Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
garagestmarien schreef:hogervp schreef:De echte liefhebber koopt een klassieker in principe niet voor woon-werk verkeer.
Patrick
Dat zou willen zeggen, dat ik geen echte liefhebber ben? Ik wil per se een CX serie 1 rijden. Dagelijks. Wat maakt mij dat dan?
Een CX serie 1 fanaat. In de goede zins des woords. Het gaat mij om woon-werkverkeer in de zin van pakweg 15-20k en meer per jaar. En dan in Nederland gereden, in alle omstandigheden die ons fijne klimaat met zich meebrengt.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk het, Jaco.
Met andere woorden, Patje, toch weer terug naar de 60 dagenkaart?
Dat was, voor de mensen die het systeem niet kennen, een kaart voor een heel jaar, waar je op aan moest kruizen op welke dag je had gereden met je auto. Dat mocht niet meer dan 60 keer zijn, per jaar.
Erg fraude gevoelig, natuurlijk, maar zoiets dergelijks zou wel een oplossing zijn voor de oldtimers die niet voor woon-werkverkeer ingezet worden.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nee, geen 60 dagenkaart. Gezien een liefhebber ook maar in slechts 1 wagen tegelijk kan zitten, maakt het niet uit welke hij het meest gebruikt, als er maar voor eentje belasting dokt.
Kortom, een niet belastingvrij voertuig moet verplicht worden om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling.
Ik baal hier echt van. Mijn XM’s worden hiermee van dergelijke voordelen uitgesloten. De grens is bovendien heel erg discutabel. Hopelijk beseft de FEHAC dat ze zichzelf hiermee ook een (grote) toeloep van nieuwe leden misloopt. Waarom zou je nog lid worden van deze club als relatief jonge auto’s met de potentie van klassieker op deze wijze worden uitgebannen.
En straks koopt iedereen een bak uit 87 als klassieker voor dagelijks gebruik. Meestal zonder kat en energielabel Z of zo. De bijtelling over de cataloguswaarde valt trouwens wel te overzien.
Een beetje klassieker is nu net zoveel waard als de cataloguswaarde indertijd.
En wel weer een mooi staaltje politiek van de CU en consorten. Eerst doen of er (toch) niets verandert en dan ineens ‘plop’ een voorstel.
Maar ja, wat doe je d’r aan…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
En wat te denken van alle nieuwe automodellen die op voorhand al een gereserveerd plekje hebben om ooit een klassieker te worden?
Denk aan de Bugatti Veyron, de Alfa 156/9 en ‘onze’ C6..en dat soort wagens (puur persoonlijk uiteraard)
Die zullen, volgens de huidige regeling, dus nooit klassiek worden…
Tenminste niet in Nederland.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat probleem heb ik ook al
Toen ik mijn CX kocht dit jaar ging ik er toch wel vanuit dat die belastingvrij ging worden over 6 jaar
Pascal schreef:En wat te denken van alle nieuwe automodellen die op voorhand al een gereserveerd plekje hebben om ooit een klassieker te worden?
Denk aan de Bugatti Veyron, de Alfa 156/9 en ‘onze’ C6..en dat soort wagens (puur persoonlijk uiteraard)
Die zullen, volgens de huidige regeling, dus nooit klassiek worden…
Tenminste niet in Nederland.
Waarom zouden die auto’s nooit klassiek worden? Natuurlijk worden ze wel klassiek, de overheid matst je alleen niet meer…
hogervp schreef:garagestmarien schreef:hogervp schreef:De echte liefhebber koopt een klassieker in principe niet voor woon-werk verkeer.
Patrick
Dat zou willen zeggen, dat ik geen echte liefhebber ben? Ik wil per se een CX serie 1 rijden. Dagelijks. Wat maakt mij dat dan?
Een CX serie 1 fanaat. In de goede zins des woords. Het gaat mij om woon-werkverkeer in de zin van pakweg 15-20k en meer per jaar. En dan in Nederland gereden, in alle omstandigheden die ons fijne klimaat met zich meebrengt.
Patrick
ach ja het is maar door welke bril je kijkt en wat je wilt zien. er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.. Zo rijdt mijn vader al 15 jaar dagelijks met zijn ami 8 en een goede kennis rijdt sinds 1978 al dagelijks met dezelfde ami 6 rond. en dat is allebei meer dan 15k en dus geen leifhebbers?
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Het zijn de uitzonderingen die de regel uiteraard weer bevestigen. Amirijders zijn echte liefhebbers natuurlijk, dat spreekt voor zich.
Maar door weer en wind met een Ami rijden zou ik persoonlijk niet doen. Kennlijk zijn ze goed geprepareerd.
Als er verder nog lieden zijn die mijn opmerking niet in de juiste context kunnen plaatsen, dan zal ik het voortaan beter proebere uit te leggen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Daar ga ik met de Visa dus mooi binnenvallen (= mei 1986)
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
patje74 schreef:Joh, voor het 2012 is, kunnen de plannen nog wel 2012 keer veranderen…
Voorlopig vind ik het wel goed zo. De modellen op de grenslijn, zoals de BX en CX, tsja… jammer, maar de eerste types vind ik vele malen mooier en dus meer het bewaren waard. Ik kan daar (nu nog?) niet zo mee zitten.
Beetje jammer deze opmerking, ... het gaat er niet om wie, wat, wel of niet mooi.
Ik heb een mooie CX serie 2 waar ik trots op ben, ik koester haar en ik rijd er mee als hobby.
Dat is dit jaar +4000 km geweest, ze is van 04-1987, ik mag dus blijven betalen, dat is k*t.
Niet omdat ik het niet wil of kan betalen, wel om de reden.
Ik gebruik haar netjes als klassieker, om te genieten en te ontspannen, niet als goedkoop woonwerkverkeerssnol.
Degene die dat nu wel doen in hun oude Mercedes, Volvo of wat dan ook van voor 87 blijft dat doen, ik mag als “brave liefhebber” nu voor extra kosten opdraaien.
Dat vind ik toch zuur.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
jaco schreef:Pascal schreef:En wat te denken van alle nieuwe automodellen die op voorhand al een gereserveerd plekje hebben om ooit een klassieker te worden?
Denk aan de Bugatti Veyron, de Alfa 156/9 en ‘onze’ C6..en dat soort wagens (puur persoonlijk uiteraard)
Die zullen, volgens de huidige regeling, dus nooit klassiek worden…
Tenminste niet in Nederland.Waarom zouden die auto’s nooit klassiek worden? Natuurlijk worden ze wel klassiek, de overheid matst je alleen niet meer…
Juiste woorden, Jaco!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
.... Ik zit te knikkebollen ops:
Typisch tijd om te kooi te gaan! Welterusten!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
r.kerstens schreef:ik mag als “brave liefhebber” nu voor extra kosten opdraaien.
Dat vind ik toch zuur.
En dat (en vele opmerkingen voor je) vind ik dan weer typisch Nederlands… Wees blij met je mooie auto, waarmee je toch in je nopjes bent en waar je van kunt genieten? Je auto kan gewoon keurig klassiek worden, en ook dan kun je er van genieten, volgens de dan-geldende regels.
Het is precies zoals Jaco zegt: alleen de overheid matst je dan niet. Het is toch zeker niet zo dat je iets afgepakt wordt?
Stelletje Calimero’s!
En iedereen die oordeelt over of een ander al dan niet liefhebber is, al dan niet afhankelijk van hoeveel km’s hij/zij rijdt, is minstens zo calvinistisch als zij de heren van de CU noemen?
Zo, mijn 2 cents liggen er…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Beste OudeLut,
Als je goed leest zeg ik niet dat ik het NIET wil betalen, ik zal zeker mijn CX daarom niet weg doen.
Wel om de reden, het is afgeschaft vanwege het “misbruik”
Dit schrijft de Fehac op hun site;
Een positief aspect vinden we tenslotte ook dat “belastingvrijstelling” nu minder betekenis krijgt als
argument om een 24 of 25 jaar oude auto te verkopen aan mensen die “goedkoop” rijden het
belangrijkste vinden. We kunnen hiermee nog sterker uitdragen dat we de organisatie van echte
oldtimerliefhebbers zijn.
Niet voor de toekomstige “oldtimers” dus en dat is een gemiste kans, ook voor de Fehac.
Echte oldtimerliefhebbers zouden van deze mooie regeling mogen blijven genieten, het kaf van het koren scheiden lijkt me beter.
Dat kan door specialeverzekeringen, overkoepelende organisaties als de Fehac en er zijn geweldige ritregistrate systemen.
Als je mijn opmerking typisch Nederlands vindt, ok dat is jouw kop koffie.
Ik blijf genieten en ook betalen, het is alleen jammer dat alles weer over een kam wordt geschoren.
Ook al ben ik in jou ogen een Calimero, gelukkig ben ik geen mak schaap die alles voor lief neemt en alle veranderingen “begrijpt”.
Er wordt mij niets afgepakt dat klopt, maar ook niet meer toegereikt en DAT mag ik zonder Calimero te zijn jammer vinden.
Dus die “extra” kosten kloppen wel een beetje want ik had wel bedacht bij aanschaf dat ik na 4 jaar wegenbelasting betalen ervan af zou zijn.
Bij deze mijn wisselgeld ......