1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
LHM lekkage..
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 29 mei 2005 11:48 PM

Helaas heb ik een LHM lekkage geconstateerd.
Het euvel speelt enkel wanneer ik de auto laat zakken via de hendel, dan sprietst er een straaltje vanaf een plaats net achter de carterpan.
Ik heb wat foto’s gemaakt zodat iemand misschien een idee heeft.
Als de auto op 1 hoogte blijft verliest hij niets..




Ik weet niet wat dat ronde ding is maar daarbij zijlt het eruit..

Het resultaat….nog niet eens gebeurd tijdens het rijden maar enkel tijdens wat gymnastiek oefeningen en motor wat laten lopen. Sad

Vanuit de info die ik al op de forums gelezen heb denk ik dat het een retour leiding is. Helaas heb ik alleen geen brug om eens goed te kijken.
Het peil blijft goed staan..

Rien

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 29 mei 2005 11:54 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij is dat inderdaad een retourleiding, die van de hoogteregelaar afkomt. Ik geloof dat het een rubberen slang is. Met een beejte geluk ligt de slang alleen van de hoogteregelaar af, maar hij kan ook gescheurd zijn, in dat geval moet je er even een stukje remleiding of zo tussen zetten Very Happy

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 mei 2005 12:01 AM
  [ # 2 ]

Om meer precies te zijn, ik denk dat ‘t de kleine octopus is. Dus de retourleiding vanaf de hoogteregelaar. Daar komt nogal wat druk op te staan bij het laten zakken, dus spuit het er echt uit.
Het kan ook zijn dat er een slangklem aangedraaid moet worden ofzo.

De grote octopus kan ‘t eigenlijk niet zijn, die spuit niet maar drupt.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 30 mei 2005 12:01 AM
  [ # 3 ]

Ik heb even een foto ter verduidelijking gezocht:

Het gaat - denk ik - om het slangetje waar het cirkeltje omheen staat, maar het kan ook een van de leidingen van de octopus gaan, die er onder/achter liggen.[/img]

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 mei 2005 12:05 AM
  [ # 4 ]

Dat slangetje komt me akelig bekend voor…. Bij het vervangen van de kleine octopus was ‘t een enorm gekloot om dat slangetje erop en vast te krijgen. Kun je dus totaal niet bij…. tijdens dat gekloot is de grote octopus lek gegaan

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 30 mei 2005 12:27 AM
  [ # 5 ]

Het lullige is dat ik nog niet eens echt met de auto gereden heb. Het lijkt te zijn gebeurd tijdens het gymnastieken. Iedereen doet dat wel die pas z’n BX heeft….
Ik zal eerdaags binnenkort er eens goed onderkruipen nadat ik een paar flinke balken heb neergelegd.

Rien

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 mei 2005 12:30 AM
  [ # 6 ]

Het lullige is dat ik nog niet eens echt met de auto gereden heb. Het lijkt te zijn gebeurd tijdens het gymnastieken

Da’s wel logisch… normaal staat er niet veel druk op die retourslangen. Pas als je ‘m een eind laat zakken, komt er een echte retourstroom. Dat is dus het moment dat er het meeste druk op komt te staan.
En dat is dus het moment dat je het merkt als een slangklem net niet vast genoeg zat, een slang net te rot was enz…

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 30 mei 2005 12:34 AM
  [ # 7 ]
KuikenXXL schreef:

Het lullige is dat ik nog niet eens echt met de auto gereden heb. Het lijkt te zijn gebeurd tijdens het gymnastieken. Iedereen doet dat wel die pas z’n BX heeft….
Ik zal eerdaags binnenkort er eens goed onderkruipen nadat ik een paar flinke balken heb neergelegd.

Rien

Dat moest haast wel, want toen ik hem aan je verkocht lekte hij geen LHM.
Hoe *gymnastiek* je dan met hem….van de onderste stand meteen in de hoogste ??

Ik heb al vaker gelezen dat dit niet zo best is voor het systeem.
Overigens is een retourleding een fluitje van een cent…...dat hebben ze bij mijn huidige BX bij Chyparse vorige week even gedaan, was nog geen 10 minuten werk en kostte me totaal 17.- euro.
Maar volgens mij is dit niet de retourleiding, want dan zou je een plasje LHM hebben vlak bij het wiel….en dit zit meer midden onder de auto als ik de foto zo bekijk.

Je kunt dat simpel zelf bekijken door het stuur helemaal naar 1 kant te draaien en dan bij het wiel bij de veerpoot kijken of daar die slangen lekken.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 mei 2005 12:37 AM
  [ # 8 ]

Ik heb al vaker gelezen dat dit niet zo best is voor het systeem

Mwah… ik heb het idee dat een goed functionerend systeem dat moet kunnen hebben. Als ie bij het neerstorten gaat lekken, was er al iets niet helemaal lekker.

Overigens is een retourleding een fluitje van een cent…...dat hebben ze bij mijn huidige BX bij Chyparse vorige week even gedaan, was nog geen 10 minuten werk en kostte me totaal 17.- euro.
Maar volgens mij is dit niet de retourleiding, want dan zou je een plasje LHM hebben vlak bij het wiel….en dit zit meer midden onder de auto als ik de foto zo bekijk.

Volgens mij bedoel je de veerpootretour…. da’s inderdaad zo gedaan.
Het gaat hier echter om een van de andere retourbundels, en ik vermoed de kleine octopus. Dat is een sikke slang van de drukregelaar naar de ketel, waar vlak voor de ketel 2 dunne slangetjes van aftakken. Die gaan door die grote bundel naar beneden, eentje zit er op de hoogteregelaar en de andere zit geloof ik op een lange leiding naar achteren.

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 30 mei 2005 12:50 AM
  [ # 9 ]

Volgens mij is 1 van die hele dunne leidingkjes losgeschoten die uitkomen boven op de dop van het LHM vat.

Waar dienen die 2 dunne leidinkjes voor ?? ze komen uit in de dop die je van het vaatje af kan halen.

Nog even voor jou Bram..ik heb de afgelopen tijd expres gekeken onder de wagen zonder dattie verplaatst werd of in gebruik was. De auto lekte geen druppel.  dat weet ik zeker want ik was er extra alert op.
Gymnastieken is bij mij een paar keer van stand verwisselen. De auto doet er zeker 2 a 3 dagen over om in stildstand enigzins zakken.

Rien

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 mei 2005 12:59 AM
  [ # 10 ]

hm ik heb me ook altijd afgevraagd wat dat voor leidinkjes zijn, maar zou dat niet de ontluchting van het vat kunnen zijn?

Ik gok nog steeds op de kleine octopus

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 30 mei 2005 01:01 AM
  [ # 11 ]

Ik geloof dat een van die kleine leidingen inderdaad voor de ontluchting is, maar de andere die achter de motor langs loopt, is volgens mij een lekleiding. (van het remservo of zo)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 mei 2005 01:22 AM
  [ # 12 ]
Harm schreef:

Ik heb al vaker gelezen dat dit niet zo best is voor het systeem

Mwah… ik heb het idee dat een goed functionerend systeem dat moet kunnen hebben. Als ie bij het neerstorten gaat lekken, was er al iets niet helemaal lekker.

Overigens is een retourleding een fluitje van een cent…...dat hebben ze bij mijn huidige BX bij Chyparse vorige week even gedaan, was nog geen 10 minuten werk en kostte me totaal 17.- euro.
Maar volgens mij is dit niet de retourleiding, want dan zou je een plasje LHM hebben vlak bij het wiel….en dit zit meer midden onder de auto als ik de foto zo bekijk.

Volgens mij bedoel je de veerpootretour…. da’s inderdaad zo gedaan.
Het gaat hier echter om een van de andere retourbundels, en ik vermoed de kleine octopus. Dat is een sikke slang van de drukregelaar naar de ketel, waar vlak voor de ketel 2 dunne slangetjes van aftakken. Die gaan door die grote bundel naar beneden, eentje zit er op de hoogteregelaar en de andere zit geloof ik op een lange leiding naar achteren.

Tja, als de leidingen ouder worden valt zo’n hoge druk ineens ze heel slecht. Niet al te enthousiast gaan gymnastieken dus, al is het niet slecht het af en toe eens heel mild (tandje voor tandje) te doen.

Als je zeker weet dat het alleen de regelretour v/d hoogteregelaar is kun je overwegen gewoon van de handle af te blijven. Ik heb zelf ruim 3 jaar en 1 ton aan kms met een lekke regelretour gereden en gewoon van het handletje afblijven deed de truuk.

Enige “probleem” was eens per halfjaar een scheutje LHM en bij iedere APK gezeur bij het drukloos maken (maar geen afkeur of aantekening).

Voor het geld wat die 3 of 4 flesjes LHM me in die tijd gekost hebben kan ik geen nieuwe octopus kopen of plaatsen, zelfs niet bij Hegru.

Kijk het dus even aan zou ik je willen aanraden. Als ie niet continue staat dood te bloeden is er niks a/h handje.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 mei 2005 01:30 AM
  [ # 13 ]
Harm schreef:

hm ik heb me ook altijd afgevraagd wat dat voor leidinkjes zijn, maar zou dat niet de ontluchting van het vat kunnen zijn?

Ik gok nog steeds op de kleine octopus

De ene loopt al snel dood onder de omgezette rand op je binnenscherm in een soort kabelclip; de andere gaat naar de stuurbekrachtiging. Alleen SB-modellen hebben er 2 doorzichtige leidingen, zonder SB maar 1 (dan meestal zwart) leidinkje.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 30 mei 2005 01:55 AM
  [ # 14 ]
Bram schreef:
KuikenXXL schreef:

Het lullige is dat ik nog niet eens echt met de auto gereden heb. Het lijkt te zijn gebeurd tijdens het gymnastieken. Iedereen doet dat wel die pas z’n BX heeft….
Ik zal eerdaags binnenkort er eens goed onderkruipen nadat ik een paar flinke balken heb neergelegd.

Rien

Dat moest haast wel, want toen ik hem aan je verkocht lekte hij geen LHM.
Hoe *gymnastiek* je dan met hem….van de onderste stand meteen in de hoogste ??

Ik heb al vaker gelezen dat dit niet zo best is voor het systeem.
Overigens is een retourleding een fluitje van een cent…...dat hebben ze bij mijn huidige BX bij Chyparse vorige week even gedaan, was nog geen 10 minuten werk en kostte me totaal 17.- euro.
Maar volgens mij is dit niet de retourleiding, want dan zou je een plasje LHM hebben vlak bij het wiel….en dit zit meer midden onder de auto als ik de foto zo bekijk.

Je kunt dat simpel zelf bekijken door het stuur helemaal naar 1 kant te draaien en dan bij het wiel bij de veerpoot kijken of daar die slangen lekken.

Van de onderste naar de hoogste stand is helemaal niet zo slecht voor het systeem. Andersom kan voor een rotte slang net de nekslag zijn.
Een goed onderhouden hydraulisch systeem moet geen enkele moeite hebben met het laten zakken en stijgen van de BX.
Verder heb je aan een BX vele retourleidingen en niet alleen maar bij de voorwielen. Hier wordt gesproken over de retour van de hoogteregelaar. Deze zul je niet bij een van de voorwielen vinden, maar meer ergens halverwege, neigend naar de rechterzijde van het subframe.

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 30 mei 2005 11:30 AM
  [ # 15 ]

@Erik..het komt ook duidelijk bij het sub frame vandaan ergens achter het carterpan aan de linkerkant (vanaf voorzijde).
@Karel..Bij normaal gebruik en het laten staan in 1 stand houdt hij dat denk ik ook nog wel heel lang vol want hij lekt verder geen druppel
@Harm..Ik ga eens goed kijken naar die kleine octopus..

Zouden jullie onder de wagen durven kruipen als hij op flinke houten balken staat? Ben wel benieuwd..en wil er wel eens helemaal onder om te kijken.

In ieder geval ga ik een litertje LHM bijkopen en laat hem in de normale stand staan.

Voor meer Foto’s
http://photobucket.com/albums/y299/KuikenXXL/

Rien

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook