5 van de 18
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
de picasso van picassoke en de problemen van zijn picasso
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 19 november 2008 07:48 PM
  [ # 61 ]

Bij mij ligt het toch nog iets anders denk ik.
Ze hebben nu gewerkt aan de roetfilter.
Het probleem is minder aanwezig, ook het gebrom bij 1500 rpm is minder geworden lijkt me. (was dus ook niet normaal blijkbaar)
Overigens met koude motor is de motor bij alle toerentallen stiller dan eens hij warm is.
Voornamelijk in het gebied rond de 1500 rpm is niets te horen bij een koude motor terwijl dit bij een warme motor wel het geval is.
Maar sinds ze aan de roetfilter gewerkt hebben is het precies toch minder aanwezig, al kan dit evengoed een gedacht zijn.
Het blijft iets raar Confused
Ik ga het nog eens serieus aankaarten bij men dealer. We zien wel wat er van komt, voor de rest is de auto echter prima. Ik heb net een rit van bijna 300 km achter de rug waarvan 280 km autosnelweg en daar rijd de wagen prima. Gewoon dat lawaai. Het wordt ook steeds erger naarmate de snelheid stijgt.
Het lijkt op een uitlaatgeluid, en het is weg zodra je je voet iets licht.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 19 november 2008 10:07 PM
  [ # 62 ]
picassoke schreef:

Het lijkt op een uitlaatgeluid, en het is weg zodra je je voet iets licht.

Ik ben geen mechanieker, maar heb toch beetje technische theoretische basis, dus misschien kan ik iets helpen, al acht ik de kans klein als een mechanieker niks vind, maar toch, hij denkt misschien te ver praktisch op ervaring, en dit zijn nu eenmaal erg nieuwe motoren.
Als je gas geeft en er is abnormaal veel geluid en je laat gas los en het valt weg bij een diesel (verbruikt dan niets of quasi niets, daarom is het altijd wel iets zachter als je gas loslaat), lijkt het me dat er iets fout is in de mengverhouding brandstof/lucht,deze wordt normaal electronisch geregeld, in veel vliegtuigen gebeurt dit nog manueel, omwille van luchtdrukverschil op grotere hoogte, bij auto’s is er ook gewoonlijk een regeling om perfect optimaal te functioneren overal en in alle omstandigheden.
Heeft men al gekeken naar eventuele onderdelen die een verkeerde lucht/brandstof-verhouding kunnen veroorzaken? vooral dan naar teveel brandstof en te weinig lucht, in extreme situaties levert dat ook vermogensvermindering op, hoe nipter de verhouding in de andere richting is (veel lucht), hoe meer vermogen (vandaar ook de optimalisatie in auto’s tegenwoordig denk ik), teveel lucht in verhouding tot brandstof kan in principe niet, want zou de auto doen stilvallen.
Bij die mogelijk problematische onderdelen denk ik dan bijvoorbeeld aan inlaatkleppen, inlaten met eventuele verstoppingen? of druk die niet voldoende weg kan door uitlaatsysteem, zoals bij een roetfilter of verstopte EGR-klep. Of een te ver openstaande EGR-klep die zo teveel lucht recupereerd in de motor, waardoor te weinig zuurstofrijke lucht in de motor komt.
Feit dat je roetfilter nagekeken is en het schijnbaar een beetje is opgelost wijst schijnbaar in die richting, ik weet niet of het mogelijk is om de roetfilter en/of EGR-klep te bypassen, maar als dat kan, is dat misschien een mogelijk om te testen of daar ergens de oorzaak ligt.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 19 november 2008 11:27 PM
  [ # 63 ]
Gunther schreef:
picassoke schreef:

Het lijkt op een uitlaatgeluid, en het is weg zodra je je voet iets licht.

Ik ben geen mechanieker, maar heb toch beetje technische theoretische basis, dus misschien kan ik iets helpen, al acht ik de kans klein als een mechanieker niks vind, maar toch, hij denkt misschien te ver praktisch op ervaring, en dit zijn nu eenmaal erg nieuwe motoren.
Als je gas geeft en er is abnormaal veel geluid en je laat gas los en het valt weg bij een diesel (verbruikt dan niets of quasi niets, daarom is het altijd wel iets zachter als je gas loslaat), lijkt het me dat er iets fout is in de mengverhouding brandstof/lucht,deze wordt normaal electronisch geregeld, in veel vliegtuigen gebeurt dit nog manueel, omwille van luchtdrukverschil op grotere hoogte, bij auto’s is er ook gewoonlijk een regeling om perfect optimaal te functioneren overal en in alle omstandigheden.
Heeft men al gekeken naar eventuele onderdelen die een verkeerde lucht/brandstof-verhouding kunnen veroorzaken? vooral dan naar teveel brandstof en te weinig lucht, in extreme situaties levert dat ook vermogensvermindering op, hoe nipter de verhouding in de andere richting is (veel lucht), hoe meer vermogen (vandaar ook de optimalisatie in auto’s tegenwoordig denk ik), teveel lucht in verhouding tot brandstof kan in principe niet, want zou de auto doen stilvallen.
Bij die mogelijk problematische onderdelen denk ik dan bijvoorbeeld aan inlaatkleppen, inlaten met eventuele verstoppingen? of druk die niet voldoende weg kan door uitlaatsysteem, zoals bij een roetfilter of verstopte EGR-klep. Of een te ver openstaande EGR-klep die zo teveel lucht recupereerd in de motor, waardoor te weinig zuurstofrijke lucht in de motor komt.
Feit dat je roetfilter nagekeken is en het schijnbaar een beetje is opgelost wijst schijnbaar in die richting, ik weet niet of het mogelijk is om de roetfilter en/of EGR-klep te bypassen, maar als dat kan, is dat misschien een mogelijk om te testen of daar ergens de oorzaak ligt.

Ik aan zulke dingen ook al eens gedacht, maar ook ik ben geen mechanieker. Ik heb wel een beetje technische basis, of toch die basis is nog aan het groeien want ik ben nog aan het studeren.

De redenen waarom ik daaraan al dacht:
- bij koude motor minder lawaai bij 1500 rpm, en geen trillingen wat wel het geval is bij warme motor (koude motor= meer lucht dacht ik)
- volledig motorbelasting afhankelijk
- het geluid is bij bvb 1500 rpm echt te horen van uit het motorcompartiment, motor draait gewoon niet lekker lijkt me
- de laatste tijd krijg ik ook last van hikjes in de motor, soms bij vertrekken een gedaver door lijkt me gebrek aan vermogen

Maar wat ik dan weer eigenaardig vind is dat het ook hoorbaar is in 4e en 5e vanaf ongeveer 2250 rpm, en dan komt het blijkbaar van achter uit.
Kan ook gewoon zijn door de enorme kast dat het weerklinkt op een andere plek.
Bij snelheden van 140-150 lijkt het geluid dan weer van onder mij te komen (roetfilter)

Ik heb al telefonische contact gehad met citroen drogenbos wat ze nu vervangen hebben en exact, maar men kon geen antwoord geven. De mechanieker “wist het niet meer”
Ik heb op de moment van de aflevering ook de vraag gesteld, maar meer dan een “je ne sais pas, quelque chose avec l’echappement” kwam er niet uit.
Want het feit dat ze het geluid minder hebben kunnen maken wijst er op dat ze toch op het goede spoor zitten.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 20 november 2008 06:43 PM
  [ # 64 ]

Vandaag nog eens op gelet, eht geluid is hoorbaar vanaf 2250 toeren in om het even welke versnelling lijkt me.
Verder blijft het ook constant, zonet even getest: of ik nu 120 rij 150 of 180 het blijft steeds even duidelijk hoorbaar, en de toonhoogte blijft identiek.
Als ik gas terugneem is het zogoed als weg, soms bijft het nog even zeer zacht hoorbaar. Vooral vanaf hogere snelheden, ook wanneer de boordcomputer mooi 0.0L/100 km aangeeft.

De ene keer is het ook erger dan de andere keer, het blijft iets erg eigenaardig.
Deze morgen was het echter weer om gek van te worden. Steeds te duidelijk hoorbaar, zelfs boven de radio op een normaal niveau uit.
Deze namiddag weer veel minder.

Ze hebben ook eindelijk iets vastgezet dat loshing (aan het hitteschild) mss heeft dit er mee te maken?


Nog een vraagje voor de 2.0 HDI bezitters, krijgen jullie ook een extra duw in de rug van zodra de motor de 3250 rpm voorbij gaat. Of is het bij jullie er lineair.
Ik krijg namelijk toch een voelbare duw in de rug, plots trekt de motor beter. Als jullie dit niet herkennen zou Gunther wrs wel eens gelijk kunnen hebben.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 20 november 2008 07:32 PM
  [ # 65 ]

gezien de ‘curve’ hieronder, is het niet normaal als de auto bij 3250 rpm plots een duw in de rug krijgt, de curve loopt mooi op en begint vanaf dan eigenlijk net aan de afvlakking naar 4000 rpm. het is wel zo dat de trektracht wordt getemperd in de GC4P en C4P owmille van de aandrijflijn. maar dan nog, tegen 3250rpm is die al op eenzelfde niveau als het maximum (270nm als ik me goed herinner, kan verkeerd zijn).

Als ik goed begrijp verandert het geluid niet van toonhoogte, maar enkel in volume, dat maakt dat het ook nog een windgeluid kan zijn zoals bij ons, maar dan lijkt het me sterk dat het zo luid kan klinken dat je er gek van wordt, hopelijk vinden ze de oorzaak snel.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 20 november 2008 08:12 PM
  [ # 66 ]

De toonhoogte blijft gelijk lijkt me, het geluidvolume ook lijkt me.
Het wordt echter minder goed hoorbaar naarmate de snelheid omhoog gaat, dik wrs door factoren als wind maar vooral ook rolgeluiden die het geluid counteren.
Ik vind het ook niet echt normaal dat ik zo plots een duw in de rug krijg, ik had ook al even een blik geworpen op de curve’s.
Trouwens het zou 1 van de eerste diesels zijn die beter beginnen trekken voorbij de 3250.
Dit kan erop wijzen dat er tegen dat toerental mss een klep gesloten wordt of wat dan ook. Ik denk bvb aan de EGR klep, zodat de motor volledig van verse lucht voorzien wordt.
Ik ken hier echter niet genoeg van.
Maar als ik bvb in 3e of 4e optrek voel je duidelijk dat hij plots veel beter trekt. Het is als een katapult. Om iets voor de 4000rpm weer minder te trekken. Maar dit is dan weer geheel normaal.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 20 november 2008 10:37 PM
  [ # 67 ]
picassoke schreef:

Trouwens het zou 1 van de eerste diesels zijn die beter beginnen trekken voorbij de 3250.
Dit kan erop wijzen dat er tegen dat toerental mss een klep gesloten wordt of wat dan ook. Ik denk bvb aan de EGR klep, zodat de motor volledig van verse lucht voorzien wordt.
Ik ken hier echter niet genoeg van.
Maar als ik bvb in 3e of 4e optrek voel je duidelijk dat hij plots veel beter trekt. Het is als een katapult. Om iets voor de 4000rpm weer minder te trekken. Maar dit is dan weer geheel normaal.

Als je volgende keer gaat voor het probleem, kan je misschien beter een testritje maken met monteur om te laten voelen, misschien scheelt het een hoop als hij dit weet. veel succes very good .

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 21 november 2008 08:45 PM
  [ # 68 ]

Vandaag en gisteren weeral eens op gelet, en ik kom tot volgende conclusies:

- het geluid is minder aanwezig
- om de paar 100 km is het meer aanwezig (al kan dit een idee zijn, want gisteren had ik het zowel ‘s avonds als ‘s morgens
- samenhang van 3 zaken lijkt me
- probleem is nog steeds niet in orde, maar wel beter.

- resonantie bij 2250 rpm hoorbaar in 5e en 6e mss als je er echt op let ook in 4e. Lijkt of het geluid van achter uit komt. bekeken vanop de bestuurdersstoel
- gebrom uit het vooronder bij 1500 rpm
- motor trekt plots beter vanaf 3250 rpm.


Deze zaken lijken samen te hangen, ik wil dus zeggen als het een sterk aanwezig is zijn de andere 2 factoren ook sterk aanwezig.
Enkele dagen terug viel het me vooral op, de ene dag veel lawaai, en vanaf 160 ongeveer (3250 rpm) voelde je de motor beter trekken.

De dag nadien zelfde, maar dan met veel minder lawaai en je voelde geen verschil voorbij de 160 dus weer 3250 rpm.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 27 november 2008 09:08 PM
  [ # 69 ]

Mijn wagen heeft 3 dagen bij de dealer gestaan voor allerhande zaken.
piepende remmen, onderhoud, en men fameuze resonantie probleem.

Men heeft testgereden met een expert en men heeft iets gehoord maar slecht in zeer beperkte mate.
Wat ook klopt want het is wel aanzienlijk beter sinds de laatste ingreep aan de roetfilter.

Men heeft ook contact opgenomen met citroen belux om te weten te komen wat er gedaan is aan men wagen.
En ze hebben de roetfilter nagekeken en iets vervangen in de roetfilter.
Het probleem is nog niet weg (dit geeft ook men dealer toe) en hij heeft een vermoeden (dat komt uit zijn bevindingen en mijn bevindingen die ik heb doorgemailed) dat het aan de katalysator of de roetfilter ligt.

Maar hij mag geen van de 2 onderdelen vervangen van citroen belux omdat er voor hun geen probleem meer is (lees: ze hebben er al genoeg aan gewerkt).
Dit heeft hij me trouwens laten zien: citroen belux zegt dat hij de onderdelen niet mag vervangen in garantie.

Morgen dus weer een zeer boze telefoon doen naar citroen belux.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 28 november 2008 01:40 PM
  [ # 70 ]
picassoke schreef:

Enkele dagen terug viel het me vooral op, de ene dag veel lawaai, en vanaf 160 ongeveer (3250 rpm) voelde je de motor beter trekken.

De dag nadien zelfde, maar dan met veel minder lawaai en je voelde geen verschil voorbij de 160 dus weer 3250 rpm.

Je hebt de ‘flikkenafschudfunctie’ soms wel en soms niet aan staan haha

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 28 november 2008 08:21 PM
  [ # 71 ]

De werken hebben denk ik toch wel degelijk geholpen. Ik heb in ieder geval de indruk dat het stiller is sinds men aan de roetfilter gewerkt heeft.
Het is nog niet helemaal weg, maar wel zogoed als.
Met de radio aan hoor je het eigl niet meer, tenzij je er echt erg veel op let.
Ik wacht dus nog even af om te zien wat ik ga doen.

Moest het zo blijven, met de huidige situatie valt er best te leven.
Ik wacht dus af, en ga kijken wat er in de toekomst van komt. Of het erger wordt of niet.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 21 december 2008 11:31 PM
  [ # 72 ]

De laatste tijd wordt het steeds weer erger lijkt me.
Nu al enkele dagen dat ik er toch weer veel last van heb.
Ik heb een mail gedaan naar citroen, om toch nog eens te kijken of er echt niets aan te doen is, en met de vraag wat de overnameprijs is voor mijn wagen.

Ik wacht af, als er echt niets gevonden wordt zou ik durven opteren voor een jonge directiewagen van de C5 1.6HDI. Die zijn er te vinden voor begin de 20.000 euro.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 22 december 2008 12:55 PM
  [ # 73 ]
picassoke schreef:

zou ik durven opteren voor een jonge directiewagen van de C5 1.6HDI. Die zijn er te vinden voor begin de 20.000 euro.

koop je ook een nieuwe voor…. Wink

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 22 december 2008 03:05 PM
  [ # 74 ]
ronama schreef:
picassoke schreef:

zou ik durven opteren voor een jonge directiewagen van de C5 1.6HDI. Die zijn er te vinden voor begin de 20.000 euro.

koop je ook een nieuwe voor…. Wink

Ik weet niet hoeveel korting citroen geeft, maar een C5 1.6HDI, VTR met parkeerhulp en metaalkleur kost toch al 27450 euro catalogusprijs.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Caysee
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 386
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 22 december 2008 04:22 PM
  [ # 75 ]

Willen jullie die Belgische prijzen niet iedere keer noemen Sad .
Ik wordt een beetje jaloers…... Crying or Very sad

Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)

Profiel  
 
 
5 van de 18
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook