: € 40
USB Radio: € 200
Huidig tijdsbestek:
Consoletunnel uitbouwen: 3 uur
Radioframe, consoletunnel en scherm aanpassen en monteren: 5 uur
Consoletunnel weer inbouwen: 2 uur
Laptop configureren: 12 uur tot nu toe
Tijden zijn inclusief denk- en zoekwerk en korte pauzes.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Mooi project! Scherm ziet er in ieder geval goed uit zo! Op gathering.tweakers.net zijn wel meer verhalen over carpc’s te vinden, daar kun je misschien iets wijzer worden over de software. Of misschien kom je op de fora van mp3car.com verder? Succes in ieder geval!
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Kijk je wel uit Erik dat je er geen slapelose nachten aan over houd (gezien je posttijd )
Zekers te weten een mooi project, dat word pas een echte multimedia (Oh Oh wat roep ik nu weer over me af)
Radio-ontvangst is nog even een probleem:
Internetradio misschien ???? met een abootje van 10 euri per maand moet dat toch geen probleem meer zijn.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Surfen en emailen enzo, noem maar op.
en dat allemaal tijdens het autorijden? knap hoor!
ieksEmmu schreef:Surfen en emailen enzo, noem maar op.
en dat allemaal tijdens het autorijden? knap hoor!
Welkom in nederland: FILE!!!
Ontopic: erg gaaf project. Ik ben daarom erg benieuwd naar de tijd en hoeveelheid geld die je hierin hebt gestopt. Als je dit zou willen delen met ons: graag!
Dit is echt oppietop!!
Als alles werkt, dan denk ik dat een een boodschappenlijstje erg goed zal worden ontvangen.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
DVB-T decoderen met een Pentium3 op 550mhz en een S3 kaartje gaat never-nooit-niet. Zelfs een P4 op 1.4 ghz in een laptop en een USB DVB-T ontvanger doet het niet. Hier werkt het fatsoenlijk op een 2.8 ghz
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Och, DVB-T is geen prioriteit. Ik had het nog niet op die laptop geprobeerd, omdat ik geen Centrafuse plugin heb kunnen vinden, of een andere frontend die ermee kan werken. Radio en navigatie vind ik nu eerst even belangrijk, dat gebruik ik het meest.
Ik heb inmiddels de eerste post aangepast en daar onderaan een lijstje met bestedingen gemaakt.
Internetradio is leuk, maar heeft 2 nadelen:
- Ik heb op m’n telefoon al mobiel internet en ga er niet nog een keer voor betalen. Ik kan eventueel wel met bluetooth m’n telefoon linken, maar dat zou ik dan elke keer op m’n mobiel aan moeten zetten, en dat wil ik niet, het moet meteen zonder gedoe werken.
- Zodra je de grens over bent, wordt die radio wel erg duur als je al ontvangst hebt. Aan de andere kant, in het buitenland luister ik toch niet zoveel radio. Hm, wie weet.
Vandaag heb ik de consoletunnel weer helemaal vastgezet en alles aangesloten. En nog steeds ruzie met die middenarmsteun, omdat ik niet meer wist hoe die kabels moesten lopen achterin.
En nu ziet het er zo uit:
De ruimte die erachter overblijft:
En toen vond ik het weer mooi voor vandaag. Ik wil morgen de versterkers gaan plaatsen.
Mark Nijenhuis schreef:Kijk je wel uit Erik dat je er geen slapelose nachten aan over houd (gezien je posttijd )
Tja, ik was om 0:00 met die post begonnen, hij werd nogal lang, zie je
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Leuk project man!
Ik heb in mijn vorige BX ook een complete Carpc gehad.
Mijn setup was toen een Epia mini-itx, met als voeding (en dat was het leukste) een ITPS, deze vlakt niet alleen de spanning af, maar is ook nog te schakelen met het contact, ongeveer 5 seconden na het op contact zetten van de auto (5 seconden om de motor te starten) werd de PC ingeschakeld, na het uitzetten van de auto werd ook automatisch een signaal naar de PC gestuurd om uit te schakelen, en 1 minuut hierna werd de stroom afgebroken (mocht de pc vastlopen tijdens het uitschakelen)
Een OPUS voeding doet hetzelfde en is eigenlijk beter en ook iets duurder.
Wat dacht je trouwens van Linux als besturingssysteem? de huidige distro van Ubuntu doet eigenlijk helemaal niet meer onder voor een XP systeem, en is op een aantal fronten zelfs gemakkelijker in gebruik, daarnaast is ie in 20 seconden up and running.
Maar ik vind het erg vet hoor! ik heb daar toen ik nog XM reed ook vaak over nagedacht vanwege het dubbele dinslot. zo’n Hami heb ik toen ook willen kopen via een inkoopactie, maar dat liep gruwelijk in de soep, en uiteindelijk heb ik toen met bijbetaling voor een 7” touchscreen gekozen welke mij uiteindelijk ook erg goed bevallen is (alhoewel ik de 8”+tv toen eigenlijk liever had gehad.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ziet er inderdaad wel gelikt uit, ik vraag me alleen af of je nog wel wat kunt lezen gezien het formaat van het scherm en de afstand tot je ogen.
Ries schreef:Ziet er inderdaad wel gelikt uit, ik vraag me alleen af of je nog wel wat kunt lezen gezien het formaat van het scherm en de afstand tot je ogen.
Niet alleen de afstand, maar ik vraag me af of je niet veel last gaat krijgen door de hoek waaronder je kijkt en dan eventueel daglicht/zonlicht erop.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:Ries schreef:Ziet er inderdaad wel gelikt uit, ik vraag me alleen af of je nog wel wat kunt lezen gezien het formaat van het scherm en de afstand tot je ogen.
Niet alleen de afstand, maar ik vraag me af of je niet veel last gaat krijgen door de hoek waaronder je kijkt en dan eventueel daglicht/zonlicht erop.
Afstand en hoek zijn wellicht niet optimaal, maar licht lijkt me niet zo’n probleem als je ziet hoe diep het scherm onder het dashboard zit.
Ik vind het een machtig mooi project. Ben heel benieuwd naar het resultaat!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
zie je nog wel wat van de weg dan?
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
ieksEmmu schreef:zie je nog wel wat van de weg dan?
aah joh, gewoon cameraatje in de voorbumper
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik zou geen internet radio doen, het bereik van goed mobiel internet is nog lang niet overal even goed. Radio meestal wel gelukkig.
Een vraag, hoe haal je dat paneel aan de zijkant er uit? Handig als je een radio moet inbouwen, dat ga ik bij mijn XM ook nog doen.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
easternnl schreef:
Een vraag, hoe haal je dat paneel aan de zijkant er uit? Handig als je een radio moet inbouwen, dat ga ik bij mijn XM ook nog doen.
torx schroefjes in de luchtroosters en een M6 moer (beetje verborgen) ter hoogte van de stoel.