lekke kofferbak
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 23 november 2008 09:47 PM

De apk staat weer voor de deur en 1 van de zaken die ik moet doen is het inlassen van een nieuwe kofferbakbodem en de zgn t-plaat (met de kriksteunen). Natuurlijk is dit symptoombesrijding want wat raar is dat ik ondanks de nieuwe rubbers en pallas afdichting nog steeds (een beetje) roestwater in de kofferbak heb staan.
Er is mij gezegd dat al het water van boven komt maar kan niet 123 iets ontdekken. tips ?

grtz

rob

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 23 november 2008 11:16 PM
  [ # 1 ]

Door het slot?

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 23 november 2008 11:48 PM
  [ # 2 ]

Hoi,

Het loopt langs je achterraam naar de zijkant en dan tussen de rubbers van de schelpen…. misschien.
Doppen uit de bak trekken zodat die ook kan leeglopen, indien nodig gaten bijmaken.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 24 november 2008 03:29 PM
  [ # 3 ]

Altijd een lastig probleem, vocht in de kofferbak. Je zult moeten proberen om goed waar te nemen wanneer en waar er vocht bijkomt. Dus eerst zo goed als mogelijk droog maken en eventuele bekleding verwijderen. Leg bijvoorbeeld droge kranten onder de bodemmat en op andere plekken.

Wordt de zaak ook nat als de auto stilstaat? Kijk dan inderdaad naar het slot (zit het afvoerslangetje er nog aan?) en naar de ruimte tussen C stijl en hoedenplank.
Wordt de bak nat tijdens het rijden kijk dan eens naar de aanhechting van de achterklepveren maar vooral ook naar de wielkasten. Wielkasten kunnen op vele plekken lek zijn, maar een punt van aandacht is in ieder geval de hoek tussen de achterwand van de kofferbak en de wielkasten: achter de driehoek versterking in de bak en in de wielkast achter de bevestiging voor de bumper. Lastig is dat er vrijwel altijd een laag bitumen in de hele wielkast zit waarachter overal gaten kunnen zitten.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 24 november 2008 04:12 PM
  [ # 4 ]

Verzameld condens van de LPG-tank (voorzover aanwezig)?
Een plas is wel veel, trouwens, zou op te sporen moeten zijn: jij in de kofferbak en je vriendin hup, door de wasstraat (zonder antenne) laten rijden Laughing

knuffel

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 24 november 2008 10:59 PM
  [ # 5 ]

even gecheckt,

* slot - slangetje aanwezig, nieuwe pakking
* wielkasten - bekleding eraf, geen lekkage met een hogedrukspuit
* scharnieren - nieuwe rubbers, waterdicht
* Langs het raam en de schelpen - mijn vriendin zit nog in de kofferbak

Kan het zijn dat het via de achterplaat naar binnen komt, op de hoogte van de bumpersteunen ?

grtz

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 november 2008 10:15 AM
  [ # 6 ]
AH1828 schreef:

Druppels op je tank?
Je gas verdampt toch niet in je tank, dat gebeurt toch in de verdamper?

Of slurpt ‘ie zoveel?

Bij het tanken komt koude LPG uit de pomp in de warme tank van de auto. Zeker in de zomer is het temperatuurverschil erg groot, het vocht ut de omringende lucht condenseert op de tank in druppels, die vallen eraf en verzamelen zich in de bekleding onder de tank.

Ga ‘s zomers maar eens tanken met de kofferbakdeksel open, dan kun je precies zien hoever de tank gevuld is met LPG (direct tijdens tanken, dus). Was bekend verschijnsel bij de binnenvullers in de jaren 80.

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 november 2008 01:47 PM
  [ # 7 ]
robbertkars schreef:

even gecheckt,

* slot - slangetje aanwezig, nieuwe pakking
* wielkasten - bekleding eraf, geen lekkage met een hogedrukspuit
* scharnieren - nieuwe rubbers, waterdicht
* Langs het raam en de schelpen - mijn vriendin zit nog in de kofferbak

Kan het zijn dat het via de achterplaat naar binnen komt, op de hoogte van de bumpersteunen ?

grtz

Komt vaak via de bumpersteunen, dan via de doorgeroeste binnenschermen…

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10367
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 november 2008 09:08 PM
  [ # 8 ]
DriverD schreef:
robbertkars schreef:

even gecheckt,

* slot - slangetje aanwezig, nieuwe pakking
* wielkasten - bekleding eraf, geen lekkage met een hogedrukspuit
* scharnieren - nieuwe rubbers, waterdicht
* Langs het raam en de schelpen - mijn vriendin zit nog in de kofferbak

Kan het zijn dat het via de achterplaat naar binnen komt, op de hoogte van de bumpersteunen ?

grtz

Komt vaak via de bumpersteunen, dan via de doorgeroeste binnenschermen…

Dat is zeker als je door het gat in de verstevigingsdriehoekjes water ziet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 25 november 2008 09:25 PM
  [ # 9 ]

anders gewoon een krant erin leggen, zie je waar deze nat word .. mijn vorige DS had ook erg veel vocht onder de hoedenplank bekleding, het schint door de rubbers van het raam te komen vaak door vuil endergelijke .. misschien is het nog een optie om het raamrubber iets in te korten.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 26 november 2008 01:58 AM
  [ # 10 ]
robbertkars schreef:

Kan het zijn dat het via de achterplaat naar binnen komt, op de hoogte van de bumpersteunen ?

Zoals ik boven al wat ingewikkelder zei, en Jantje en DriverD inmiddels ook: Ja!
inderdaad checken bij de vesterkingshoekjes na een stukje rijden in nattigheid. Zie het niet direct dan krant erin. Succes!

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 26 november 2008 09:46 AM
  [ # 11 ]

Aanhechting van de C-stijl op de hoedenplank rot?

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 27 november 2008 09:49 AM
  [ # 12 ]

even een korte update.
De kofferbodem en een deel van de t-plaat liggen eruit, helaas zijn ook delen van de ophanging van de veerarmen rechts verrot.
Wat blijkt, mijn ds-je heeft in een vroeger leven een tik van achter gekregen. Hierdoor is een deel van de kofferbakbalk (zo noem ik het maar) aan de rechterkant in elkaar gedrukt en provisorisch gerepareerd met erg veel kunst en vliegwerk.
Het water loopt over de iets kortere regengoot en komt dan via een scheur onder de achterplaat naar binnen.

Dus er is nog wat werk aan de winkel en wat reparatieblikwerk te kopen.
Chyparse, here i come!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 november 2008 02:30 PM
  [ # 13 ]

Ik had ook vocht in de kofferbak. Dit kwam doordat de horizontale puntlasrand (richel achter numplaathouder) van de tweedelige achterplaat water kan verzamelen van beide regengoten (langs de A-spatborden) .Als deze richel maar een klein beetje omhoog staat blijft er water staan met vuil=roest. Ik heb de richel een beetje naar beneden getikt zodat hier geen water in kan staan.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook