kabelboom ‘69 DS
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 119

Gepost: 29 november 2008 09:25 PM

Ik ben eindelijk begonnen met vervangen van m’n kabelboom, met eentje die ik al een tijd geleden heb gekocht by Chyparse.  Ik heb slechte stukken vervangen in de loop der tijd en de wagen was redelijk betrouwbaar, maar er waren nog aardig wat zeer slechte draden.

De oude kabelboom eruit te halen was niet zo moeilijk en ik heb met m’n mobieltje hier en daar een foto genomen van achter het dashboard. De draadjes naar de motor zijn vrij simpel dus die heb ik min of meer af. Een lastig ding vond ik het zekeringskastje. De kabels lijken mij wat te kort daar dus een heel geprut. Ik weet ook niet of ik de orientering van de kleuren goed heb (die die boven liggen en die die onder liggen). Achter het dashboard is het een ander verhaal. Ik heb de draden aan de twee relais voor de komplampen bevestigd en twee massa draadjes. Het ruitenwisser blokje is ook simpel zowel het klokje en de portier schakelaartjes. Maar hoe ik met de groote bossen omga is een ander verhaal (zelfs met die fototjes).

De draden hebben hun code stikkertjes, en ik heb het schema in het handboek, maar hoe spaar ik mezelf uren te turen door het schema? Enige tips zijn welkom.
Hans

Hans Staartjes

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7317

- SM 2.7 carb
Gepost: 30 november 2008 12:05 AM
  [ # 1 ]
hstaart schreef:

foto genomen van achter het dashboard. Hans

wil je die monteren zonder het dashboard eruit te halen…... ConfusedConfused
heb het al een aantal keren gedaan: dashboard eruit, boom erin leggen, aansluiten,testen, dashboard erin en…......klaar. sneller gaat het naar mijn idee niet en om nou uren naar het schema te turen mmmmmm.
het enigste waar ik het schema bij gebruik is die schakelaars links en rechts van het klokje voor de rest is het kleur bij kleur zoals bij de verlichting- ,ruitewisser-, en knipperlicht schakelaar. (en de drie stekkers geel,wit,groen op het “klokkenpaneel”).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

hstaart
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 30 november 2008 04:07 AM
  [ # 2 ]

kabelboom ‘69 DS

ja, natuurlijk heb ik het dashboard verwijderd. Ik heb nooit een kabelboom vervangen, vandaar wat nerveus om stomiteiten te maken. Nadat je een tehuis heb voor de kabels in de motorbaai, zijn er twee groote groepen draden in de dashboard ruimte. Logisch dat de rechtse groep naar de rechtse shakelaren gaan, en het linkse groepje naar de kilometer teller, en shakelaren om het stuur heen. Ik kan me voorstellen dat je ook met een metertje de draden kan volgen naar hun logische plekken. En de kleuren aan de conectoren helpen ook. Ik vraag me af of iemand wat meer gedetailleerde fotos heeft van de bedrading in het dashboard van een ‘69 DS dan die die ik heb genomen.

Wat het shakelaarkastje betreft vraag ik me af hoe ik de orientatie kan kontroleren wat betreft de draadjes die boven of beneden horen.
gr. Hans

Hans Staartjes

Profiel  

hstaart
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 04 december 2008 12:50 AM
  [ # 3 ]

kabelboom ‘69 DS

een updatje: het heeft me drie dagen geduurd om eindelijk de auto rijdend te krijgen. De grootste tijd spandeer je met de grote bundel links. Mijn ervaring met deze kabelboom is dat bepaalde draadjes wat kort zijn: de kabeltjes naar het zekeringskastje en de twee conecties naar het richtingaanwijzer relais. De bedradingschema is esentiel en moest ik zorgvuldig bestuderen. Het helpt ook om vaak je meter te gebruiken om te zien welke draden stroom dragen. Zelfs dan is het hulpzaam om iemand te kennen die het eerder heeft gedaan. M’n dashboard is nog niet helemaal bevestigd. Is maar goed ook. Ik ben de spiegel vergeten vast te maken!
gr. Hans

Hans Staartjes

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook