Welk verdient er nu de voorkeur de injection of de carburateur ?? Als ik een draadje daarover zoek krijg ik dit: Er zijn geen resultaten die voldoen aan je zoekopdracht…...........
Bij de Ds is al zo’n draadje bij benieuwd hoe dat met de Sm zit
Heb er n.l. 2 op het oog en je raad het al: de 1 injection andere carburateur. Heb zelf geen tot weinig elektr. storingen bij m’n Ds injection maar dat zal ook wel te maken hebben met hoe goed je het aanpakt zoals bijv een nieuwe kabelboom. Zijn verder de onderdelen voor een injection cq carb. versie nog goed te verkrijgen etc…. Ben benieuwd.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een carburateur is net vrijwel net zo snel als een IE, maar is nogal lastig goed af te stellen. Da’s het eerste punt.
Verder is een IE géén fijne SM om aan te werken, gewoon omdat het onder de kap vreselijk vol zit. Een IE loopt echter wél wat fijner, en zal ook wel iets zuiniger zijn. Onderdelen voor het IE systeem zijn wel te vinden, maar enkele delen zijn zéér prijzig!
Ik ben zelf een carbu-fan. het SM blok is gemaakt voor carbu’s, en voor mij is het enige voordeel van een IE dat ie niet zo vaak afgesteld hoeft te worden. Verder vind IK het een draak om aan te moeten werken, en helaas is dat werken nou iets wat erg vaak voor zal komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Juist! Een carbu,daar kan je zelf aan sleutelen. ik heb mijn carburators geheel zelf gereviseerd,met hulp van bepaalde forumleden. Een I.E. is net iets ingewikkelder om aan te werken,zoals waterman reeds zei.Ook als je storingen hebt,is het bij een carbu makkelijker op te sporen als je enige kennis hebt. Bij een I.E.,is dit weer iets moeilijker.En als laatste punt: Als je een goed gereviseerde carbu motor hebt en de carbu’s zijn goed afgesteld,dan valt de regeling ook best mee en hoeft dit niet zo dikwijls. Ook hier een carbu fan.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hier een I.E. fan. Loopt mooier en is sneller. Dat waterman harder gaat komt door de 3 liter die gereviseerd is.
De i.e. start beter en heeft geen choke.
veel i.e. onderdelen zijn gelijk met DS. draadbomen zijn nieuw te koop.
De speciale onderdelen zoals de ECU en MAP gaan zelden kapot.
GROOT nadeel. om bougies te wisselen ben je al een half uur aan het sleutelen om de galerij eraf te halen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 28-06-2008
- CX 2400 prestige injection automatique
- ID/DS DS 23 IE Pallas Automatique
- SM SM 2.7 carbu
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 HDI Exclusive
- ID/DS Cabriolet Usine
Inderdaad, ik ben akkoord met wat er wordt geschreven.
De SM met injectie is veel stabieler in ralenti dan de carbu, maar dan weer heel wat moeilijker om aan te werken !
Tis maar datget weet !
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:GROOT nadeel. om bougies te wisselen ben je al een half uur aan het sleutelen om de galerij eraf te halen…
Juist. en voor vrijwel al het onderhoud moeten die luchtinlaat-galerij’tjes d’r af, net als de luchtfilterhuizen. Verder is het bij een IE héél erg belangrijk dat de bedrading goed en orgineel is, en dat je regelmatig de benzineslangen naloopt/vervangt. Vrijwel alles is dus te koop. Maar… een luchtschuif kost zomaar 300 euro, één injector 120 euro, enz. enz.
Mocht je een storing krijgen, tja… dan ben je vaak wel even aan het zoeken….
Ik denk dat een Carbu al met al wat onderhoud en sleutel-vriendelijkheid de verstandige keuze is als je net met sm’s gaat beginnen. Een IE is echter wél rijders-vriendelijker en loopt eigenlijk (bijna) altijd goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Correctie NIEUWE luchtschuif 1200 € als je ze kan vinden .
injecteurs zo veel je wil aan 156 € per stuk ( maal 6 )
Laat het ons zo stellen ; afstelling van de carburators in het werkplaatshandboek ; 2 bladzijden .
Injectie : 24 ....... ben ze nu aan het vertalen uit het Frans .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooie discussie, zelf ook altijd al nieuwsgierig geweest
En direct grappig om te zien dat waterman771 en bogaard77 allebei hun voorkeur hebben qua rijden
Hoewel ik 0 ervaring heb met een SM, zelfs nog nooit in gezeten gaat mijn gevoel altijd uit naar injectie..
Geen idee waarom wellicht omdat het toen iets was dat nog niet standaard was maar al wel op zo’n auto te krijgen was
Nudat ik er over nadenk, denk ik dat eigenlijk nog nooit in een auto met carbs gereden heb ops:
Uiteindelijk zal het er op neerkomen dat het een persoonlijke keuze is?
I.E. is wat fijner om mee te rijden (mooiere loop), en de carbs wat fijner om aan te sleutelen?
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik heb een injectie… tja carbu is fijner om aan te werken maar een injectie is gewoon 10 keer indrukwekkender om te zien… het zit bomvol.
en om aan te werken…. op 10 min zijn de luchtfilters er af en kan je overal gemakkelijker aan…. oke injectors (156 euro)en luchtschuif (1200)kosten je wel een vermogen… alles wordt wel net iets warmer onder de kap… dus goede ventilators zijn belangrijk… feit is dat er veel minder injectie wagens rondrijden tov carburatiemodellen 10000expl. geleverd tegenover 2950 injectiemodellen ongeveer… dus wel wat zeldzamer.
Ik heb altijd een injectie gewild… maar wbogaerts heeft 1 maand moeten zoeken naar alle bijpassende luchtdarmen voor het onderdruk circuit… deze kosten ook veel (zijn van bosch) sommige zijn niet meer te vinden zijn voorgevormd en verlopen… van opening… moeilijk dus als je deze moet vervangen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
wbogaerts schreef:Correctie NIEUWE luchtschuif 1200 € als je ze kan vinden .
injecteurs zo veel je wil aan 156 € per stuk ( maal 6 )
Laat het ons zo stellen ; afstelling van de carburators in het werkplaatshandboek ; 2 bladzijden .
Injectie : 24 ....... ben ze nu aan het vertalen uit het Frans .
Walter
Hobby mag wat kosten toch :
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zijn er niet wat modellen omgebouwd?
Ik zie toch redelijk vaak IE op de achterkant staan.
Neem aan dat veel SM liefhebbers niet alleen het plaatje op de achterkant plakken zonder het ook echt onder de kap te hebben
IE modellen zijn ook van de laatste jaren, misschien dat deze ook makkelijker gewaard zijn gebleven dan de allereerste? Of is hier niet veel verschil in?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Re: SM: carburateur of injectie?
citroen23 schreef:
Heb er n.l. 2 op het oog en je raad het al: de 1 injection andere carburateur. Heb zelf geen tot weinig elektr. storingen bij m’n Ds injection maar dat zal ook wel te maken hebben met hoe goed je het aanpakt zoals bijv een nieuwe kabelboom. Zijn verder de onderdelen voor een injection cq carb. versie nog goed te verkrijgen etc…. Ben benieuwd.
Zo, gaat het dan nu eindelijk gebeuren????? Moeten we er ook voor naar Frankrijk of Duitsland
Re: SM: carburateur of injectie?
Peteryed schreef:citroen23 schreef:
Heb er n.l. 2 op het oog en je raad het al: de 1 injection andere carburateur. Heb zelf geen tot weinig elektr. storingen bij m’n Ds injection maar dat zal ook wel te maken hebben met hoe goed je het aanpakt zoals bijv een nieuwe kabelboom. Zijn verder de onderdelen voor een injection cq carb. versie nog goed te verkrijgen etc…. Ben benieuwd.
Zo, gaat het dan nu eindelijk gebeuren????? Moeten we er ook voor naar Frankrijk of Duitsland
Jou ontgaat ook niks…......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Arjan Verkade schreef:Zijn er niet wat modellen omgebouwd?
Ik zie toch redelijk vaak IE op de achterkant staan.
Neem aan dat veel SM liefhebbers niet alleen het plaatje op de achterkant plakken zonder het ook echt onder de kap te hebbenIE modellen zijn ook van de laatste jaren, misschien dat deze ook makkelijker gewaard zijn gebleven dan de allereerste? Of is hier niet veel verschil in?
ja dat klopt er zijn een aantal sm’s omgebouwd van IE naar carbu… over het bewaard zijn… vermits er alleen de eerste 2 jaar fors sm’s zijn gebouwd 70-72 en dan gestaag de verkoop daalt zijn er daarom ook minder tussen 73-75 zijn er maar een 3000 sm’s verkocht en de IE is uitgekomen eind 72… toen was de sm al over zijn verkoopstop heen….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Laat mij nu even de pret bederven en er nog “EVEN” op wijzen dat je de uitlaatkleppen , distributie ( kettingen , spanners , geleiders ) en alle andere modificaties niet uit het oog mag verliezen in het totale prijskaartje ops:
Voorst , voor de prijs van de
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Arjan Verkade schreef:Mooie discussie, zelf ook altijd al nieuwsgierig geweest
En direct grappig om te zien dat waterman771 en bogaard77 allebei hun voorkeur hebben qua rijden
Dat komt meer omdat ik een i.e. heb. Als de auto voor dat geld toen een carbu was ghad ik em ook gekocht.. Wel vind ik als Elektro nerd het injectie systeem geweldig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>