Ik ga het morgen nalezen
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Zeker doen. Een turbocompressor wordt in feite gelagerd door oliedruk. Als die ineens wegvalt maar de turbo nog wel draait, is er geen lagering meer en gaat de as verslijten. De rest laat zich raden.
Laat de motor even kort nadraaien zonder gas te geven waardoor de turbo “rustig kan landen”. Vergeet niet dat zo’n ding 150.000 toeren draait of daaromtrent. Als je dat ineens zonder smering achterlaat gaat het echt mis.
Al dat geleuter over laat olie verversen - als je geen turbo hebt zal het misschien wel eens lukken als je mazzel hebt maar het aantal verhalen wat ik gehoord heb over mensen die steevast hun olie *iets* te laat verversten en daar een rotte turbo aan overgehouden hebben, heeft me doen besluiten de olie maar liever voortijdig te vervangen. Teveel om op toeval te berusten.
En vergeet niet dat de olie in een turbo *altijd* gloeiend heet wordt, ook (of juist: vooral) als je rustig rijdt. Er zit niet voor niets een grotere olie-warmtewisselaar in het circuit, die de olie verwarmt of afkoelt. Deze is bij niet-turbo motoren afwezig of veel kleiner.
Dat betekent dat de olie het altijd zwaar voor de kiezen krijgt.
En vergeet ook niet dat er ontzettend veel onzin beweerd kan worden door één persoon (mij incluis) wat een enorme reikwijdte kan krijgen; ga nooit zomaar op één verhaal af. Dat kan je dure verrassingen besparen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Dat van die turbo is idd correct. Ik weet niet of het in mijn instructieboekje staat, maar eiglenlijk moet ik toegeven dat ik er niet specifiek op let.
En eigenlijk ken ik ook niet veel mensen die er wel op letten.
Niet dat ik er niet wil op letten, maar ik vergeet het meestal gewoon.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
My 2 cents…
Het europees consumentenrecht stelt dat de consument van een product bepaalde verwachtingen mag hebben, en dat als een fabrikant een product levert dat niet aan die verwachtingen voldoet, hij daarop aangesproken kan worden.
Zo bezien is het voor mij nog maar de vraag of het stukgaan van de turbo (die eerste keer), ondanks alle verhalen over nalatigheid van de TS, niet valt onder die ‘redelijke verwachtingen voor een geleverd product’ en dus door de fabrikant vergoed moet worden.
De tweede keer lijkt mij nog duidelijker: als de garagist zijn werk goed gedaan had, zou hij niet domweg de turbo vervangen hebben, maar tenminste zich afgevraagd hebben waardoor deze stuk gegaan is. Ik mag toch verwachten dat hij de oorzaak van een probleem aanpakt, en niet alleen aan symptoombestrijding doet!
Daarbij…
Komt het niet iets te vaak voor bij Citroen (diesel) motoren dat de turbo vervangen moet worden? Ikzelf heb er ook al een gehad na 17000 kilometer…
En waarom zou een Citroen C4 turbomotor zoveel gevoeliger zijn voor het te vroeg uitzetten van de motor? Ik rijd al jaren met turbodiesels (Citroen BX, Volvo V70, VW Passat), en heb nog nimmer bewust de motor langer aan laten staan. En toch bv. 310000 probleemloze kilometers met een VW Passat 1.9 tdi gereden…
Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken
instructieboekje
ik ben zeer benieuwd,
maar afspraak is afspraak…. of dit nou terecht is of niet
daarom teken ik als het even kan nooit een contract/garantie bepaling
bel eens met de bovag die kunnen je heel goed vertellen in hoeverre je (in jou specifieke geval) in je recht staat.
ik heb hetzelfde gehad met een mb 412 maar geen kans van slagen.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Casey schreef:My 2 cents…
Het europees consumentenrecht stelt dat de consument van een product bepaalde verwachtingen mag hebben, en dat als een fabrikant een product levert dat niet aan die verwachtingen voldoet, hij daarop aangesproken kan worden.
Zo bezien is het voor mij nog maar de vraag of het stukgaan van de turbo (die eerste keer), ondanks alle verhalen over nalatigheid van de TS, niet valt onder die ‘redelijke verwachtingen voor een geleverd product’ en dus door de fabrikant vergoed moet worden.
Minstens 5000 km over de voorgeschreven onderhoudsinterval… Ik denk dat er meer sprake is van een “redelijke verwachting dat het kapot gaat”...
Casey schreef:
Daarbij…
Komt het niet iets te vaak voor bij Citroen (diesel) motoren dat de turbo vervangen moet worden? Ikzelf heb er ook al een gehad na 17000 kilometer…
En waarom zou een Citroen C4 turbomotor zoveel gevoeliger zijn voor het te vroeg uitzetten van de motor? Ik rijd al jaren met turbodiesels (Citroen BX, Volvo V70, VW Passat), en heb nog nimmer bewust de motor langer aan laten staan. En toch bv. 310000 probleemloze kilometers met een VW Passat 1.9 tdi gereden…
Ik denk dat het ‘m niet zo zeer zit in het vroegtijdig uitschakelen van de motor, hoewel het toerental van deze turbo van deze motor wel even iets hoger ligt dan die van de BX. De combinatie 3.5 liter motorolie carterinhoud, toch 110 PK uit deze 1.6 motor en een EGR-regeling zorgt ervoor dat de onderhoudsinterval redelijk in de peiling gehouden moet worden.
tmrrental schreef:....daarom teken ik als het even kan nooit een contract/garantie bepaling…
Zonder tekenen van een koopcontract wordt het aanschaffen van een nieuwe auto wel erg lastig…. In het koopcontract van nieuwe auto’s teken je voor de garantiebepalingen.
Gr Martijn
daarom staat er ook bij; ... als het even kan…..
Conclusie 1: het kan even niet
Conclusie 2: de turbo’s van deze motoren zijn om diverse redenen erg kwetsbaar
Conclusie 3: het onderhoud let - ook vanwege de grote intervallen en de kleine carterinhoud - erg nauw.
Ich bin ein Breaker
Heb vandaag mijn instructieboekje even gepakt maar ik zie er niet in dat ik mijn auto even stationair moet latendraaien na een rit, zie ik het over het hoofd ?
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Bij sommige duurdere merken (vul zelf maar in welke ) is er niet voor niets een constructie gemaakt waar bij de olie pomp nog een paar minuten door draait als de motor is af gezet.
Dit is gedaan om de turbo nog een paar minuten te kunnen laten uit razen.
Gesmeerd wel te verstaan
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen
Tja, zo gek moeilijk zou dat niet moeten zijn zou je bijna denken…
Ich bin ein Breaker
Tis toch ook maf dat je na je rit op de oprit de olie nog even laat afkoelen. Bkijf dat wel een heel maf idee vinden
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Nee, het gaat helemaal niet om het afkoelen van de olie maar om het uit laten draaien van de turbo.
Nog even kort dan:
De turbo wordt in oliedruk gelagerd.
Als je de motor stilzet valt de oliedruk ineens weg.
Draait de turbo nog erg hard bij het stilzetten (draaien doet ie altijd, daar is niets tegen te doen) dan krijgt de turboas het te zwaar voor zijn kiezen.
Ich bin ein Breaker
hbeck schreef:Heb vandaag mijn instructieboekje even gepakt maar ik zie er niet in dat ik mijn auto even stationair moet latendraaien na een rit, zie ik het over het hoofd ?
het staat zelfs in het boekje van de C3 van de schoonouders..