Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gewoon eerst een hulprelais zetten : draad vanuit de IE bundel ( die ken je nu wel hé) een relais laten aantrekken die dan rechtstreeks van de batterij ( met een zekering uiteraard) de starter bedient .
Zo ontlast je het kontaktslot en krijgt je starter VOLLE spanning .
Jou starter is toch gereviseerd geweest als de motor er uit was ?
Walter
PS een oliedruk van 8 bar of meer is normaal bij een koud startende SM heb ik kunnen vaststellen op een drieliter .
Meten is weten , gissen is missen
Dat klopt Walter, inderdaad is de starter gereviseerd. Als hij loopt, dan draait ie ook prachtig. Alleen: hij doet het niet altijd. Maar ik heb nu wat aanknopingspunten, ik vind het wel.
Okee, die oliedruk, dat is goed om te weten. Ik lig er niet wakker van, maar toch. Het blok loopt overigens prachtig, en het lijkt steeds soepeler te worden. Zaterdag al een kleine wedstrijd met een opdringerige Alfa. Maar ik doe toch altijd nog wat rustig. Het lekt een beetje olie uit de rechter klepdeksel. Maar dat is minimaal. En er lijkt af en toe een beetje versnellingsbak olie te liggen.Kan dat uit die plastic slangetjes komen, die onder lozen? Wat zou daar de dieper zin van zijn?
groet, Piet
Gutta cavat lapidem…
PBuijsman schreef:Kan dat uit die plastic slangetjes komen, die onder lozen? Wat zou daar de dieper zin van zijn?
groet, Piet
Komen deze niet van bij de remklauwen?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kan of de as-keeringen in de bak lekken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ben toch maar een beetje aan het knutselen met het elektriek. Helemaal vertrouwen deed ik het niet:
Gutta cavat lapidem…
Piet:
Als er olie uit de slangetjes komt die aan de differentieelassen hangen, dan is het zeer waarschijnlijk dat je keerringen lekken. ( Die slangetjes zijn er juist om dat lekken in goede banen te lijden).
Wat je moet controleren: Kijk eens naar de remschijven: Als die aan de binnekant ( waar ze om de differentieelhuizen “gebogen” zijn) vet zijn, dan moet je keerringen vervangen, want dan wordt je remkracht beinvloed ( bij Citrotech zetten ze er moderne keerringen in op inruilbasis, die gaan nooit meer stuk, de “oude” maat keerringen zijn niet meer verkrijgbaar.
Over de startproblemen: Heb je nog aan losse spanningsregelaar? Kijk dan eens hoeveel spanning je aan de draad vanaf het contactslot op de spanninssregelaar hebt: ALs je hier een volt of zo verliest, dan kun je het beste een relais monteren voor alles wat door het contactslot gevoed wordt. Het relais voor de startmotor kun je meestal gewoon in de kabel monteren die naar de startmotor gaat op het rechter schutbord, dat helpt direct voor 99% van de startproblemen: Als je te weinig spanning hebt ( spannignsverlies over het contactslot) dan slaat je bendix wel “in”, maar staat er niet genoeg “druk” op de contacten inde benxi die de startmotor bedienen, en dus loopt de startmotor niet rond: Je hoort een “klik” can de bendix en dan “niks”. Als je geen “klik” hoort als je de sleutel omdraait, dan heb je geen probleem met spanningsverlies maar een los contact.
P.S., das net werk die relais en zekeringen!.
groet,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb in het clubblad al eens een stuk geschreven voor de raamrelais. Met twee relais per raam kan je de schakelaars ontlasten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Yep! en dan kan je met een gewone schakelknop werken met drie pennetjes.Want die originele SM schakelaars met 5 pennen zijn haast niet meer te vinden.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blooper1963 schreef:Yep! en dan kan je met een gewone schakelknop werken met drie pennetjes.Want die originele SM schakelaars met 5 pennen zijn haast niet meer te vinden.
jawel. Bij de franse club en in de Reno 16!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Renault 16? Ja, daar zijn er nog veel van!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hoi Joris,
Als je die relais plaatst,kan je dan de originele schakelaars daarvoor gebruiken??
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
wbogaerts schreef:Gewoon eerst een hulprelais zetten : draad vanuit de IE bundel ( die ken je nu wel hé) een relais laten aantrekken die dan rechtstreeks van de batterij ( met een zekering uiteraard) de starter bedient .
Zo ontlast je het kontaktslot en krijgt je starter VOLLE spanning .
Klein beetje off-topic: ik ben van plan dit ook bij mijn CX toe te passen, en vraag me af hoe veel ampere de zekering zou moeten zijn? Gewoon 16A?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
16 amps is zat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Citroensmgz schreef:Piet:
Als er olie uit de slangetjes komt die aan de differentieelassen hangen, dan is het zeer waarschijnlijk dat je keerringen lekken. ( Die slangetjes zijn er juist om dat lekken in goede banen te lijden).
Wat je moet controleren: Kijk eens naar de remschijven: Als die aan de binnekant ( waar ze om de differentieelhuizen “gebogen” zijn) vet zijn, dan moet je keerringen vervangen, want dan wordt je remkracht beinvloed ( bij Citrotech zetten ze er moderne keerringen in op inruilbasis, die gaan nooit meer stuk, de “oude” maat keerringen zijn niet meer verkrijgbaar.
Zijn dus wel!! verkrijgbaar!! Nieuw.
http://ds-vitesse.com/index.php?main_page=page&id=6&chapter=0&zenid=88aabec21b588bf48c76f249c8a89c20
gr
Harry Martens