Na de hydraulische-klepstoters vervangen te hebben, waarvan we vermoedden dat dat de oorzaak was van de tikkende motor, is de tik niet weg!!! . We hebben de boel voor de 2e maal gedemonteerd om te kijken wat we nu fout doen. Nou hebben we de volgende vragen:
- zou je dmv doorstarten (ongveer 5 sec.) olie moeten kunnen zien komen uit de oliekanalen van de houder waar de tuimelaar-as in zit? Of is dit te kort en is er dan te weing oliedruk?
- Opvallend was dat van sommige klepstoters na demontage indrukbaar zijn en sommige niet. Ook waren van enkele stoters de kunstofringetjes kapot.. en dat terwijl ze nieuw zijn. Wat moet een stoter NA demontage zijn: Indrukbaar of NIET indrukbaar?
- we hebben nu 5/w40 als motorolie kan dit een oorzaak zijn… normaal is dat 10/w40
Heeft iemand hier ervaring mee? We weten het niet meer!!
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De olie is te dun. Moet inderdaad 10/40 in.
Maar weet je zeker dat het bij de klepstoters vandaan komt en niet een kantelende zuiger o.i.d. is ?
Daar staan de 1e type’s bekend om.
Dat je een klepstoter in kan drukken is normaal. Als je de tuimelaaras eraf draait stonden er namelijk een paar kleppen ingedrukt , en dan zit er geen olie in de klepstoter.
Als ze gedonteerd zijn kun je ze volgens mij redelijk makkelijk indrukken.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een 5W40 is voor zo`n motor niet te dun, dat moet het probleem niet zijn.
Na demontage staat er geen oliedruk op en dan zijn de klepstoters in te drukken.
Als de kunststof ringetjes van de klepstoters kapot zijn, moet het probleem met tikken wel bij de kleppentrein zijn.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bij mijn XM 3.0 V6 type I,zit er al van nieuw af aan, 5 W 40 full syntheet in. en na dik 100.000 km, nog geen probleem met tikken. Was het probleem met kantellende zuigers niet enkel bij een 2.0 motor?? ik heb hier nog echt niks van gevonden bij de V6’en.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik heb ook nog nooit van kantelende zuigers gehoord bij een V6 ZPJ
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Kantelende zuigers is een kwaal van de 2.0 16v. Bij de V6 12v is dit geen veel voorkomend probleem.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Er schijnt wel degelijk een probleem te zijn geweest met kantelende zuigers van een V6.
Alleen van het 1e bouwjaar. Zijn verschillende citroen specialisten die dat kunnen beamen.
Ik was toen namelijk opzoek naar een andere motor voor die van mij en toen zeiden ze allemaal zoiets van “je hebt er zeker 1 uit 1990”.
Er is mij altijd verteld dat er 10W40 in moet , maar kan best dat er ook dunnere in kan.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
citro-power schreef:Er schijnt wel degelijk een probleem te zijn geweest met kantelende zuigers van een V6.
Alleen van het 1e bouwjaar. Zijn verschillende citroen specialisten die dat kunnen beamen.Ik was toen namelijk opzoek naar een andere motor voor die van mij en toen zeiden ze allemaal zoiets van “je hebt er zeker 1 uit 1990”.
Dat is nieuw voor mij, interessant. De TS heeft zeker geen bruikbare geluidsopname van het proefdraaien na vernieuwen van de stoters?
Groet,
L
even afgezien van die olie en het eventuele zuiger kantelen, lijkt mij dat nieuwe klepstoters na even proefdraaien er niet uit mogen komen met kapotte rubers.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
gompy58 schreef:lijkt mij dat nieuwe klepstoters na even proefdraaien er niet uit mogen komen met kapotte rubers.
Nee , dat is duidelijk. Ik zou ook niet weten hoe dat kan met niewe klepstoters.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ik zou zelf eens richting oliepomp zoeken. Ik heb geen tekening bij de hand, maar volgens mij kun je de wielen en ketting daarvan bij een ZPJ pas bekijken als het distributiedeksel los is en dat is natuurlijk wel ongemakkelijk met ingebouwde motor.
Groet,
L
Dank voor alle hulp…
wbt de olie: 5 w40 is idd wel dun, maar dat is expres gedaan om zeker te zijn dat de olie overal komt. Bij verversing gaan we wel weer terug naar 10/w40.
Na verder speurwerk zijn er andere oorzaken aan het licht gekomen: Het schijnt dat de bij deze types de tandwielen van de oliepomp in het pomphuis kunnen inlopen… wel gek is dat de andere cilinderrij wel goed functioneerd. We gaan de oliedruk meten zodra alles weer gemonteerd is.
Wbt kantelende zuigers: ik heb in diverse garageboeken gelezen dat de motoren die na ‘91 gebouwd zijn een langere zuiger hebben gekregen, juist vanwege dit probleem. Wij hebben een ‘93-er. dus dat lijkt het niet te zijn.
Hebben heeeeel veel boeken en microfilms bekeken voor de juiste montage volgorde voor de tuimelaaras… we kunnen dit echter nergens vinden! Heeft iemand deze???
Ook hebben we ontdekt dat de uiteinde van de tuimelaaras afgedopt is. deze doppen (om te voorkomen dat de olie uit de as loopt) zaten erg ver in de as gedrukt… waarschijnlijk is dat bij een eerdere klus gedaan.
Deze zat voorbij een oliekanaal gaatje… dit zorgde er dus voor dat er al een oliekanaal geblokkeerd werd… ook hebben we stukjes pakking gevonden in verschillende kanaaltjes…alles bijelkaar denken we de oorzaken te hebben gevonden..
friso.
p.s. weet iemand wat de juiste oliedruk moet zijn?
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
friso schreef:
Wbt kantelende zuigers: ik heb in diverse garageboeken gelezen dat de motoren die na ‘91 gebouwd zijn een langere zuiger hebben gekregen, juist vanwege dit probleem. Wij hebben een ‘93-er. dus dat lijkt het niet te zijn.
Niet om mij gelijk te halen , wel leuk om te lezen.
Je vermelde geen bouwjaar , vandaar ik die optie aangaf.
Succes verder met de V6.
Vandaag de karterpan losgehaald. Er lag een 1,5 cm dikke laag oude olie in. Het had de dikte van appelstroop!. Zou me kunnen voorstellen dat dat de olie toevoer naar boven wel eens zou kunnen belemmeren.
Ik had gedacht bij de olietandwielen uit te komen maar die zitten aan de zijkant van het blok, naast/achter krukaspoely. Deze operatie kan ik nog later ook nog doen. Ik heb op de sloop een complete kop gevonden die ik voor 35,- mag overnemen. Ik denk dat ik dat maar ga doen.
Tevens uitgevonden dat de klepstoters juist hard moeten zijn als ze goed functioneren!...er zit dan oliedruk in…
tot zo ver.
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Er zijn producten op de markt waar je het blok inwendig mee kan reinigen met draaiende motor.
Daar verschoon je een boel ellende mee in het blok die je nu onderin de carterpan tegenkomt.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gezien de drab in het carter,kan het wel eens zijn dat de oliepomp te weinig olie kan aanzuigen.