Wanneer ik met m’n berlingo (19D) met dit weer ( koud vochtig weer )
vertrek kan ik de pedaal tot op de bodem indrukken maar hij geraakt amper vooruit. Na een paar kilometers is dit wel verdwenen.
Is dit omdat de olie te dik geworden is door de koude of door condens of , ...?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
luchtfilter-oliefilter-dieselfilter, hoelang zitten ze er al in?
Heb je overdadige rook bij die koude start?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De luchtfilter/mazoutfilter is 30.000 km geleden.
Waarschijnlijk wel hoog tijd dus. Ik ga vandaag alles eens vervangen
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 1.9D van 1999. Ook slecht starten s’morgens. Heb nu een injector/verstuiver reiniger van STP toegevoegd aan de diesel. Weet nog niet of dat ook echt helpt.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Kijk eens of je pomp niet een beetje lekt of je toevoerleiding niet ergens lekt..
Heb ik al vrij vaak gezien. Hij start vrij normaal.
Daarna kan je maar net wegkomen en als je het gas vol inhoud gebeurd er na een tijdje in een keer wat.
Wat er namelijk gebeurd is dat er lucht in de pomp zit (oftewel er zit te weinig diesel in)
Controleren:
- doe een doorzichtig (brandstofbestendig!) slangetje tussen de aanvoerslang naar de pomp.
Start de auto en kijk of er luchtbelletjes doorheen gaan.
- start de auto en pak een stukje keukenpapier en hou deze bij de verschillende potentiele lekpunten van de brandstofpomp.
Als het doekje nat wordt zit daar een lek(je)
De eerste is makkelijk te doen.
De tweede wordt wat lastiger maar daar zit volgens mij het probleem niet in…
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Kijk ook het koudestart ventiel eens na,want dat heb ik ook al eens kapot gehad.Dit is bij berlingo’s van voor de electronica zijn intrede deed mechanisch.En als je een electronisch gestuurde motor hebt,zit er een soort magneetventiel op welk kapot kan zijn.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Kleppen stellen heeft bij mij geholpen.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Ik heb vanmiddag alle filters vervangen + nieuwe olie. Nu zal ik
morgen zien of dit eventueel het probleem was. De luchtfilter zal
zwart dat zal dus zeker niet geholpen hebben.
Maar ik wil nog eens herhalen. Het starten op zich gaat van de eerste slag.
Zonder sputteren dus. Er is ook geen overdreven rook. Het valt enkel op bij heb onmiddellijk wegrijden als de motor pas gestart is.
De pomp waar vind ik die?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Wat is een koude start ventiel en waar zit dat ding? Of bedoel je de gloeispiralen?
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit