Mijn uitlaat “rammelt"al enige tijd. De emisie normen zijn goed en de uitlaat lekt niet. Nu hoorde ik laatst dat het een kwaal is van de C5 en dat het eenvoudig op te lossen zou zijn.
Kan iemand mij meer vertellen?
Arent
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
demper
Hallo, Arent
Je zult waarschijnlijk binnen in de demper een metalen schotje
los hebben zitten, wat de rammel/ resornantie veroorzaakt
wat je eraan moet doen valt lastig te zeggen, als je exact de plaats
weet proberenklem te zetten,hamer : het kan geen kwaad, maar
geeft alleen een rot geluid bij een bepaald toerental.
Groeten Tosh51 en succes ermee
Is het rammelen met gasgeven?
Zit het hitteschild boven de knalpot nog goed vast? Dit is bij mij al eens los gekomen.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Hij rammelt voornamelijk bij gas geven op de snelweg hoor je het nauwelijks soms is het (bijna) weg daarna zeer aanwezig.
Uitlaat rammelt
Beste arentwilde
Ik weet niet of je een Ph I/II of II hebt? Maar ik had recent hetzelfde en dat werd een duur grapje
Ik ga even uit van mijn eigen Ph I. 1.8 Ligne Prestige
Zit de rammel in je middendemper (=gecombineerd met katalysator) of je achterdemper.
Indien achterdemper is het meestwaarschijnlijk een schotje in de demper of een evt. loszittend hitteschild (zit dat op de achterdemper?)
Indien het in je middendemper zit (dit schijnt een gecombineerde demper-katalysator te zijn) is de kans aanwezig dat je keramisch element en daarmee je ´kat´ kapot aan het gaan is.
Dat schijnt niet direct schokkend te zijn, maar de losse stukken moeten niet verder je uitlaatsysteem in schieten. Je kunt hier lang mee doorrijden (uit ervaring en EIGEN RISICO).
Vervanging kost nl bij de dealer zo´n € 1000-1100,- (NB alleen het gedeelte tussen de achterdemper en het spruitstuk).
Ik het dit opgelost via een leverancier van uitlaten door een uitlaat speciaal voor dit model, incl kat, garantie en installatie voor € 495 . Rijdt inmiddels al weer wat maanden als een zonnetje met betere verbruikscijfers
Laat maar even weten of je er behoefte aan hebt .
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]
Sweet schreef:Ik heb ook zo’n rammeltje in mijn uitlaat. Monteur in de werkplaats van citroen vertelde mij dat het de katalysator is. Kan ik maar beter laten vervangen en voor mijn type auto, een C5 2.0 exclusive HPI, kost ie € 2000,-.
Nou….., ik wacht wel tot ie eronderuit valt.
Een kat voor € 2000.-
Dat kan aanmerkelijk goedkoper, indien gewenst heb ik wel enige tips, zie ook mijn eerdere verhaal.
Laatmaar weten.
even geen links geplaatst ivm spamgevoeligheid
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]
Ik heb hetzelfde gehad vanaf dat ik de auto nieuw van de dealer kreeg. Was bij mij niet op te lossen. Mijn huisdealer heeft destijds uitgevonden dat het kwam door het hitteschild van de uitlaat. Dit heeft hij gedeeltelijk verbogen, voor zover mogelijk, waardoor het minder werd maar helemaal weg is het nooit gegaan.
Dit betrof een PH1 diesel met automaat.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Bas schreef:Ik heb hetzelfde gehad vanaf dat ik de auto nieuw van de dealer kreeg. Was bij mij niet op te lossen. Mijn huisdealer heeft destijds uitgevonden dat het kwam door het hitteschild van de uitlaat. Dit heeft hij gedeeltelijk verbogen, voor zover mogelijk, waardoor het minder werd maar helemaal weg is het nooit gegaan.
Dit betrof een PH1 diesel met automaat.
Ik vraag me af ik ik niet met hetzelfde probleem zit.
Ik heb zo een bromgeluid, de ene keer al meer dan de andere keer.
Hangt samen met de uitlaat, maar men kan niets vinden.
Men heeft alles al vervangen, maar zonder resultaat.
Volgens mijn dealer ligt de oorzaak bij de katalysator, maar citroen belgie zegt van niet.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Ach, de eerste dealer waar ik toen naar toe ging zei dat mijn versnellingsbak aan gort was!!! Splinternieuwe auto!!!
Was bij mij voornamelijk hoorbaar aan de passagierszijde en bij gas geven, ongeveer bij 2.000 tpm.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Inmiddels (in persoonlijk bericht) voor Sweet de nodige alternatieven gevonden.
Allen zijn incl btw (en montage) onder/rond Euro 500,- ipv 2000,- (v.a. spruitstuk tot aan achterdemper)
En voor diegenen die vinden dat replica’s altijd minder zijn :
Je kan er 4 replica’s onder monteren en je bent nog goedkoper uit.
Als het over een katalysator met keramisch element gaat en je hebt een C5 van rond 2002 (sowieso de 1.8 en 2.0 ltr incl HPI modellen) met kat en rammel in de middendemper, dan is dit bijna altijd een loszittend/kapot element.
Hoe te testen :
1) Uitlaat losmaken (lastig te doen) en schudden.
2) Plastic/Dekentje/grote kartonnen doos op de grond naast de auto. Ga daarop liggen en zet iemand anders in de auto. Auto in hoogtste stand zetten, versnelling VRIJ en toerental vanaf stationair langzaam opvoeren naar max 2500/3000 toeren, eventueel met variaties en tussengas.
Als er iets los zit zal het daar gaan trillen en herrie maken. Dan heb je een goede indicatie waar het zit.
NB (Veel) toeren maken in zijn vrij, niet te veel en kortdurend. Dat kan anders aanmerkelijke schade opleveren.
Als de moderatoren het OK vinden wil ik de links welke ik aan Sweet heb gestuurd wel neerzetten, ik heb echter geen zin in spam gezeur als ik dit zomaar doe.
Iedereen prettige dag
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Bas schreef:Ach, de eerste dealer waar ik toen naar toe ging zei dat mijn versnellingsbak aan gort was!!! Splinternieuwe auto!!!
Was bij mij voornamelijk hoorbaar aan de passagierszijde en bij gas geven, ongeveer bij 2.000 tpm.
Bij mij zo vanaf 2200 tpm, en het komt van achter rechts lijkt het wel. Dus de uitlaat bij mijn picasso.
De demper is al vervangen, dus dat kan niet de oorzaak zijn.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
picassoke schreef:Bij mij zo vanaf 2200 tpm, en het komt van achter rechts lijkt het wel. Dus de uitlaat bij mijn picasso.
De demper is al vervangen, dus dat kan niet de oorzaak zijn.
Hé Picassoke: wat zit je nu weer met je C4 Picasso op het C5-forum?
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
@ Caysee,
Ik word zo gek van het probleem zodat ik mijn richting verlies
Nee, gewoon even antwoorden op iets wat Bas zei.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
picassoke schreef:@ Caysee,
Ik word zo gek van het probleem zodat ik mijn richting verliesNee, gewoon even antwoorden op iets wat Bas zei.
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)