Hey allemaal,
Sinds enige tijd zwabbert mijn versnellingspook heftiger als voorheen. Heeft ie altijd al gedaan sinds ik erin rij, maar het is erger geworden. Vooral tijdens het optrekken en dan voornamelijk zo tussen de 60 en de 100 km/u is het kermis. De auto schudt dan ook een beetje. Constante snelheid of gas terug levert zo goed als geen probleem.
Aandrijfas links is vorig jaar nog vervangen en die rechts heb ik er onlangs nog geprobeerd uit te halen om een hoes van te vervangen, niet gelukt (zit vastgehaakt in de bak) maar as zag er nog goed uit. Van de versnelling kraakt mijn 2 en die gebruik ik dus al een jaar niet meer. Auto trekt een heel klein beetje naar rechts en is dus niet uitgelijnd.
Kan iemand me met deze info vertellen wat er met mijn lieve oranje beestje zou kunnen zijn???
motorsteunen?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Lijkt mij ook op motorsteunen inderdaad. Het overmatig kantelen van de motor bij het optrekken veroorzaakt spanningen in de aandrijflijn welke weer worden doorgegeven naar de versnellingspook…
Die rechter aandrijfas zit trouwens in de achterste motorsteun vast met een rollager.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Die rechter aandrijfas zit trouwens in de achterste motorsteun vast met een rollager.
Aha! Daarom kregen we hem dus niet uit de bak getrokken…
Ik ga de motorsteunen bekijken, zou goed kunnen dat het dat is.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat lager zit vast met 2 haakbouten (m6).
als je de moeren een centimeter of 2 losdraait, kun je de bouten induwen en een halve slag draaien. Vervolgens schuif je zo je hele as uit de motorsteun.
Een Haynes manual is goud waard
Hmm. Die Haynes heb ik, en die hadden we ook bij de hand toen we die as eruit haalden. We hebben inderdaad die twee bouten losgedraaid zoals beschreven in het sleutelboek maar kregen het ding er niet uit.
Ik dacht dat je het over een ander punt had waar de as nog vast zou zitten aan de motorsteun maar volgens mij hebben we dan toch de juiste schroeven losgedraaid. Maar goed, de as kwam er dus niet uit
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dan moet je denk ik wat meer geweld toepassen…
Al moet ik zeggen dat ik al van verschillende C15’s en ook een 205 de hoezen vervangen heb, en het eigenlijk nooit echt moeilijk ging.
Zorg wel dat de haakjes van die bouten weggedraaid zijn he? (Als die as er nog uit moet tenminste)
Succes!
We hebben behoorlijk wat geweld toegepast maar durfden op een gegeven moment niet nog heftiger te meppen en te trekken omdat we de as niet wilden beschadigen. Mijn klusmaat heeft ook zelf de aandrijfassen van zijn C15 vervangen en die trok ie er moeiteloos uit. Maar mijn oranje beestje stribbelt dus tegen.
Die nieuwe ashoes zit er uiteindelijk wel op trouwens, maar hoe ik in de toekomst dat ding eruit zou moeten krijgen
Nachtje ervoor kruipolie op spuiten?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bedankt voor de tip!
Heeft iemand van jullie trouwens nog een C15E staan of onderdelen liggen? Blokje, versnellingsbak, stuurhuis?
Ik heb afgelopen wiekent de motorsteunen nagekeken, zagen er nog goed uit. Vervolgens de auto voor op assteunen gezet, de motor gestart en eens gas gegeven. Rammelderammel…de aandrijfas aan de bestuurderskant (dus niet die waar we voorheen aan hadden liggen sleutelen) heeft een behoorlijke speling op het gewricht aan de kant van de bak. Grote grap is, de garage heeft daar 2 jaar geleden toen ik de auto kocht een nieuwe in gezet. Kan die nu al kapot zijn??? Of kan die speling ook op het punt zitten waar de aandrijfas de bak in gaat???
Met weinig toeren draaide het wiel aan de bijrijderskant trouwens schoksgewijs rond. Zou kunnen dat de rem daar wat aanloopt, weet het anders ook niet. Die aandrijfas zag er aan die kant verder goed uit.
Wat bedoel je met grote speling? In welke richting?
Het schoksgewijs ronddraaien is niet echt om je zorgen over te maken, er is niet zoveel kracht nodig om het wiel tegen te houden en het aanliggen van de remblokken kan dat inderdaad wel doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Als je de aandrijfas van voor naar achter beweegt (dus niet heen en weer tussen bak en wiel) heeft ie wel een paar milimeter. Je ziet het hele zaakje ook behoorlijk rammelen bij gas geven. Ik las in het sleutelboek inderdaad dat “wear in the inner constant velocity joint” een heen en weer schuddende auto kan opleveren.
Had jij nog andere ideeën?
Nu is het gas geven bij los hangende wielen niet echt aan te raden daar de max hoek dan wel bereikt is, kan me voorstellen dat je dan wel een paar mm slag kunt zien.
Of de lagering van je bak versleten is? volgens mij heb je dan wel erger geluid.
Ja die as kan al terug versleten zijn, snel optrekken en vooral met bochtenwerk doet zijn werk…..
Is de as er nog uit geraakt?
Bij de ZX heb ik er ook op liggen vloeken en toch bleek hij uiteindelijk slechts een beetje roestsporen te hebben.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hm vreemd. Ik heb sinds de 2 jaar dat ie vervangen is er nog geen 20.000 km in gereden en ik rij als een oud wijf. Blijf het dus raar vinden dat ie al stuk is.
Ik ga em van het wiekent eens eruit halen…