Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Volgens mijn informatie is het methanol wat corrosief is, niet ethanol. Op methanol kan je ook rijden, maar E85 zit ethanol in, en maar minimale hoeveelheden methanol, niet voldoende op corrosie te veroorzaken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik heb vorige week nog even geïnformeerd bij Gert de Jong en volgens hem is het geen enkel probleem om met mijn CX op euro’95 te rijden. Ik moet alleen zorgen dat ik niet te laag in de toeren ga zitten, want dan wordt het risico op pingelen groter.
Ik heb inmiddels twee tanks euro’95 leeg gereden en het rijdt inderdaad prima. Alleen bij een koude moter merk ik nog weleens dat die wat minder lekker loopt dan op ‘98, maar niet dusdanig dat ik de euro ‘95 maar laat staan.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik heb altijd op 95 gereden. Nooit problemen gehad.
Ooit een keer een artikel gelezen in het lijfblad van de CX Club dat de 22trs gewoon op 95 kan rijden maar dat deze wel opnieuw afgesteld moet worden.
Ik heb ooit een 22trs gehad die afgesteld was en gewoon op 95 heerlijk zweefde. 98 gaat dan uiteraard niet meer, mits je weer anders afsteld.
Volgens Gert de Jong hoeft er bij mijn auto (hij had het wel nadrukkelijk over ‘mijn’ auto, kon ik uit zijn toon opmaken) niets afgesteld te worden. De auto kan volgens hem (en volgens mij inmiddels ook) prima op ‘95 rijden, maar ‘98 is ook nooit een probleem geweest.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
jaco schreef:Volgens Gert de Jong hoeft er bij mijn auto (hij had het wel nadrukkelijk over ‘mijn’ auto, kon ik uit zijn toon opmaken) niets afgesteld te worden. De auto kan volgens hem (en volgens mij inmiddels ook) prima op ‘95 rijden, maar ‘98 is ook nooit een probleem geweest.
Er hoeft ook niks afgesteld te worden. Een CX rijdt goed op 95 en net iets beter of 98.
Met de Visa 1.1 1986 tankte ik tot voor kort ook 98. Inderdaad opeens geen 98 meer, maar exellium plus (of iets van gelijke naam).
Toen heb ik binnen even wat nagevraagd en de man achter de kassa was zeer behulpzaam. Hij had een boek van Total liggen waaruit bleek dat deze brandstof, hoewel aan de pomp 95 genoemd, wel degelijk een waarde van 98 kent. Iets dergelijks dus als met V-Power, die een waarde van 97 heeft. Voortaan tank ik dus die speciale Exellium met de Visa.
Dyna Z1: Tout alu.
Hmm, best een raar (en ongeloofwaardig) verhaal. Waarom staat er op de pomp ‘95 als het eigenlijk wel ‘98 is? Klinkt mij als flauwekul in de oren om je toch maar vooral de duurdere variant aan te smeren.
Ik heb het ook nagevraagd en mij is uitgelegd dat de vernieuwde Excelium wel degelijk euro ‘95 is, maar dan verrijkt. Vond ik ook al zo’n lulverhaal.
En de vergelijking met V-power gaat mank. Dat is inderdaad Ron 97, maar zo wordt dit ook verkocht. Er staat geen Ron 95 op de pomp.
Er hoeft ook niks afgesteld te worden. Een CX rijdt goed op 95 en net iets beter of 98.
Mijn 22trs deed het echt niet goed op 98
Niet zomaar minder maar gewoon slecht.
Afstelling is dus weldegelijk belangrijk bij de 22trs
Bij de 20 en de 25 is het volgens mij geen probleem.
Ik ga morgen eerst eens de desbetreffende La route opzoeken.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
98 is altijd een benzine met lagere RON waarde met additieven. Waarom de fabrikanten zo raar doen met 95/97 ‘speciale’ varianten, vraag ik me ook weleens af. Bijna alle ‘rauwe’ benzine heeft een veel lagere RON waarde dan 95. Vroeger werdt dat opgelost met tetraethyl lood, want een octaanverhoger is.
CX’en kunnen allemaal prima op ‘95 lopen. DOuvrins moeten er ongetwijfeld voor gesteld worden, dat moet immers elke tien minuten met die dingen. Ik denk dat 98 alleen van belang is bij standaard CX’en als je het echt heel bont maakt met gti turbo’s…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
jaco schreef:Hmm, best een raar (en ongeloofwaardig) verhaal. Waarom staat er op de pomp ‘95 als het eigenlijk wel ‘98 is? Klinkt mij als flauwekul in de oren om je toch maar vooral de duurdere variant aan te smeren.
Ik heb het ook nagevraagd en mij is uitgelegd dat de vernieuwde Excelium wel degelijk euro ‘95 is, maar dan verrijkt. Vond ik ook al zo’n lulverhaal.
En de vergelijking met V-power gaat mank. Dat is inderdaad Ron 97, maar zo wordt dit ook verkocht. Er staat geen Ron 95 op de pomp.
Mee eens, ik vertel alleen wat de behulpzame kassa-man zei.
Maar de pomp is om de hoek, ik ga nog ‘s langs en vraag of ik eens in het boek mag kijken. Laat ik hier weten.
Dyna Z1: Tout alu.
Moet je doen rf! ik ben er wel benieuwd naar.t
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja de markt zal wel niet erg groot zijn…
Maar volgens mij worden er nog steeds auto’s geproduceerd die niet graag op 95 rijden.
Ik denk dat als je een Porsche koopt dat 95 ook niet genoeg is voor optimale prestaties e.d.
In Duitsland is de V-Power niet voor niks oktaan 100
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
sans-pareil schreef:
CX’en kunnen allemaal prima op ‘95 lopen. DOuvrins moeten er ongetwijfeld voor gesteld worden, dat moet immers elke tien minuten met die dingen
Hahaha..merk ik hier een lichte afkeur jegens de motoren van FdM?
Ik heb alleen in het begin met 98 gereden, en na een bezoek aan Borculo werd me door Dibert zelfs aangeraden op 95 te gaan rijden:
“Douvrins kunnen prima op Euro95, en je hoeft als het goed is de ontsteking niet eens te verstellen..”
Sindsdien op Euro95 en inderdaad; het maakt geen/ nauwelijks verschil.
‘Spirit of avant-garde’
Ik heb een 25 GTI en die loopt prima op 95.
Ik had een GS 1220 en die liep op 95 beter dan op 98.
Bij het rijden op 98 begon die te bokken, ik dacht eerst dat het aan de ontsteking lag maar het lag toch aan de peut.