Hallo,
Ik heb een probleem wat ik nog niet opgelost krijg
Namelijk de stuurbekrachtiging van mijn BX TRD ‘89 valt iedere keer uit.
Ik heb:
LHM vervangen
Hoofdbol vervangen
Okay dan zal het de pomp wel zijn dacht ik. Maar voordat ik de ga vervangen, kan iemand mij die verklaren?
Als ik de 2 filters schoonmaak (met rem reiniger, en perslucht) dan doet die het weer heel goed, echt ZONDER haperingen. Tot dat ik ongeveer 100 - 200 km verder ben dan begint het weer
Als ik de filters schoongemaakt heb, dan blijft de auto, toch ruim een dag hoog staan, voordat die weer inzakt. Problemen met de stuurbekrachter kan je al zien aankomen als de auto sneller inzakt.
Het tikken:
Na het schoonmaken, tikt die in rijstand +/- om de 20 sec, als het weer zo ver is, om de 8 sec.
Moet ik de pomp vervangen, of…......
Ik heb niet het idee dat het komt, door verstopte filters, maar dat als je het systeem weer geheel op drukt brengt dat die het dan weer even doet.
Stuurzuiger LHM loopt wel een beetje door de retour slang geen. Maar dat mag neem ik aan (slangetje dat boven op de pot uitkomt)
PS. Ik lees wel eens dat je Dreft in de LHM moet doen, maar wat doet dat, of is dat een fabeltje, moet het perse Dreft, zijn of een (af)wasmiddel.
‘k Hoop dat iemand mijn kan helpen :
mvg Martin
Re: Stuurbekrachtiging valt weg
mvsbab@tiscali.nl schreef:Hallo,
Ik heb een probleem wat ik nog niet opgelost krijg
Namelijk de stuurbekrachtiging van mijn BX TRD ‘89 valt iedere keer uit.Ik heb:
LHM vervangen
Hoofdbol vervangenOkay dan zal het de pomp wel zijn dacht ik. Maar voordat ik de ga vervangen, kan iemand mij die verklaren?
Als ik de 2 filters schoonmaak (met rem reiniger, en perslucht) dan doet die het weer heel goed, echt ZONDER haperingen. Tot dat ik ongeveer 100 - 200 km verder ben dan begint het weer
Als ik de filters schoongemaakt heb, dan blijft de auto, toch ruim een dag hoog staan, voordat die weer inzakt. Problemen met de stuurbekrachter kan je al zien aankomen als de auto sneller inzakt.
Het tikken:
Na het schoonmaken, tikt die in rijstand +/- om de 20 sec, als het weer zo ver is, om de 8 sec.
Moet ik de pomp vervangen, of…......
Ik heb niet het idee dat het komt, door verstopte filters, maar dat als je het systeem weer geheel op drukt brengt dat die het dan weer even doet.
Stuurzuiger LHM loopt wel een beetje door de retour slang geen. Maar dat mag neem ik aan (slangetje dat boven op de pot uitkomt)
PS. Ik lees wel eens dat je Dreft in de LHM moet doen, maar wat doet dat, of is dat een fabeltje, moet het perse Dreft, zijn of een (af)wasmiddel.
‘k Hoop dat iemand mijn kan helpen :mvg Martin
Het probleem kan ook zitten in het stuurronsel van de bekrachtiging. Als deze lekt dan kan de bekrachtiging slechter worden of zelfs uitvallen.
Er zit toch wel voldoende LHM in het reservoir?
Kan er misschien zoveel zooi in je systeem zitten dat de filters altijd heel snel verstopt raken? Misschien kan je je LHM eens vevangen en/of het systeem doorspoelen (schoonmaken). Baadt het niet, schaadt het niet (tenzij je je systeem met de foute vloeistof schoonspoelt, er is vast wel iemand die weet met welke vloeistof je dit het beste kan doen).
Schijt aan originaliteit.
Het kan ook in je verdelerblok zitten(deze willen door vuil nog wel eens haperen) zo te horen aan jou verhaal werkt je pomp naar behoren .
Bryan
Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Ik heb weer opnieuw de filters schoongemaakt en de LHM vv. Want bij een verversing, ververs je m.i. maar de helft. Je hebt ongeveer 4 liter nodig terwijl het systeem (met stuurbekrachting) naar mijn weten +/-7 l bevat.
Dat is nu ongeveer 40 km geleden, en de hij doet het nu nog goed. Tikken bij rijstand is nu tussen de 30 en 45 sec, meestal rond de 38.
Hopen dat het zo blijft, maar ik denk het niet.
Maar ik heb het idee, dat de pomp te laat gaat pompen, als ik het stuur draai. Waardoor word die dan bepaalt? Verdelerblok? Zo ja, kan je hem schoonmaken?
Wat de Dreft betreft , weet iemand daar iets van?
Martin
mvsbab@tiscali.nl schreef:Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Ik heb weer opnieuw de filters schoongemaakt en de LHM vv. Want bij een verversing, ververs je m.i. maar de helft. Je hebt ongeveer 4 liter nodig terwijl het systeem (met stuurbekrachting) naar mijn weten +/-7 l bevat.
Dat is nu ongeveer 40 km geleden, en de hij doet het nu nog goed. Tikken bij rijstand is nu tussen de 30 en 45 sec, meestal rond de 38.
Hopen dat het zo blijft, maar ik denk het niet.
Maar ik heb het idee, dat de pomp te laat gaat pompen, als ik het stuur draai. Waardoor word die dan bepaalt? Verdelerblok? Zo ja, kan je hem schoonmaken?
Wat de Dreft betreft , weet iemand daar iets van?
Martin
In het verdeelblok zitten ook kleine filtertjes. Deze kun je ook schoonmaken, maar daarvoor zul je het verdeelblok moeten demonteren.
Kijk eens op mijn site (http://www.citroworld.tk) onder Techniek. Hier zijn technische mededelingen van Citroën te downloaden o.a. van het verdeelblok en stuurronsel.
Wat betreft die dreft. Ik heb er nog nooit van gehoord en loop nu toch al heel wat jaartjes rond in het hydraulische wereldje. Ik zou het niet uitproberen als ik jou was daarvoor is de hydraulica te kostbaar.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat Dreft verhaal heb ik ook nog nooit van gehoord. Maar als je je hydraulisch systeem wil (laten) reinigen bestaat daar een speciale vloeistof voor. Het heet Hydraurincage, wordt gefabriceerd door Total en is vast wel bij een dealer te krijgen als je het zelf wil proberen. In de wandelgangen noemt men het spul ook wel Hydraflush (geloof ik…). Het komt in de plaats van LHM in je reservoir te zitten. Vervolgens moet je er een tijdje mee rondrijden. Daarna is het een kwestie van het systeem weer goed aftappen, filters reinigen en verse LHM erin gieten. Kan best nuttig zijn als je al een wat ouder systeem hebt.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dreft? ?
nooit van gehoord. Ik werk 17 jaar aan/met hydraulische citroens…
Je pomp slaat aan als de druk in de hoofdregelaar onder een bepaalde waarde is gedaald. ik dacht 75bar. Hij stopt als de druk in die regelaar zo rond de 160 bar is geworden. Door te sturen/veren/remmen “verbruik” je druk. De druk in je hoofdbol/regelaar vult dat direct aan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik ben al een paar specialisten tegengekomen die Hydraurincage sterk afraden omdat het te schraal is. Leuk voer voor een discussie, misschien in een nieuw topic.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou ja, Hydraurincage is dan ook bedoeld als reinigingsmiddel, niet als vervanging van LHM. Dus best mogelijk dat het spul schraal is. Maar als het niet goed zou zijn voor de hydrauliek, waarom maken Citroen-garages er dan wel gebruik van? :
Probleem opgelost (snik)
Sorry dat ik zo laat reageer. Druk met het werk.
Maar het probleem is automatisch opgelost.
Ik wou mijn verdelerblok demonteren en schoonmaken. Mijn bx op blokken gereden. Want bij zo’n volle TRD kan je er toch beter bij van onder. Vering laten zakken…..... en toen scheurde de retourslang van mijn hoogte regelaar ( voor, net achter de onderste motorsteun)
En nieuwe slang gelegt vanaf de hoogte regelaar naar de pot en eindelijk klaar (want je kan er zo lekker bij), lekt die uit de slangbundel Ik naar een citroen garage in de buurt en daar wat gevraagd. Daar werd mij het antwoord gegeven wat ik zelf ook in gedachte had. Opruimen die auto en kijken naar een ander, arbeids is dusdanig veel dat het de moeite niet loont (Had het wagentje gekocht voor 100 eurie) en auto moet naar apk binnen 3 weken, 3 nw banden+uitlijnen. betere koplamp unit (spiegel mat)
Dus ja, wat is dan wijsheid. Ik denk dat ze nog wel een plekje voor hem hebben, op de sloop.
Ze hadden wel een bx 19TD staan voor weinig. Ga er morge een proefritje mee maken.
En daar zit geen stuurbekrachtiging op
Maar allemaal bedankt voor jullie reacties
PS BX liet ik rijden op PPO (Puur Plantaardige Olie) ipv Diesel
PPO dat rijd super
‘k Zal een nieuw tropic open met de vraag of er mensen zijn die (hier met een citroën) ervaring hebben met PPO.
mvg
Martin
Niet naar de sloop met je BX, verkoop em dan aan een liefhebber die alles wat nog wel in ode is er af schroeft.
Schijt aan originaliteit.
Re: Probleem opgelost (snik)
mvsbab@tiscali.nl schreef:Sorry dat ik zo laat reageer. Druk met het werk.
Maar het probleem is automatisch opgelost.
Opruimen die auto en kijken naar een ander, arbeids is dusdanig veel dat het de moeite niet loont (Had het wagentje gekocht voor 100 eurie) en auto moet naar apk binnen 3 weken, 3 nw banden+uitlijnen. betere koplamp unit (spiegel mat)
Dus ja, wat is dan wijsheid. Ik denk dat ze nog wel een plekje voor hem hebben, op de sloop.
mvg
Martin
Tja, zo kun je elk probleem wel oplossen… en of dit wijsheid is?
Want wat zal er aan die BX diesel mankeren? En natuurlijk heeft zo’n garage die jouw BX opruimt net een andere auto te koop…
En een auto die je voor 100 euro koopt, zal altijd duurder in onderhoud zijn dan dat ie gekost heeft!
Denk idd dat dit de beste oplossing is
Hoi Eric
Ik denk inderdaad dat dit de beste oplossing is. Moet ik dan nu net voor de apk de auto laten repareren. met 3 andere bandjes voor de apk en een tot nu toe niet goed func. stuurbekrachting terwijl er en ander staat voor heel weinig en die van wat ik er nu van gezien heb gezien goed uit ziet.
Ga maandag een proetrit maken.
Je kan het opvatten als, de weg met de minste weerstand, maar m.i.
Is dit de weg die het minste geld kost.
Dingen die ik zelf doe moet ik op de weg doen, dus niet in een garage.
Heb niet zo lang geleden een prent gehad voor plasje koelvloeistof wat naast een opvangbak lekte. Kreeg een transactie voorstel van de office van Jus 510 euri betalen of voorkomen. Als ik het had laten voor komen dan had ik zeer waarschijnlijk toch gedeeltelijk verloren.
Dus heb maar betaald. De ander auto staat voor ong. het zelfde bedrag te koop. Moet ik met allemaal groene plassen olie onder mijn auto gaan liggen. Een klein beetje gezond verstand kan ook geen kwaad. Voor 100 kan je idd niet veel verwachten, en heb er toch een poosje mee rond gereden en heb er rijden op PPO mee uit kunnen testen. Mij andere auto laat ik natuurlijk ook op PPO rijden.
Citrofilie is prima, maar je moet het niet laten overheersen. En voor mij is een auto een vervoersmiddel waarmee je lekker geveert van A naar B moet kunnen.
Re: Probleem opgelost (snik)
mvsbab@tiscali.nl schreef:Ze hadden wel een bx 19TD staan voor weinig. Ga er morge een proefritje mee maken.
En daar zit geen stuurbekrachtiging op
Ach, geen stuurbekrachtiging op je auto heeft ook zo z’n voordelen:
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Kijk ieder nadeel heeft z’n voordeel.
Maar hoe kom je aan de foto van mij?