1 van de 38
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Marten’s Turbo D12 topic (dynamoperikelen)
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 mei 2005 08:55 PM

Forummers,

Na enige zorgelijke gebreken gerepareerd te hebben is de BX gelukkig weer klaar en (hopelijk) vakantiewaardig. Tijdens Citromobile had ik last van een diesellekkage. Deze was “toevallig” opgetreden na het wisselen van het brandstoffilter. Dat moet bijna met elkaar te maken hebben, dacht ik toen. Dus toen niet zo druk over gemaakt en de schuld afgeschoven op dat stomme dieselfilter. Het ding bleef echter lekken (ook na nog een keer opnieuw monteren) en het bleek helemaal niks met het dieselfilter te maken te hebben. De dieselinspuitpomp lekte via de aandrijfas rechtstreeks onder het distributiedeksel. Heel vervelend omdat daarvoor de brandstofpomp uit elkaar moet. Dat is een arbeidsinstensieve klus, ook voor een dieselspecialist. Door de lekkage was ook de dynamo die er direct onder zit kapot gegaan (of ook toevallig, wie zal het zeggen).

Na even aan het lijntje gehouden te zijn door de dieselspecialist (ja, we komen er binnenkort “echt” aan toe) kon ik hem afgelopen maandagavond ophalen. Montage heb ik gecombineerd met het leggen van enige carterventilatieslangen zodat het blokje aan de bovenkant ook weer mooi droog blijft en niet continu vies en vettig wordt. Natuurlijk ook de nieuwe (nja.. gereconditioneerde) dynamo gemonteerd. Het heeft al met al toch wel 3 avondjes gekost om hem weer in elkaar te krijgen. Zaterdag nog de puntjes op de i moeten zetten.

Bij het rijden viel het mij in het begin tegen. Ik had veel minder turbodruk. Ik had normaal al slechts 0.6/0.7 bar maar dat was nu gezakt naar slechts 0.4 bar. Het bleek dat de manchet die de inlaatbuis met het inlaatspruitstuk verbindt, was ingescheurd. Dat kost je toch een hoop druk blijbaar. Met een proefritje daarna vloog de meter gelijk naar de 0.8 bar toe. Dit duurde niet lang omdat gelijk een andere slang losschoot. Hehe, die had ik niet goed vastgezet bij het demonteren van de startmotor. Door de lage druk was ie nog niet eerder losgeschoten!  Nu was het overduidelijk wel de zwakste schakel. EVen een geluid als een wastegate (PSSCHTTTT) en toen was ik mijn porrie weer kwijt. Na de slangverbinding (die boven de versnellingsbak zit) weer degelijk vastgezet te hebben was mijn vreugde groot toen bleek dat de meter met acceleraties in de 3 maar liefst tot de 0.9 bar doorschoot! Was die manchet blijkbaar al een hele tijd onopgemerkt rot geweest. Het ding was precies op de gietnaad gescheurd en zat voor het mooie inderdaad naar onderen gemonteerd. Het zal niet verbazen dat de kracht van de motor echt heel duidelijk is toegenomen. Dit is eigenlijk de power die ik altijd nog een beetje gemist heb. Ik denk dat het weer tijd wordt om de benchmarks weer uit te gaan voeren.

Tot zover, een blije Turbo D12 rijder.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 29 mei 2005 09:17 PM
  [ # 1 ]

Nog even en de voorkant van je BX rijdt weg terwijl de achterkant blijft staan.

Hoeveel PK heeft dat ding nu ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 mei 2005 09:23 PM
  [ # 2 ]
Lelijke Eend schreef:

Nog even en de voorkant van je BX rijdt weg terwijl de achterkant blijft staan.

Hoeveel PK heeft dat ding nu ?

Wslk kom ie nu eindelijk aan de gespecificeerde 110 pk. En haalde ie eerst maar 95 of 100 pk.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 29 mei 2005 09:27 PM
  [ # 3 ]

Met andere woorden: volgens Citroën had jouw BX 110 PK, maar in werkelijkheid was dat maar 95/100 PK tot je eer zelf an ging sleutelen en zo je BX uiteindelijk toch de beloofde 110 PK gaf ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 mei 2005 09:35 PM
  [ # 4 ]
Lelijke Eend schreef:

Met andere woorden: volgens Citroën had jouw BX 110 PK, maar in werkelijkheid was dat maar 95/100 PK tot je eer zelf an ging sleutelen en zo je BX uiteindelijk toch de beloofde 110 PK gaf ?

Zoiets.. de motor die 110 pk hoorde te halen, kwam door die lekkende slang bij lange na niet aan het vermogen dat ie hoort te hebben.

Gr.
Marten

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 29 mei 2005 09:38 PM
  [ # 5 ]

Het was dus gewoon een reparatie ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 mei 2005 10:15 PM
  [ # 6 ]
Lelijke Eend schreef:

Het was dus gewoon een reparatie ?

Ja natuurlijk, zo’n manchet stopt niet spontaan ineens met lekken als ie gescheurd is.  Het euvel is gerepareerd: ofwel, die manchet is vervangen door een ander stuk slang/buis. Gelukkig heb ik nog een doosje met gebruikt rubber (allerhande stukken slang die ik overal vandaan heb) waar je met name in dit soort situaties altijd wel weer een passend stukje rubber kan vissen.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 29 mei 2005 10:30 PM
  [ # 7 ]

Nu begin ik het wat te begrijpen (ben soms nogal traag van begrip helaas). Maar zat die motor ooit in een XM of is dit een gewone standaard BX ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 mei 2005 10:42 PM
  [ # 8 ]
Lelijke Eend schreef:

Nu begin ik het wat te begrijpen (ben soms nogal traag van begrip helaas). Maar zat die motor ooit in een XM of is dit een gewone standaard BX ?

Dit is geen standaard BX. De motor is origineel geleverd in XM, Xantia (later) en de Evasion (en de klonen daarvan). Verder nog in de Peugeot 605 en misschien nog wel meer modellen. De motor (2.1 liter turbo diesel intercooler met 12 kleppen) heb ik er vorig jaar ingezet. Zie www.martenpostma.net

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 29 mei 2005 11:03 PM
  [ # 9 ]

Okee, nou ben ik weer bij !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 29 mei 2005 11:07 PM
  [ # 10 ]

ik heb wel respect voor dit soort projecten. Helaas heb ik geen ruimte, anders zou ik me er ook wel aan wagen.

Nog plannen het blok verder te kietelen?

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 mei 2005 12:08 AM
  [ # 11 ]

Dat er na al die tijd nog steeds mensen zijn die niet weten van Marten -TurboD12- Postma en zijn Bx… Smile
Marten is ondertussen in hald nederland bekend met z’n BX TD12, heeft er zelfs mee in de krant gestaan Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 30 mei 2005 12:10 AM
  [ # 12 ]

Ik weet het wel, maar misschien was dit een andere BX. Ik ben niet altijd even helder.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 31 mei 2005 02:04 AM
  [ # 13 ]

Vanavond ff een paar benchmarkjes met de Turbo D12 herhaald.

80-120 in de 4 is nu 6.5 sec.
80-120 in de 5 is 12.1. Vooral in het begin gaat traag omdat de turbo nog niet echt sleurt bij 80 in de 5.

0-100 en top niet gemeten.

Gr,
Marten

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 31 mei 2005 02:41 AM
  [ # 14 ]
mpostma schreef:

Vanavond ff een paar benchmarkjes met de Turbo D12 herhaald.

80-120 in de 4 is nu 6.5 sec.
80-120 in de 5 is 12.1. Vooral in het begin gaat traag omdat de turbo nog niet echt sleurt bij 80 in de 5.

0-100 en top niet gemeten.

Gr,
Marten

Dat is heel rap, sneller als een BX GTI. Die van mij doet 80-120 in de 3 in 6,9 s en in 4 duurt het 8,5 in 5 is het 13,1.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 mei 2005 03:19 AM
  [ # 15 ]
easternnl schreef:
mpostma schreef:

Vanavond ff een paar benchmarkjes met de Turbo D12 herhaald.

80-120 in de 4 is nu 6.5 sec.
80-120 in de 5 is 12.1. Vooral in het begin gaat traag omdat de turbo nog niet echt sleurt bij 80 in de 5.

0-100 en top niet gemeten.

Gr,
Marten

Dat is heel rap, sneller als een BX GTI. Die van mij doet 80-120 in de 3 in 6,9 s en in 4 duurt het 8,5 in 5 is het 13,1.

En dan zat je er waarschijnlijk nog in je eentje in ook? Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
1 van de 38
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook