Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ah:
Voorschakelweerstand
Als de startmotor de krukas van de ‘echte’ motor ronddraait, vraagt dat zoveel stroom van de accu dat de accuspanning van 12 naar 10 of nog minder volt keldert. Dit houdt in, dat op dat moment de systeemspanning ook zwaar in de min zit. Op die manier is het voor het systeem onmogelijk om bij zo’n lage spanning een behoorlijke vonk te bewerkstelligen - zeker als de bougie-elektrodes ook nog een beetje nat of vuil zijn. En zonder een goede ‘vonk’ kan een motor nu eenmaal niet draaien.
Daarom is bij de meeste ontstekingsystemen met contactpunten een zogenaamde voorschakelweerstand gemonteerd in de draad vanaf het contactslot naar de bobine.
Die voorschakelweerstand wordt tijdens het starten gepasseerd: dan ‘draait’ de bobine op 12 volt. Als de motor eenmaal loopt, wordt de voorschakelweerstand weer in het circuit opgenomen, waardoor er van de twaalf beschikbare accu-volts niet meer dan zeven bij de bobine terecht komen. Maar die heeft daar genoeg aan. Dit speciale tiep is namelijk best in staat om ondanks een dergelijk gering spanningsaanbod zijn dagelijkse werk goed te doen.
http://www.dikketoeters.nl/content/faq/showFaq/13/de-bobine.html
De waarde van de voorschakelweerstand staat ergens in de door mij eerder genoemde link, om precies te zijn hier: -> 0.68 Ohm. Als ik het goed lees.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ik had even naar Van Bemmelen gebeld voor advies.
De voorschakelweerstand brengt de 12 V naar 9 V. De weerstand wordt dan erg heet. Als de bobine een tijdje opgeslagen heeft gelegen kan het weerstand element vettig worden. Bij het heet worden van de weerstand fikt eerst die prut weg.
Ik heb dus net de GS 20 minuten laten draaien. Eerst nog ietsje rook, al minder dan gisteravond. Op een gegeven moment was het klaar. Toen nog een stukje gereden en weer de klep geopend. Geen rook meer. Wel een loeihete weerstand ,maar dat hoort dan zo schijnt.
Bedankt voor het meedenken.
en vet waren ze wel toch ?
mooi dat alles nu ok is!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is toch een prachtig systeem he? Als de boel koud is heb je 12 volt op je bobine = grote vonk. Na eventjes wordt de weerstand warm en daalt de spanning naar 9 volt om de bobine niet uit te fikken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Evan schreef:en vet waren ze wel toch ?
mooi dat alles nu ok is!
ja aan vettigheid geen gebrek! haha
en idd mooi dat het weer werkt. Vanmorgen de exportformulieren laten opstellen bij een douane man en deze week nog even langs rdw om de papieren te laten afstempelen.
bogaard77 schreef:Dat is toch een prachtig systeem he? Als de boel koud is heb je 12 volt op je bobine = grote vonk. Na eventjes wordt de weerstand warm en daalt de spanning naar 9 volt om de bobine niet uit te fikken!
Moet je eens een spanning regelaar open maken is ook een mooi stukje techniek
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bx-cannes schreef:
en idd mooi dat het weer werkt. Vanmorgen de exportformulieren laten opstellen bij een douane man en deze week nog even langs rdw om de papieren te laten afstempelen.
Gaat deze GS echt geëxporteerd worden naar de VS?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
citrospeeds schreef:bogaard77 schreef:Dat is toch een prachtig systeem he? Als de boel koud is heb je 12 volt op je bobine = grote vonk. Na eventjes wordt de weerstand warm en daalt de spanning naar 9 volt om de bobine niet uit te fikken!
Moet je eens een spanning regelaar open maken is ook een mooi stukje techniek
Tegenwoordig heb je ze electronisch , een stuk betrouwbaarder.
Ja dat is zo maar als je een oude open maakt als het werkt natuurlijk is het heel vernuftig bedacht.
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
citrospeeds schreef:Ja dat is zo maar als je een oude open maakt als het werkt natuurlijk is het heel vernuftig bedacht.
Ohh , zeker. Net als de rest van de auto
citro-power schreef:
Tegenwoordig heb je ze electronisch , een stuk betrouwbaarder.
zo is dat, gelukkig had ik nog wat van die ” onbetrouwbare” spanningsregelaars liggen toen ik afgelopen weekend een GS op bezoek had met zo’n “betrouwbare” regelaar die dus niks meer deed…
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Zo. Vandaag toch echt afscheid genomen van de GS. Hij/zij/het gaat op de boot naar Long Beach, Californie, en zal daar van de oude dag genieten.
Een extra versnellingsbak gaat een reeds aanwezige GS wat meer highway-waardig maken.
Als ik nog wat foto’s ontvang van de nieuwe eigenaar zal ik ze posten.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
De GS is aangekomen in Californie! Ik kreeg bericht van de nieuwe eigenaar dat hij de GS Vorige week afgeleverd kreeg. Hij heeft er meteen een paar dagen aan gesleuteld en rijdt er inmiddels al mee rond!
Ik heb heel wat foto’s per mail gekregen. Die moet ik nog even uploaden en dat post ik er hier een paar vanavond.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
en een leuk verhaal over een GSA die ook dezelfde reis heeft gemaakt kun je hier lezen KLIK
[/url]
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Zo te zien heeft ie er meer staan. Een echte liefhebber dus of handelaar.