Wat ik ook de laatste tijd merkte is dat als ik bijvoorbeeld constant 80 rijdt de lampen van mijn dashboard lichtelijk knipperen. Dit zie ik ook terug in mijn koplampen. Dus die worden steeds wat minder fel en dan weer wat feller. Het is heel subtiel, maar wel waar te nemen.
Iemand een idee wat dit is en of dit gerelateerd kan worden aan de motorproblemen?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Misschien dat je spanningsregelaar niet meer lekker is. Ik neem aan dat die ergens op/bij de dynamo zit. verder kun je de centrale massakabel checken (zit onder de accu en loopt naar het motorblok). Even demonteren, aansluitingen schoonmaken en ontroesten en dan weer terugzetten. Slechte centrale massa kan ook vreemde motorgedragingen teweeg brengen.
Iets met een slecht werkende dynamo of een slechte verbinding tussen je motorblok en de accu/rest van de auto.
Kan je met een voltmeter waarschijnlijk wel achterhalen: meet de spanning op de accu, de dynamo en de lampen als de motor loopt en er a. niets aanstaat,
b. koplampen, achterruitverwarming, blower en mist achterlicht aan staan.
Groeten,Rob
Zo weer even een update:
afgelopen woensdag ben ik op bezoek geweest bij Rob en hebben we eens wat dingen onder de loep genomen. We hebben de weerstanden van diverse sensoren doorgemeten en dat zag er goed uit.
Tevens rijd ik de komende week rond met een “leen” lambdasonde.
Na de 1e testronde op de snelweg nogsteeds de oude symptomen, maar na een reset van de computer lijkt het probleem van het hikken op de snelweg verdwenen te zijn (ik juich nog niet te vroeg!!).
Vooralsnog lijkt de lambdasonde dus de boosdoener.
Het probleem met de flikkerende verlichting is nog niet opgelost. Wel vanalles gemeten, maar eigenlijk nog niets ontdekt.
De afgelopen dagen nog wat testen gedaan en het blijkt dus de lambda te zijn. Geen gehik meer en geen problemen meer met het uitvallen van de motor bij het intrappen van de koppeling!
Weet iemand waar ik het beste zo’n lambda-sonde kan halen?
Hangt er van af wat je onder “het beste” verstaat? Het goedkoopst kun je ze op de sloop halen, maar dan heb je kans dat je een paar keer terug moet alvorens je ‘prijs’ hebt?
Je kunt ze ook bij de automaterialenhandel halen/bestellen, maar dan hebben zij prijs!
Als laatste kun je er ook één bij de dealer halen, maar dan denk je misschien wel een klompje goud te kopen?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
nog even zomaar een algemene vraag:
Ik heb in de benzineslang die naar het injectorhuis loopt een benzinefilter zitten. Weet iemand of dat oorspronkelijk zo hoort, of is dit een eigen verzinsel van de vorige eigenaar?
Ik weet dat er bij de benzinepomp ook al een filter zit namelijk
oudelut schreef:Hangt er van af wat je onder “het beste” verstaat? Het goedkoopst kun je ze op de sloop halen, maar dan heb je kans dat je een paar keer terug moet alvorens je ‘prijs’ hebt?
Je kunt ze ook bij de automaterialenhandel halen/bestellen, maar dan hebben zij prijs!![]()
Als laatste kun je er ook één bij de dealer halen, maar dan denk je misschien wel een klompje goud te kopen?
Gister toch maar bij de sloop gehaald. Bij de Brezan was er een levertijd van 3 weken
‘s avonds bij Rob op bezoek geweest en toen de ” nieuwe” sonde ingebouwd: de BX rijdt weer als een trein!!