Differentieelhuis gescheurd +rechter dif.tandwiel in stukken
Bridget
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 23-11-2008

- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Gepost: 23 november 2008 08:51 PM

Xantiakenners,

Ik hoop dat er iemand is die kan verklaren hoe mijn Xantia kapot is gegaan.

Autotype: Xantia 1.8i X E2 van 03-1994; handgeschakeld; km stand 166000.
Zichtbare schade: differentieelhuis is aan rechterzijde geheel gebarsten van onder tot boven. Aan onderzijde is er echt een stukje uit dit huis gebroken. Het kleine tandwieltje aan rechterzijde van differentieel is er in stukken uitgevallen.
Situatie: Scherpe bocht naar rechts in 50km zone. Insturen naar rechts, auto komt rechts een beetje omhoog (lijkt me logisch). Komt echter na het nemen van de bocht niet direct omlaag, maar blijft hoog. Ineens klapt auto rechts omlaag en maakt veel herrie. Ik dacht op een kale velg te rijden; auto direct aan de kant gezet. Er liep met een enorme snelheid vloeistof uit motorruimte; toen dacht ik nog aan LHM. Aangezien ik 30 meter verder woonde heb ik de auto met veel herrie de oprit op gereden. Uitstromende vloeistof bleek versnellingsbakolie te zijn. Ik kon zo in het differentieelhuis kijken doordat rechtsvoor de aftapplug een stukje van het huis ontbrak. Een stukje van een klein tandwieltje en een deel van een conische ring kon ik er zo uitpakken. Aan het begin van de oprit heb ik het stukje differentieelhuis en andere stukjes van het kleine tandwieltje teruggevonden.

Wie heeft er een goede verklaring voor veroorzaakte schade?

Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 november 2008 09:02 PM
  [ # 1 ]

Het lijkt op een aandrijfas die vast is komen te zitten in z’n tripoidehuis. Dat MOET kunnen schuiven namelijk. Loopt dat vast dan druk de tripoide het diff.huis kapot.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bridget
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 23-11-2008

- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Gepost: 25 november 2008 02:35 AM
  [ # 2 ]

Waterman771 bedankt voor je reactie!

Jammer dat er niet meer mensen hebben gereageerd.
Omdat ik niet zou willen dat men gelijk een pas plaatsgevonden reparatie als oorzaak aan zou wijzen, plaats ik deze informatie iets later: 4 weken voor voorgenoemde schade is de koppelingsplaat vervangen. De uitvoerende Citroën garage heeft tegelijk drukgroep, keerringen, lager etc. vervangen. Om dit te doen is natuurlijk de versnellingsbak losgehaald en ik neem aan dat daarvoor de aandrijfassen ook zijn losgehaald.
De garage geeft echter als reactie: er is een tandwiel in de versnellingsbak rond gaan zweven die alles heeft vernield, en dat heeft niets met de pas uitgevoerde reparatie te maken.
Ik verdenk toch de reparatie als oorzaak.
Wie kan me een goede verklaring geven voor de schade en hoe er zichtbaar aangetoond worden wat de oorzaak is?

Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 25 november 2008 02:47 AM
  [ # 3 ]

Een maatje van me heeft dit laatst ook meegemaakt mijn zijn 405 MI16, deze had al jaren dezelfde koppeling dus het hoeft absoluut niet aan de reparatie gelegen te hebben, zoveel kan daar eigenlijk niet bij mis gaan dat je niet direct zou merken bij de eerste meters rijden. Het enige, maar dat is voor jouw versnellingsbak geloof ik niet van toepassing, wat echt mis zou kunnen gaan is dat je bij het loshalen van de aandrijfassen een pen in je diff zou moeten steken omdat anders het kilometertellermechanisme in het diff zou kunnen vallen. Maar mocht dat gebeurd zijn, dan had je dus geen kilometerteller meer en stond je 5 minuten later uiteraard weer bij de garage.

Gelukkig kun je BE3 bakken voor een appel en een ei scoren, en een diff overschroeven is niet zoveel werk, alhoewel ik denk ik liever meteen maar heel de bak over zou zetten als ik dit zo zie.

Hoe dan ook denk ik dat Waterman het bij het rechte eind heeft voor wat betreft de oorzaak (shuiven moet om te kunnen nivelleren), en dat heet helaas in de volksmond botte pech, ook wanneer de garage gelijk heeft voor wat betreft zwevende tandwielen in de versnellingsbak is dat zo (alhoewel ik dat niet zo snel zie gebeuren bij een BE3)

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook