Omdat ik binnenkort aan de remklauwen van mijn AX ga werken moet ik de Torx-maten van die twee bouten hebben. Het zijn een grote en een kleine, weet iemand dat?
Ik heb niet echt de maten voor je, maar het beste is dat je gewoon een setje Torx bitjes koopt die je in een ratel kan zetten. Een setje hoeft niet duur te kosten, iets van €10 a €20 bij de Praxis van het merk Luxtools, dat is best goed spul.
Sucses met de klus.
meestal is het torx t55. of 6kant dop 16/17.
wil nog wel eens verschillen.
Speed is Nothing Whitout Control!
Tis een grote maat torx iig… zal ffe thuis moeten kijken voor de maat…
Bij mijn Xantia was het Torx 100 (1cm). Ik kwam daar achter toen ik mijn remblokken wilde vervangen en in de veronderstelling was dat heel mijn klauw er af moest, dus ben ik naar de winkel gefietst en heb zo’n Torx 1cm bit gekocht voor € 15,15 (duuuur)...
dat bitje heet niet “torx 100” maar T55… vraag niet waarom maar van de xantia weet ik het toevallig
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
ha! daar heb ik ook mee gezeten. Natuurlijk was er geen een doehetzelf zaak die precies dat bitje had. Moest dus naar een echte gereedschapzaak. Kost iets van 6 euro maar dan heb je ook wat!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Automaterialenzaken zijn vaak ook ruim gesorteerd in gereedschap.
Brezan heeft een vrij goed Torx bitten setje. Merk Mannesmann. De 1/2 en 3/8 duims doppen die erbij zitten als bithouders zijn troep maar als je een gewone dop 10 gebruikt blijken de bits onverwoestbaar. Het zijn dan ook 10mm bits, niet de gebruikelijke 1/4”.
Er zit torx, inbus en 12punts in allerlei maten in, en van elk bitje is een lange en een korte versie. Volgens mij van T20 t/m T55 zit alles erin. Set kost iets meer dan 20 euro.
Een aanrader voor wie serieus aan Franse auto’s sleutelt. 20, 30, 40 en 55 gebruik ik het meest, naast een aantal inbus maten. De 12-punts heb ik nog nooit gebruikt…
Sommige doppenset koffers van mannesmann bevatten ook een deel van deze inbus set (ik dacht alleen de korte torx/inbus bits). Mooi spul.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Heb gisteren de remschijven+blokken van een AX1.1i uit 1994 vervangen, bij deze auto was het inbus 10mm.
Was een makkelijk klusje moet ik zeggen, dit systeem zit beter inelkaar dan de remmen in mijn vorige auto, een ZX uit 1992.
Toch effe een vraagje, het remlampje op het dashbord van de AX gaat branden als je remt, eergisteren deed de auto dat niet, de auto remt verder prima, alsof je een anker uitgooit.
Kan het draadje van de slijtage indicator gebroken zijn en maakt deze nu contact met het chassis?? iemand enig idee wat het kan zijn??
Kan… ff de slijtdraden nalopen dus
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
zitten daar wel slijtdraden op? om mijn oude 1.1 TE ‘89 zaten die er niet op! WS om dat die ouder is.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:zitten daar wel slijtdraden op? om mijn oude 1.1 TE ‘89 zaten die er niet op! WS om dat die ouder is.
Als dat lampje kan gaan branden zal ie toch echt die slijtdraden moeten hebben. Ff op korte termijn checken of de remblokken echt tot de draad versleten zijn of dat die stomme draden gewoon kortsluiting maken is het devies.
gr,
Marten
mpostma schreef:erwt schreef:zitten daar wel slijtdraden op? om mijn oude 1.1 TE ‘89 zaten die er niet op! WS om dat die ouder is.
Als dat lampje kan gaan branden zal ie toch echt die slijtdraden moeten hebben. Ff op korte termijn checken of de remblokken echt tot de draad versleten zijn of dat die stomme draden gewoon kortsluiting maken is het devies.
Die draden zitten erop en zijn aangesloten, een 1-polige stekker van elk remblok. Kortsluiting lijkt me het meest voor de hand liggende, wellicht heb ik ze te strak of verkeer laten lopen. Ik heb namelijk de Schijven+Remblokken vervangen, de auto heeft daarna een proefritje gemaakt van nog geen 5km en toen brandde er nog niets, de volgende dag is het lampje gaan branden, maar alleen als je remt.