Hij staat nu op de brug bij m’n huis-specialist (voor de Adal)...gisteren hoorde ik van Jan dat als het inderdaad een lekke spruitstukpakking is, ik moet rekenen op 5 uur arb.loon.
Dat is 5 x 45 euro…...is 225.- euro
Die pakking zal de kosten niet zijn.
Volgens hem komt het overigens zelden voor dat het spruitstuk zelf lek is….dus daar hopen we dan maar op.
Bram schreef:Hij staat nu op de brug bij m’n huis-specialist (voor de Adal)...gisteren hoorde ik van Jan dat als het inderdaad een lekke spruitstukpakking is, ik moet rekenen op 5 uur arb.loon.
Dat is 5 x 45 euro…...is 225.- euroDie pakking zal de kosten niet zijn.
Volgens hem komt het overigens zelden voor dat het spruitstuk zelf lek is….dus daar hopen we dan maar op.
Ja, zoals hier al boven gezegd: is een vervelende klus omdat je er heel moeilijk bij kan van de achterkant/onderkant. Van bovenaf kom je er helemaal niet bij.
Turbo moet eraf, etc…
Ga dus eerst eens goed kijken waar het nu lekt. Je moet het toch kunnen zien op de brug met draaiende warme motor. Stop de uitlaat dicht en ga desnoods flink gassen zodat je wat turbodruk krijgt (zodat er ook echt druk komt op het uitlaatspruitstuk en let op of de Turbo of het spruistuk niet gescheurd zijn. Ik hou niet van doemscenario’s, maar ook niet van lukraak vervangen.
Gr,
Marten
In hoeverre bouwt de turbo druk op als hij in zijn neutraal staat te draaien?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:In hoeverre bouwt de turbo druk op als hij in zijn neutraal staat te draaien?
Als je genoeg gast bij de Turbo D12 een paar tienden. Genoeg om het niet meer met je hand tegen te kunnen houden.
Gr,
Marten
mpostma schreef:Ga dus eerst eens goed kijken waar het nu lekt. Je moet het toch kunnen zien op de brug met draaiende warme motor. Stop de uitlaat dicht en ga desnoods flink gassen zodat je wat turbodruk krijgt (zodat er ook echt druk komt op het uitlaatspruitstuk en let op of de Turbo of het spruitstuk niet gescheurd zijn. Ik hou niet van doemscenario’s, maar ook niet van lukraak vervangen.
Gr,
Marten
Als het goed is, is hij daar nu mee bezig…En Jan is zeker niet iemand die lukraak iets vervangt, daarom kan ik hem ook aanbevelen voor je Citroen in de wijde regio Haarlem.
Het slot v/h verhaal :
Heb de BX vanmiddag opgehaald bij Jan…..die er nu voor de 2e keer goed naar gekeken heeft op de brug…EN een proefrit mee heeft gemaakt.
(Hij had tevens de ADAL gerepareert.)
Inderdaad, zei Jan…..hij krijgt op ONverklaarbare wijze uitlaatgassen naar binnen zowel stilstaand als tijdens het rijden….al eerder is de hele carrosserie goed geinspecteerd op de brug….nergens een gat o.i.d. te bekennen.
Deuren (plus achterklep) en ramen sluiten goed af, de rubbers zijn nergens gescheurd of zo.
Het spuitstuk & de Turbo is absoluut NIET lek….oftewel, het hele uitlaatgedeelte is Potdicht !!
Jan had net als ik, ook meteen last van een droge keel en prikkelende ogen.
Het enige wat je nog kunt proberen, zei hij….is terug gaan naar de Dieselspecialist en vragen of dit iets met de afstelling van de brandstofpomp te maken heeft.
Dus linea recta er naartoe….die zei dat dit er niks mee te maken heeft….dan moeten we de pomp eraf halen….en dan dit en dat testen,....enfin, ik hoorde de honderden euro’s al voorbij vliegen.
Conclusie…..ik heb de auto gekocht voor 750 euro….en in 2 weken nog de volgende kosten gemaakt :
Chyparse : ................... 100.- euro
Uitlaat : ....................... 185.- euro
ADAL en controle uitl…... 192.- euro
Was thermostaat vern…. 80.- euro
1 nieuwe Michelin band… 50.- euro
——————————————————————
...................... TOTAAL : 1357.- euro.
Ik heb nu dus een auto naast de deur staan waar gewoon niet (lange tijd) mee te rijden valt.
Heb er net nog (voor de laatste keer) een ritje mee naar Vondelingenplaat gemaakt (Shell-Pernis)....ben blij dat ik weer terug ben…koppijn, droge keel en prikkelende ogen.
Hij staat nog dit weekend te koop….IK BEN HET NAMELIJK ZAT !!
De auto zelf rijdt prima…er is van alles aan gedaan en al het electr. gedoe werkt zoals het hoort.
Gelukkig kan ik nog 2,5 maand rijden met de Xant van Renz…..ik zie wel wat er daarna komt…misschien wel helemaal geen Citroen (BX) meer.
Ik hoop alleen maar dat ik het grootste gedeelte van het vakantiegeld, wat ik er heb ingestoken…weer een beetje kan terugvangen.
Nou bram, dit is echt slecht nieuws..
maarja een auto waar je niet mee kan rijden is ook weggegooid geld…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
En die ventilatieroostertjes in de C-stijl dan?
Doen die ueberhaupt iets?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Dit is idd wel heel beroerd. De turbo zijn je niet echt gezind momenteel (= laatste 2 jaar). Zijn er geen andere dingen die nog verkeerd zouden kunnen zijn, gezien de reparaties die je aan de wagen gedaan hebt moet je toch wel een eind op weg zijn in de goede richting ...
Bram—> echt balen dat ‘t zo slecht gaat met je TZD T!!!! Maar dat er uitlaatgassen de auto binnenkomen kan toch niet onverklaarbaar zijn??? Misschien is ‘t toch raadzaam om eens bij een andere specialist langs te gaan, het kan zijn dat je iemand treft die al eens hetzelfde heeft gehad.. Desnoods bel je Hesselink even, niet echt je favoriete bedrijf maar wel een BX (TURBO D) specialist bij uitstek!!
Ik hoop dat er in de komende 2,5 maand veel verbeteringen komen en dat je Renz kan begroeten in een goede TZD Turbo!!!!
Succes
Ja…..het is me allemaal wat
Doe je zo je best om nog een knappe BX tzd-turbo op de kop te tikken…..die overigens de eerste anderhalve week dit probleem dus NIET HAD (!)
Maar vanaf het moment dat de nieuwe Wasthermostaat erin kwam…is het gedonder begonnen.
Nu moet ik wel zeggen dat de Fa: Spaarnestad ZEER goed aangeschreven staat als Dieselspecialist….dus hen reken ik het zeker niet aan.
Het lijkt wel (ook volgens Jan van garage Haarlem) dat de motor de diesel niet goed verbrandt….hij zag ook wat rook uit de uitlaat komen, wat volgens hem ONverbrande diesel is. :
Kortom….er hangt een zweem van uitlaatgas vooral aan de Linkerkant van de auto…als je hem start en je linkerraam staat een stukje open, dan komt die stank al naar binnen, alleen met de kachelmotor voluit aan en de ramen dicht is het nog enigzins te doen, maar is dan nog niet stankvrij.
De volgende eigenaar heeft er verder een prima auto aan…hij zweeft goed, geen gerammel onder de auto, geen getril, start prima, loopt mooi rustig zonder schokken….dus dit probleem mag de volgende eigenaar weer opknappen.
Maar ben je meteen al je hoop verloren dat dit ooit nog iets gaat worden dan? Als de volgende eigenaar het op kan lossen dan kan ‘t bij jou toch ook opgelost worden?? Ik weet zeker dat je jezelf voor je kop kunt slaan als blijkt dat de volgende eigenaar na 4 uurtjes sleutelen een perfecte TZD Turbo heeft!!
Ik weet wat bram voelt…dit word een bodemloze put….
Toch zou ik de dieselspecialis laten zoeken…..daar is het gezeur toch begonnen.
Bram schreef:Ja…..het is me allemaal wat
Doe je zo je best om nog een knappe BX tzd-turbo op de kop te tikken…..die overigens de eerste anderhalve week dit probleem dus NIET HAD (!)
Maar vanaf het moment dat de nieuwe Wasthermostaat erin kwam…is het gedonder begonnen.
Ho daar. Dan moet je ernstig zoeken in de verstuiverretourleidingen. Als er daar eentje van lek is, kan er diesel op de kop lekken en dat kan zeerwel ruiken alsof het al bijna verbrand is.
Bram schreef:
Nu moet ik wel zeggen dat de Fa: Spaarnestad ZEER goed aangeschreven staat als Dieselspecialist….dus hen reken ik het zeker niet aan.
Het lijkt wel (ook volgens Jan van garage Haarlem) dat de motor de diesel niet goed verbrandt….hij zag ook wat rook uit de uitlaat komen, wat volgens hem ONverbrande diesel is. :
Zou ‘t? Een turbod asemt best wel een beetje zwaar met zo’n turbo in de uitlaat; dat het rookt is niet meer dan normaal; zelfs bij moderne turbodiesels (de duitse dan) wordt er nog behoorlijk gerookt.
Niet verbrande diesel wijst op een slechte gloeier (alleen het begin) of ontbrekende compressie.
Bram schreef:
Kortom….er hangt een zweem van uitlaatgas vooral aan de Linkerkant van de auto…als je hem start en je linkerraam staat een stukje open, dan komt die stank al naar binnen, alleen met de kachelmotor voluit aan en de ramen dicht is het nog enigzins te doen, maar is dan nog niet stankvrij.
De volgende eigenaar heeft er verder een prima auto aan…hij zweeft goed, geen gerammel onder de auto, geen getril, start prima, loopt mooi rustig zonder schokken….dus dit probleem mag de volgende eigenaar weer opknappen.
Mmm, vervangen wasthermostaat en begin van dit probleem is niet per sé losstaand; uitlaatgas van diesel of gewone warme diesel lijken sterk op elkaar qua geur.
Diesel die uit de pomp spuit en over het blok weglekt (vooral bij het starten kan dan gebeuren bij Bosch-pompen, die starten met een soort aanloopje) kan erg nare effecten geven en de reuk is niet meer die van pure diesel.
Kijk goed of de kop (retourleidingen) en de pomp goed droog zijn; ook de olievulbuis (die zit behoorlijk in de weg bij het vervangen van de thermostaat) moet goed dicht & droog zijn. Geen druppels op de straat ergens?
Ich bin ein Breaker
voge schreef:Maar ben je meteen al je hoop verloren dat dit ooit nog iets gaat worden dan? Als de volgende eigenaar het op kan lossen dan kan ‘t bij jou toch ook opgelost worden?? Ik weet zeker dat je jezelf voor je kop kunt slaan als blijkt dat de volgende eigenaar na 4 uurtjes sleutelen een perfecte TZD Turbo heeft!!
Dat is hem dan van harte gegund…...IK heb de fut niet meer om er nog 1 euro aan uit te geven.
Dit is de eerste BX in 14 jaar waar ik binnen een paar weken tijd zoveel geld aan uitgegeven heb NA aankoop (1200 ouderwetse guldens).
Ik vind het wel welletjes zo.
En Karel….deze motor is door 3 monteurs *besnuffeld* en bekeken….zelfs met spiegeltjes van onderen en boven.
(EN….door mij.)
En nee…..er liggen geen druppels diesel of olie op straat…was dat maar zo, dan wist je tenminste wat.
Wel heb ik nu (na ruim 5 uur weer thuis te zijn) nog steeds die uitlaatgas-lucht in mijn neus zitten….ik ben gek op diesels….maar er zijn grenzen.
Ik heb dat bij alle eerdere (turbo) diesels nog nooit meegemaakt….wel uiteraard een paar keer een lekke uitlaat gehad, die meteen laten vernieuwen en de stank was weg.