Massa
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 28 november 2008 04:41 PM

Enkele weken terug even de ww nodig gehad. In de schemering besloot de GSA voortaan de verlichting via de oranjeknipperlichten door te geven. wel heel sfeervol maar niet praktisch. De wegenwacht heeft een nooddraadje met zekering gelegd om massa te creeren nabij de claxon. Bij het aansluiten van dat draadje was het massaprobleem overigens verdwenen. M.a.w. ook zonder nooddraadje werkte de verlichting weer naar behoren. Vreemd bleef:
*tijdens probleem geen knippersignaal op satelliet.
*met extra massadraad eerst geen knippersignaal maar na een paar km weer wel.
*nu, net hoe het lampje zich voelt. Soms doet ie mee, soms niet.

Afijn, ook de snelheidsmeter en klok geven knippersignalen als bijvoorbeeld iets wordt ingeschakeld.
Nu heb ik Ad Brouwer (ook GS/A specialist) naar dit probleem laten zoeken, hij kon het echter niet opsporen. Zijn er hier nog ideeen hoe dit op te lossen? Een keer in het donker plotseling zonder licht lijkt me niet zo’n leuke ervaring. Heb ik trouwens la eens met een XM meegemaakt, nee toch maar niet.
De satelliet is wellicht verdacht maar volgens de wegenwacht kon het massaprobleem overal zitten. Of kan het nog iets anders zijn?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 28 november 2008 05:03 PM
  [ # 1 ]

Klinkt als een érg slecht contact. Toen de anwb-er die doorverbinding maakte is er waarschijnlijk even een vonkje overgespat en is er daardoor een tijdelijke puntlas-achtige verbinding ontstaan.

En die slechte verbinding kan inderdaad overal in het circuit zitten.

Hoofdverdachten: satelliet, zekeringhouder, lampaansluiting of een slechte pit.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 28 november 2008 05:13 PM
  [ # 2 ]
Midfriesland schreef:

of een slechte pit.

Wat bedoel je daar mee?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 28 november 2008 05:36 PM
  [ # 3 ]

De lamp. Het kan voorkomen dat door een defect in een van de lampen beide lampen uitvallen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 28 november 2008 05:41 PM
  [ # 4 ]

Het eerste waar ik aan denk is de sateliet, ik heb daar ook meedere problemen mee gehad in het verleden. De sateliet is naar mijn inziens de zwakste schakkel.

sterkte met je probleem

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 28 november 2008 07:11 PM
  [ # 5 ]

We hebben het hier over een MASSA probleem , dat zit zeker niet in je satelieten of dachbord .

Het is te lang geleden om nog te weten waar de massapunten van een GS zitten .

Ik zou zeggen bestudeer het schema en de lay-out van je electrich systeem eens goed .

Massaproblemen ontstaan op die punten waar je belabeling verbonden wordt met het koetswerk ( negatief ) .

Ogen afknippen en nieuwe opzetten en een zuivere verbinding met het chassis maken .

succes ,  Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 28 november 2008 07:35 PM
  [ # 6 ]

De ANWB-man dacht aan een massaprobleem en heeft op basis van die conclusie een noodreparatie uitgevoerd. Dat daarna de reparatie gewoon weer ongedaan kon worden gemaakt zonder dat het probleem terugkwam betekent dat de conclusie wel eens verkeerd kan zijn geweest en dat het positieve resultaat van de noodreparatie wellicht stom toeval was.

Maar er zijn idd wel verschijnselen van slechte massa aanwezig in de omschrijving. Compleet uitvallen van verlichting hoeft daar echter niet door veroorzaakt te worden. Bij slechte massa is het eerder dimmen en knipperen van verlichting.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 28 november 2008 07:53 PM
  [ # 7 ]

De ww-er kwam tot die conclusie doordat de normale dimverlichting plotseling over de knipperpitjes ( Wink) ging.  Overigens waren de achterlichten ook oranje, dus de knipperlichten. Inderdaad gaf hij touwens ook als verklaring voor het plotselinge functioneren een vonk die een los contactpunt a.h.w. laste.
Hij vermoedde een massapunt achter het dashboard (binnenzijde), maar volgens Ad zit daar geen massapunt. Wel aan de motorzijde maar dat oogt prima.  Ook noemde de wegenwacht wellicht toch de satelliet als boosdoener.
Hoe lang zal zo’n noodvoorziening blijven werken? Daar gaf de ww-er geen duidelijk antwoord op.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 28 november 2008 08:04 PM
  [ # 8 ]
baroen schreef:

Hoe lang zal zo’n noodvoorziening blijven werken? Daar gaf de ww-er geen duidelijk antwoord op.

Eén dag of een jaar , kan ik net zo goed voorspellen als de 6 juiste lottogetallen Wink

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook