Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou toch nog een éérts proberen om hem door te spoelen met de tuinslang , en eventueel een keer met een koelsysteemreiniger proberen .
Anders met de oude bekende ” soda ” , die moet je wel in warm water oplossen , in je systeem gooien , een poos goed doorrrijden en dan terug overvloedig spoelen . Het enige gevaar is als je dat koud laat worden in je motor hij volledig bedekt word met een wit laagje ...... ops:
Als het inderdaad een hele dag werk is om dat radiatorke te vervangen zou ik toch zeker een poging wagen om dit ontstopt te krijgen .
Als je er een tuinslag kunt opzetten weet je ook gelijk of hij goed doorloopt of niet .
Die kleppen binnenin je verwarming zou ik toch ook maar eens ( laten ) controleren . Weet dat het bij andere modellen met kleine servomotortjes werkt en deze durven ook al wel eens falen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hier is volgens mij iets vreemds aan de hand
De aanvoer slang naar de kachel radiateur zou de zelfde temperatuur moeten hebben als het kvs wat in de motor circuleert.
En dan hou je de slang beslist niet langer dan een seconde vast!
Verder , als de kachel rad . dicht zit MOET je duidelijk temperatuurverschil voelen over de slangen **als je de kachel ventilator tenminste aan had** !!!
Weet je zeker dat de motor op bedrijfs temperatuur komt ?
Een nieuwe thermostaat zegt niet alles , meten met een externe temperatuur meter wel
nanko schreef:Hier is volgens mij iets vreemds aan de hand
De aanvoer slang naar de kachel radiateur zou de zelfde temperatuur moeten hebben als het kvs wat in de motor circuleert.
En dan hou je de slang beslist niet langer dan een seconde vast!
Verder , als de kachel rad . dicht zit MOET je duidelijk temperatuurverschil voelen over de slangen **als je de kachel ventilator tenminste aan had** !!!
Weet je zeker dat de motor op bedrijfs temperatuur komt ?
Een nieuwe thermostaat zegt niet alles , meten met een externe temperatuur meter wel
De slang die naar de radiateur gaat is wel heet. Die naar de kachelradiateur kan ik zonder problemen vast pakken… Ik ga vanmiddag nog eens een keer voelen met de blower op max. Moet ik gedurende de hele rit (25 km) de blower op stand 4 zetten dan?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
nanko schreef:Weet je zeker dat de motor op bedrijfs temperatuur komt ?
Een nieuwe thermostaat zegt niet alles , meten met een externe temperatuur meter wel
Dacht dat er op de temperatuurmeter van de wagen te zien was dat hij 95 graden wordt , dus daar geen probleem .
Als de verwarmingsslangen niet zo warm worden als de motor wijst dit toch heel duidelijk op geen doorstroming .
Dus ofwel staat er een kraan in en is die niet open , ofwel is de radiator verstopt .
Blower maakt niet uit voor je koelwatercirquit .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Misschien heb ik het over het hoofd gezien maar ik lees alleen dat de radiateur ventilator inkomt bij 95 graden , maar dat doet ie ook bij een defecte thermostaat , als je maar stilstaat en lang genoeg wacht
De kachel blower is wel degelijk van belang voor de test , als je hem niet gebruikt is er geen warmte afgifte , dus geen temperatuur verschil over in en uitgang kachel radiator
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
nanko schreef:Misschien heb ik het over het hoofd gezien maar ik lees alleen dat de radiateur ventilator inkomt bij 95 graden , maar dat doet ie ook bij een defecte thermostaat , als je maar stilstaat en lang genoeg wacht
De kachel blower is wel degelijk van belang voor de test , als je hem niet gebruikt is er geen warmte afgifte , dus geen temperatuur verschil over in en uitgang kachel radiator
Met mijn 35 jaar autotechnieker ervaring heb ik nog niet geweten dat een wagen met een kapotte thermostaat nog normaal koelt en de ventilator laat opspringen ” als je maar lang genoeg wacht “
Heetlopen en overkoken doet hij dan .
heb eens even geinformeerd : een Xsasa heeft dus inderdaad GEEN verwarmingskraan .
Het is dus een klep bovenop het radiatortje dat de keuze maakt koud of warm .
Bij een airco uitvoering wordt dit met een servo motortje aangestuurd .
De NON airco versie is gewoon met kabeltjes .
Die kabeltjes kunnen natuurlijk uit elkaar schieten , en die servo motortjes gaan dus wel al eens stuk .
Dus ik denk dat we best onze aandacht gaan vestigen op de werking van die klep .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Met kapot bedoel ik blijvend openstaan en niet blijvend dicht !
Misschien is het rubberringetje niet gemonteerd en loopt er KVS
om de thermostaat heen
Ook in het eerste geval zal de motor uiteindelijk oververhit raken
er is immers geen rijwind koeling.
De radiateur ventilator zal dan inschakelen en de motor
temperatuur daalt.
Bij rijdend voertuig is de capaciteit van de motorradiator te groot
en de motor zal nooit op temperatuur komen dus de kachel radiator
ook niet
r1Ch schreef:Ik ga vanmiddag nog eens een keer voelen met de blower op max. Moet ik gedurende de hele rit (25 km) de blower op stand 4 zetten dan?
Nee gewoon tijdens de test is genoeg , geef hem een paar minuten om te stabiliseren het effect is vrij snel
Als je merkt dat de kachelluchttemperatuur bij stilstaan , aanzienlijk warmer wordt dan tijdens rijden dan wijst dat toch op een thermostaat probleem.
Nou, ik heb het ontlucht volgens mij…
Wat ik gedaan heb is het volgende: auto opgehoogd achter dmv blokjes, ventieltje van de kachelradiateur afgehaald en een grote trechter op het expansievat en continu bijgevuld en 1 uur volgehouden. De koelvin sloeg ook diverse malen aan.
Ik zag veel bubbels weggaan uit het kachelradiateur. Helaas doet de verwarming het er niet beter op. De rechterslang wordt wel warm en de linker totaal niet (vanaf de voorkant gezien).
Is het dan toch de kachelradiateur?
gr Richard
Bovenstaand bericht gewijzigd…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Volgens mij zit je radiatortje verstropt .
Ofwel spoelen , en proberen te reinigen ,ofwel vervangen maar ik hoor dat dit een megaklus is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Morgen ga ik een afspraak maken voor het vervangen van de radiator…
update volgt.
r1Ch schreef:Morgen ga ik een afspraak maken voor het vervangen van de radiator…
update volgt.
Afspraak gemaakt, a.s. maandag kan het worden gedaan…
Totale kosten € 300 incl. BTW! Koopje toch!?
Het is vervangen en hij doet het weer zoals het hoort…. Wat mij betreft mag hier dus een slotje op…
iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken etc.
gr Richard