Haperen & brommen naar de baas
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 november 2008 10:35 AM

Beste mensen,

Sinds gisteren merk ik dat het zoem geluid wat je normaal hoort als je de auto op contact zet nu een brom geluid is, wat ergens van achteren lijkt te komen. Dit op zich is vreemd, echter na het starten merk ik dat de auto wat hapert, vooral de eerste kilometer rijdt ie niet lekker en ook bij stationair merk ik wat haperen en trillingen die ik voorheen niet voelde. De eerste 100 meter zijn helemaal dramatisch en heb ik het gevoeg in een hydraupneumatische tractor te rijden waarbij de auto wisselend gas lijkt te krijgen terwijl ik het gas constant houdt. Na die kilometer rijdt ie een stuk soepeler. Ik denk zelf aan een defecte gloeispiraal, ik zie dit symbooltje ook niet aan gaan op het dashboard, het was vanochtend 3 graden in Eindhoven. Ik weet echter niet of dit ook de verklaring van het bromgeluid kan zijn.
De enige mogelijke oorzaak die ik hiervoor heb is dat ik eergisteren stil stond, en per ongeluk de koppeling los liet terwijl ie nog in de versnelling stond (motor sloeg af). Ik heb direct hierna weer gestart.

Iemand enig idee ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

katuut
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 244

Gepost: 29 november 2008 01:31 AM
  [ # 1 ]

brandstofpomp

xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205

Profiel  

hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 485

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 29 november 2008 09:10 AM
  [ # 2 ]

Helemaal mee eens. Zit onder de achterbank in de tank.

Achterbank zitting opklappen en bekleding wegslaan. Aan de rechterzijde zie dan een zwart deksel van ca 20cm doorsnede. Daaronder zit de pomp. Geen goedkoop ding Exclamation

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 30 november 2008 01:00 AM
  [ # 3 ]
katuut schreef:

brandstofpomp

vanmiddag wildE ik naar de Bouwmarkt, zelfde euvel, alleen na 500 m afgeslagen en wilde niet meer starten (sloeg meteen weer af). ANWB gebeld, 20 min gewacht, is waarschijnlijk dus brandstofpomp…... hij spoot een of ander brandbaar goedje in luchtslang, ik moest starten en bij aanslaan meteen naar 9000 toeren, gelijk uitgezet, wolk fijnstof dreef voorbij, zwarte plek op asfalt, kregen ‘m gelukkig weeraan depraat. uitlezen van de computer bleek inderdaad primaire brandstofpomp in het lijstje te staan. maandag eerst maar eens langs een garage in de hoop dat ik daar nog kom, 1350 kg eenpaar km duwen is zwaar…..

bedankt voor het meedenken, hoop dat het ding gereviseerd kan worden…..

groetjes, bart.

Profiel  

katuut
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 244

Gepost: 30 november 2008 01:00 PM
  [ # 4 ]

als je een 2e handse koopt let er dan op dat die niet te lang heeft stil gestaan. (droog) daar kunnen ze niet tegen

xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 december 2008 12:28 PM
  [ # 5 ]
katuut schreef:

als je een 2e handse koopt let er dan op dat die niet te lang heeft stil gestaan. (droog) daar kunnen ze niet tegen

Vanochtend voorzichtig naar de garage gereden. Auto viel op exact hetzelfde punt stil. van contact af, op contact, brommen, stil, afzetten en dit 2x herhalen alvorens te starten, heel rustig gas geven om verder te rijden, zo heb ik de 3,5 km naar de dealer afgelegd om daar de auto ter reparatie aan te bieden. Ik ben voor m’n werk afhankelijk van m’n auto aangezien ik met de auto binnen 45 minuten op m’n werk ben en per bus met minimaal 1 overstap 1:45 uur…...

Zaterdag was dus een baaldag met geen werkende TV (sneeuw), geen internet, geen telefoon en dus ook geen werkende auto meer….

net bericht van de garage, pomp, krukassensor en luchtmassa-meter worden allemaal vervangen. Totale kostem inclusief arbeid : 760 euro…..

Ik houdt jullie op de hoogte,

Bart

Profiel  

stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362

Gepost: 02 december 2008 05:58 PM
  [ # 6 ]

kan het brommen op zich kwaad?

in de xsara picasso durf ik ook wel eens een brom horen die van achteraan komt bij aanzetten van het contact. Sinds nu weet ik dus dat dit de brandstofpomp is.

Voor de rest geen problemen met de picasso..

groetjes

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 03 december 2008 04:03 PM
  [ # 7 ]
stalsie schreef:

kan het brommen op zich kwaad?

in de xsara picasso durf ik ook wel eens een brom horen die van achteraan komt bij aanzetten van het contact. Sinds nu weet ik dus dat dit de brandstofpomp is.

Voor de rest geen problemen met de picasso..

groetjes

Durf ik ook niet te zeggen. Opvallend bij mij is dat het veranderen van het geluid van een zoem-toon naar een brom-toon ook meteen gepaard ging met het haperen / afslaan en dus voor mij een (extra) indicatie dat er iets mis was. Het kan ook veroorzaakt worden doordat je een keer je tank (nagenoeg) helemaal hebt leeg gereden en er daardoor vuil van onder in de tank in de pomp terecht is gekomen.
Je kunt eens vragen bij een garage. Ik weet niet of die pompen schoon te maken zijn en of de kosten hiervan opwegen tegen een nieuwe. In het geval dat het niet zo is, gewoon doorrijden totdat je problemen gaat merken. De eerste problemen deden zich donderdag voor en zaterdags stond ik pas stil…....

Succes !

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook