Sinds vandaag wil mijn Xantia 1.8 16V uit 1998 niet meer starten.
De accu doet het nog prima en ook draait de startmotor rond. Tevens ruik ik tijdens het starten een benzinelucht, dus dat zou betekenen dat de injectie ook goed zijn werk doet.
Ik vermoed dus dat er iets is met de ontsteking.
Wie heeft er tips wat ik nog allemaal kan testen of kan doen om dit op te lossen? (hoe test ik bijvoorbeeld de bobinegallerij en bougies?)
een bougiekabel los trekken van z’n bougie en vervolgens deze kabel tegen je motorblok houden (= massa) geen vonk: dan je onstekingsmodule controleren en/of je bobine enz…....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:een bougiekabel los trekken van z’n bougie en vervolgens deze kabel tegen je motorblok houden (= massa) geen vonk: dan je onstekingsmodule controleren en/of je bobine enz…....
Ik heb een 16V; hier zitten geen echte bougiekabels in toch? De bobine zit direct op de bougie
Janwillem schreef:citroen23 schreef:een bougiekabel los trekken van z’n bougie en vervolgens deze kabel tegen je motorblok houden (= massa) geen vonk: dan je onstekingsmodule controleren en/of je bobine enz…....
Ik heb een 16V; hier zitten geen echte bougiekabels in toch? De bobine zit direct op de bougie
als dat zo is dan zou ik de gallerij lostrekken van de bougie en deze gallerij dan tegen het blok houden om vervolgens iemand te laten starten.
zitten de bougie’s aansluitingen diep in de kabel/huls dan 4 losse bougie’s erin steken en deze tegen het blok houden. kort samengevat: het gaat erom om te zie of (de bobine(‘s)) een vonk/vonken afgeeft.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Weet iemand of zo’n bobine-gallerij zomaar in 1 keer kapot kan zijn?
Vooralsnog even opgelost:
de electrode-afstand van de bougies verkleint en dat lijkt te helpen. Achterstallig onderhoud?!?!
ik kan er alleen nog niet bij dat de auto van het ene op het andere moment helemaal niet meer startte
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dan zou het volgens mij nog steeds je bobinegallerij kunnen zijn die niet meer helemaal lekker is: als je de electrodeafstand verkleint verlaag je de doorslagspanning dus hoeft de bobine een lagere spanning te genereren om de bougies te laten vonken.
zag deze net op MP
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Op het forum van http://www.xantia.net worden er twee aangeboden voor €40,- per stuk. Eén afnemen kan ook hoor.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton